Annons

SIGMA Blixt ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Kort svat: Nej

SIGMA EF-500 DG Super eller Super II som den egentligen heter är den nya blixten som fungerar bättre till DSLR än EF-500 DG ST

Nja... Jag tror mycket väl att EF-500DG ST modellen också fungerar för Canons digitalkameror. Det påstår i alla fall Sigma själva.

Dock så är Super en modell med fler funktioner än ST. Exempelvis så har kan Supermodellen till Canon fungera som trådlös slav/master men det kan inte ST-modellen. Det finns fler skillnader.

Dock så är det ingen signifikant skillnad mellan Sigma EF-500DG Super eller EF-500DG Super II för Canon EOS systemet. Mellan dessa två modeller är det enbart kostmetiskt skillnad (så vitt jag vet så är faktiskt texten "II" den enda skillnaden).

--jalle

Skillnaden skall vara rätt stor, där "Super" varianten skall känna av "crop-faktor" på kameror med 1,3 eller 1,6x - ganska viktigt kanske :)

Peter.H skrev:
Skillnaden skall vara rätt stor, där "Super" varianten skall känna av "crop-faktor" på kameror med 1,3 eller 1,6x - ganska viktigt kanske :)

Cropfaktor??

Den Super jag ägde till min Nikon D70 skilde sig från ST bla genom att kunna fjärrstyras.

Tyvärr så funkade den inte klockrent med min D70 utan bilderna blev ofta totalt överexponerade (totalt utfrätta). ca 1/3 av alla bilder jag tog med den blixten blev sådana.
Min Nikon SB-800 ahr inte missat en enda gång.

Sigmas blixtar köper jag inte igen...

Det är rätt stor skillnad på Canon och Nikons blixtsysten (till Nikons fördel, trots att jag är Canon-fotograf).

Cropfaktor = Kameran har 1,3 eller 1,6x brännnvidsförlängning / digitala kameror.

Peter.H skrev:
Det är rätt stor skillnad på Canon och Nikons blixtsysten (till Nikons fördel, trots att jag är Canon-fotograf).

Cropfaktor = Kameran har 1,3 eller 1,6x brännnvidsförlängning / digitala kameror.

Javisst har kameran en cropfaktor men vad har det med blixten att göra?

På min Nikon ställde blixten in sig på den "äkta" rännvidden utan att ta hänsyn till någon cropfaktor.

Jag är inte ens säker på att det skulle vara någon fördel om den gjorde det. jag är för trött för att sätta mig och fundera på saken.

Dajo skrev:
Javisst har kameran en cropfaktor men vad har det med blixten att göra?

Ja annars kan det bli hur tokigt som helst - bara för att kameran ställde om sig rätt, är det inte säkert att det blev rätt (därav nya Super).

ST'n ställde om sig rätt på min 1D också, men precis som du beskriver, så överexponerade den med ca 1 steg. Vilket får mig att tro, att ST'n skall man hålla sig borta ifrån om man har en "digital" kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto