Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EF-500 DG Super (II??)

Produkter
(logga in för att koppla)

Stingray

Aktiv medlem
Tänkte köpa en Sigma EF-500 DG Super blixt, men så har jag sett att Scandinavianphoto även har en med benämningen II på slutet. Jag har frågat Scandinavianphoto och Björns foto om skillnaden, men ingen av dem kan svara klart och på Sigmas hemsida står inget.
Är det någon här som vet? Ska använda den på en Canon 300D.

Min gissning är att tvåan är den som i Nikonversion har i-ttl, dvs funkar ihop med D70. Kör man Canon så spelar det förmodligen ingen roll vilken man väljer.

Enligt Scandinavian " 'II' är en uppdaterad version som även ska fungera med digitala kameror..."

Gör inte den utan 'II' det?
Hur är det, ni som har Canon 300D och denna blixt?

Om det är ungefär samma pris skulle jag nog köpa Sigmablixten. Den har lite högre ledtal (50 mot 40 i teleläget) än SB-600 och effekt behöver man mycket av när man skall studsa i tak och dylikt. SB-600 har också en smula snålt tilltagen rotation av huvudet, har dock ingen koll på om Sigmablixten är bättre på det.

HUr bra blixten är kan jag inte besvara men enligt Sigmas hemsida kan den nya (II) följande

"It enables full automatic flash photography by TTL automatic flash exposure control. It now includes S-TTL flash photography for Sigma, 3-D multi-sensor balanced fill flash function and i-TTL flash photography for Nikon, E-TTL II flash photography for Canon, ADI flash photography and P-TTL flash photography for Minolta."

MvH

Benny

FAQ-frågor om Super II

Har en 10D som blixten ska passa till och har då följande frågor:

<b>Omni-Bounce</b>
Har för mig att jag läst att Sigma DG-Super inte ger rätt effekt med Omni-Bounce på. Har jag förhoppningsvis fel?

<b>Tysksåld</b>
Vad levereras de med för manual och om det är display, menyspråk?
Finns det engelsk manual att ladda ned?

<b>Stativ</b>
Tycker det ser ut som ett litet stativ på Super II på de bilder jag sett. Levereras ett sådant med vid köp?

/Lennart

Re: FAQ-frågor om Super II

Svar insprängda nedan
--jalle

Karlsson skrev:
Har en 10D som blixten ska passa till och har då följande frågor:

Omni-Bounce
Har för mig att jag läst att Sigma DG-Super inte ger rätt effekt med Omni-Bounce på. Har jag förhoppningsvis fel?

Jo, du har fel. Eller rättare sagt, kameran kompenserar automatiskt för den ljusförlust som Omni-Bouncen orsakar och ökar effekten på blixten

<b>Tysksåld</b>

Ingen aning...

<b>Stativ</b>
Tycker det ser ut som ett litet stativ på Super II på de bilder jag sett. Levereras ett sådant med vid köp?

Ja, det kommer med ett litet stativ som kan användas för att placera blixten ståendes.

/Lennart

Re: FAQ-frågor om Super II

Karlsson skrev:

<b>Tysksåld</b>

Min manual är på engelska, japanska, tyska, franska, italienska, hollänska och danska. Totalt 102 sidor, så jag tror knappast det är lönt att hålla på och särpacka till olika länder...

/Johan

Beställde II versionen och fick den i onsdags.
Det som är lite märkligt tycker jag, är att den inte är märkt med II nånonstans, utan 'bara' EF-500 DG Super EO-ETTL. Hur vet jag att jag fick II-versionen?

ANNONS
Götaplatsens Foto