Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro med AF-motor

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Berglund

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa mig en telezoom. Jag har tittat på Nikkor 70-300 VR. Den är ganska dyr om jag ser till min ekonomi. Min fråga är om Sigman ens är värd pengarna och fungerar bra tillsammans med en D90?

Den är ju mycket billigare, men kan bli ganska dyr om den visar sig vara för "billig" Är det någon som har nån erfarenhet av detta objektiv?

Jag funderar på att skaffa mig en telezoom. Jag har tittat på Nikkor 70-300 VR. Den är ganska dyr om jag ser till min ekonomi. Min fråga är om Sigman ens är värd pengarna och fungerar bra tillsammans med en D90?

Den är ju mycket billigare, men kan bli ganska dyr om den visar sig vara för "billig" Är det någon som har nån erfarenhet av detta objektiv?

Vad har du tänkt att du ska fota?

Jag har väl mest tänkt mig det som ett "allround" objektiv, det jag fotar mest överlag är väl flugfiske och sånt runt omkring det.

Jag rekommenderar också Nikons 70-300 VR, det är en utmärkt telezoom, i synnerhet i förhållande till priset. 359 euro kostar det på kamera-express.nl, det blir ganska jämnt 3000 kronor.

Ok, ja jag är nästan helt säker på att jag kommer bli mer nöjd med Nikons egna, dessutom är det ju att föredra. Det kommer nog bli en sån. Jag ville i alla fall kolla innan jag köper, ibland kan ju faktiskt billiga objektiv var tillräckligt bra.

Ska kolla in sidan i Holland den verkar intressant. Nån som handlat där innan, fungerar det bra med frakt osv. Hur är det med garanti?

Jag har även kollat en del på Nikkor 70-300 VR på Ebay, och det finns alltid ett par såna ute, Ofta är problemet att man inte skickar till Sverige. Jag har även sett att man säljer renoverade objektiv, vad nu det innebär rent konkret, de brukar gå för ca 300 - 350 dollar vilket är helt överkomligt om grejerna är som de ska.

Jag upprepar återigen, Sigmas och Tamrons billiga 70-300 är troligen marknadens idag sämsta objektiv. De är inte riktigt riktigt dåliga, men alt annat är bättre såvitt jag vet.

Ja det får nog helt enkelt bli till att beställa ett Nikkor 70-300 från den holländska sajten. Det verkar inte som om det ska vara några problem.

Ja, fast Henrik. Jag tror inte att detta är det objektiv som du skall ha baserat på vad du svarat på att du skall använda det till. Det här är en ren telezoom, tillika rätt otymplig att bära omkring på. Du skall ha ett 18-200 i stället. Det är det objektiv man som DX ägare i första hand skall skaffa enligt min uppfattning. Då har du ett perfekt objektiv över stor spännvidd. Sedan finns det naturligtvsi objektiv som på pappret är bättre och ljusstarkare, men skit i detta. Du kommer i vart fall inte att upptäcka någon skilnad. Om du vill ta bra bilder köp detta objektiv och du behöver i stort sett inget annat som amatör. När du behöver något annat så kan du så pass mycket om foto att du inte behöver gå ut på en sådan här site och fråga varför.
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto