Annons

Sigma 70-200/2.8, DG eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zpider

Aktiv medlem
Hur ser man på det om det är DG eller inte, finns det en DG stämpel nånstans? Enda jag ser är 70-200 APO och HSM och EX på sidan. Kan man få fram nåt via serienumret?

Du ser skillnad på zoom-/fokusringen. Se bild. DG:n överst. Tror även att DG:n är svartare, men jag kan ha fel.

Bilagor

• 70-200_11.jpg
    70-200_11.jpg
    54.8 KB · Visningar: 282
Om jag minns rätt så innebär det att de använt en speciell ytbehandling på det bakersta elementet optimerad för digital sensor.
Jag tror det är så enkelt som att man försöker minimera problem med att reflektioner från senorn studsar tillbaka till objektivet (och sedan tillbaka till sensorn), en sensor reflekterar ju till skillnad från film en del ljus.

Det står även 70-200mm 1:2,8 APO DG HSM bredvid fokus avståndsfönstret. Den övre bilden ser inte ut som min, som är DG variaten, så antingen finns det flera DG eller så är det inte en DG på bilden...

DG är precis det som Tobias beskrev, bland annat. Det innebär även en obtimerad kompatibilitet med digitala kameror vad gäller autofokus. T.ex. så fungerar inte icke-DG:n optimalt med Nikon D200. Det är "specialfokuseringsknappen" (jag vet att den finns men inte var och hur det fungerar?) som inte fungerar utan kräver ett chipbyte som visserligen är gratis. (Bra Sigma!) Jag har även haft problem när jag provat den äldre linsen med Nikon D50. Efter att jag fokuserat manuellt så fungerade inte AF längre utan jag var tvungen att stänga av kameran för att få AF att fungera igen. Antingen något fel på just den gluggen eller ett komp.-problem som jag nämnde. Prisskillnaden på beg.marknaden bör vara 1000-1500 kr mellan en icke-DG och en DG. Generellt... Om det är värt pengarna får var och en avgöra. =)

Jonsjoberg skrev:
Det står även 70-200mm 1:2,8 APO DG HSM bredvid fokus avståndsfönstret. Den övre bilden ser inte ut som min, som är DG variaten, så antingen finns det flera DG eller så är det inte en DG på bilden...

Det finns en ny DG med smygmakro (närmre närgräns). Det är den senaste alltså den andra generationen DG, och på den står det DG bredvid fokusfönstret. Denna har även ett högre stativfäste. Det är första generationens DG på bilden här.

Okej, jag äger inte objektivet så jag får stå tillbaka i detta fall. Antingen släppte Sigma en icke-DG med dagens utseende eller så finns det fler än två generationer DG. Det senare mer troligt, men knappast logiskt. Varför en uppdaterad variant utan den nya beteckningen? Nästan alla bilder på objektivet är Sigmas egna och är kanske tagna på något "provex"...jag vet faktiskt inte.

Djungel det där, men det verkar som om det finns generationer av DG, där Macro varianten med 100cm närgräns är den nyaste. Dom tidiga hade problem med kompabilitet på t.ex. D70, och just ett sånt lyckades jag köpa beggat:( Well, återlämnat och Macro varianten på väg hem nu istället...

ANNONS
Götaplatsens Foto