Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EF-500 DG Super + Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
På det senaste mötet med fotoklubben gick vi igenom blixtfotografering och jag måste säga att jag blev väldigt intresserad. Därför ska jag i sommar köpa en blixt.
Egentligen väljer jag mellan Minoltas egna 5600HS D, Sigma EF-500 DG Super och Metz 54 MZ-3.
Det lutar dock mest åt Sigman. Finns det någon anledning att välja någon av de andra?

Finns det något som "minolta sigman" inte stödjer? Har en Dynax 7.. Är också lite sugen på Minoltas då den erbjuder minoltas trådlösa teknik. Har sigman något liknande?

Tacksam för hjälp.
Ha det gott

Hej

Vad jag har förstått ska sigmas blixt stöda minoltas trådlösa teknik. Jag är inte helt säker, kolla på sigmas hemsida, typ www.sigmaphoto.com eller nått liknande.
Minolta sägs annars göra väldigt bra blixtar. Någon med lite mer blixterfarenhet som kan uttala sig?

mvh
Martin

Sigman stödjer visst inte "Exposure compensation function" för minolta tyvärr..

Den fungerar dock som slavblixt. Vet inte riktigt om det fungerar på samma sätt som minoltas trådlösa system (där ska den påbyggdda blixten visst skicka ut koder. Är lite osäker på om detta behövs?). Slavblixtfunktion borde väl räcka? Är som sagt mindre insatt i blixtvärlden =D.

Tack för svaret Martin

WL + HSS är två funktioner att beakta!

Jag skulle vara försiktig med tredjepartsmärken! Slavblixtfunktion garanterar ej att den talar samma trådlösa språk som en originalblixt.

Jag har både en 5600HS(D) och en Sunpak PZ5000. Sunpak-blixten kräver att den monteras i blixtskon varje gång trådlös blixt skall köras så att kameran "vet" vilken blixt den skall styra trådlöst sedan. Och en stor tabbe är att enbart tider som är 1/60 eller långsammare fungerar med Sunpak-blixten i trådlöst läge! Vidare så har inte HSS (high speed sync) fungerat knappt alls med "piratblixten".

Till sist så är originalet så mycket smidigare i byggmått och design samt användarvänlighet!

Nu kanske en Sigman är lite "smartare" än min Sunpak men det tål att granskas.

ANNONS
Götaplatsens Foto