Annons

Sigma AF 18-35/1,8 DC HSM A till EOS 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

madeleneborg

Ny medlem
Jag tänkte köpa en "Sigma AF 18-35/1,8 DC HSM A" sedan såg jag i här på Fotosidan att "Objektivet kommer i fattningar för Canon EF, Nikon F och Sigma SA". Betyder det att jag inte kan ha detta objektiv till min Canon EOS 600D?

Jag är nybörjare som ni märker, men vill lära mig mer. Även A:et (Sigma AF 18-35/1,8 DC HSM A) fattas på Fotosidans beskrivning. Det kanske inte har någon betydelse för modellen?

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004042762/sigma-af-18-35-1-8-dc-hsm-a-f246r-canon
http://www.fotosidan.se/cldoc/zoom-med-ljusstyrka-1-8-fran.htm

Eller är "EF" objektivfattningen för EOS-serien?
 
Ja, objektivet passar på din kamera.

EF är namnet på Canons vanliga fattning med autofokus för EOS-serien. Det finns även en variant som heter EF-S som bara går att montera på kameror med lite mindre sensor (APS-C), som din 600D (den tar både EF och EF-S). Hade Canon tillverkat det här objektivet så hade det haft EF-S-fattning, men tredjepartstillverkarna gör inte så. Objektivet är dock fortfarande bara avsett för kameror med den något mindre sensorn, märk väl.

A:et står nog för Art som är en beteckning på en objektivserie hos Sigma.
 
Vill du se alla möjliga Canonobjektiv som finns att köpa idag, gör så här:
gå till Cyberphoto.se
Välj objektiv
KLicka i Canon EF

Nu ser du ALLA som passar på din kamera.
 
Hade ni rekommenderat detta objektiv?

Jag vill ta kort i städer, landskap och porträtt. Det ska även bli bra bilder när det är mörkt. Lite som ett reseobjektiv. Finns det något bättre objektiv för det? T.ex Canon eller är detta ett bra objektiv?

Tack för det snabba svaret!
 
Objektivet är riktigt bra, men du har andra alternativ. Det finns t ex ett 17-55 f2.8 från både Sigma och Tamron som kommer med stabilisering. Det släpper inte in lika mycket ljus, men att det är stabiliserat gör att det går lättare att handhålla även på längre slutartider.