Annons

Sigma EF-500 DG Super VS Canon Speedlite 430EX (blixt hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Jag ska snart köpa en ny blixt men vet inte riktigt vilken jag ska välja, de jag har tittat på är Sigma EF-500 DG Super och Canon Speedlite 430EX. Någon om vet hur de här två blixtarna fungerar på en 350D? Om någon har något annat tips så är du välkommen att berätta.

mvh Rikard

430 har säkerligen bättre byggkvalité, en del ny teknik och mer optimerad för canon.
Sigman har en hel del fler manuella funktioner och lite mer "kräm" i blixten.
Om du inte behöver manuella inställningar,måste ha "extremt" stark blixt eller vill spara 700:-, så gå på 430 EX.
Jag har själv Sigman och är jättenöjd.

Jag köpte en 430EX här om dagen och än så länge är jag nöjd, förutom att den går att vrida i sidled mer åt ena hållet än det andra.

Glömde nämna "Metz 54 AF-1C" som kostar som 430EX.
Ska vara likvärdig med Sigman, men med tysk byggkvalité i stil med Canon (eller bättre?).
Har själv ingen erfarenhet av Metz och har inte klämt på 430EX, men väl 420EX.

Funderar på samma sak.
Någon som har testar båda? Har tyvärr ingen möjlighet att klämma på någon av dom i butik.
För min del kommer blixten att användas till 300D, så jag får ingen användning av E-TTL2.

Vilket håll går den att vrida mest åt?

Jag står i valet mellan 50/1.4 eller blixt + 50/1.8.

E-TTL2 spelar ingen roll. Det är en kamerafunktion, klarar blixten E-TTL så klarar den E-TTL2.

Sigmans går att vrida 180 grader åt vänster samt
90 grader åt höger

--jalle

andreasc89 skrev:
Funderar på samma sak.
Någon som har testar båda? Har tyvärr ingen möjlighet att klämma på någon av dom i butik.
För min del kommer blixten att användas till 300D, så jag får ingen användning av E-TTL2.

Vilket håll går den att vrida mest åt?

Jag står i valet mellan 50/1.4 eller blixt + 50/1.8.

Sigman funkar kanon med 350D. Det enda jag kan klaga på när det kommer till Sigman är den vansinnigt dåliga instruktionsboken!

Jag har en Sigma blix. Den rekommenderar jag absolut inte, sämsta tänkbara kvalitet, sälv har jag knäkt blixtskon ett flertal gånger utan något större våld, går i och för sig att beställa blixtskon och går enkelt att byta själv men i längden skulle jag tjänat på att köpa en riktig blixt från början.

Men det är bara min mening...
Lycka till!
Magnus

Majo75 skrev:
Jag har en Sigma blix. Den rekommenderar jag absolut inte, sämsta tänkbara kvalitet, sälv har jag knäkt blixtskon ett flertal gånger utan något större våld, går i och för sig att beställa blixtskon och går enkelt att byta själv men i längden skulle jag tjänat på att köpa en riktig blixt från början.

Men det är bara min mening...
Lycka till!
Magnus

Hur lätt bryts den av då?

Faktiskt... inte världens bästa bilder men med bouncer och utan:)

http://jfoto.homeip.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=45&g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=721

Jag upplevde skillanden som större än vad jag trodde.

Apropå byggkvaliten... Jag har svårt att se varför blixtskon ska gå sönder med normal hantering. Jag är inte speciellt försiktig med min och har inte upplevt några kvalitetsproblem.

--jalle
Andreas Carlsson (andreasc89)skrev:
Hur viktigt är det med omnibounce? Har någon två exempelbilder med omnibounce resp. utan?

ANNONS
Götaplatsens Foto