Annons

Sigma eller Nikon optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Vad väljer jag:
Ett beg Nikon 80-200/2.8 D N för 6500:-
eller ett Nytt Sigma 70-200/2.8 apo ex (HSM) för 8000:-
Jag ska köra det på min Nikon F5:a och det är viktigt med snabb AF.

Har ingen erfarenhet av nikon optiken alls men har använt Sigman tidigare till min Dynax 7 och det funkade väldigt bra.

Tack
Jesper

Vänta nu...det var inte riktigt det jag frågade om?
AFS optiken är snabbare och bättre helt klart men den kostar mer än vad jag har råd med.

På ovan nämnda två vill jag gärna ha synpunkter!

Alldeles rätt men det stod oxå att snabb AF är viktig. Har för mig att man får en VR för runt 1500$, dyrt räknat ca 12 000 kr, i USA men det förutsätter ju vissa leveranssaker.

Nikon´en är det klart bästa ekonomiska draget på lång sikt. Den har redan sjunkit i pris.

Vad är det för skillnad på ovan nämnda Nikon glugg och Nikons 80-200/2.8D AF-S IF-ED??

Vilken av dessa två? Finns en Nikon 80-200/2.8D AF-S IF-ED i nyskick till salu på fotosidan för 8500?

H
Jesper

Det finns en snabb motor inuti objektivet på AF-S´erna.
Med AF-S har du möjlighet att låta kameran sätta skärpan med AF och sedan utan några omkopplingar direkt flytta om skärpan manuellt. Praktiskt tex: om en fågel sitter inuti en buske.

Sedan vet jag inte hur närgränserna ser ut för respektive modell, utan AFS: skjutzoom, utan AFS: vridzoom, AFS, VR

För 6500 så skall det inte vara skjutzoomen.

Tack Erik.
Då borde jag alltså satsa på AFS:en?
Är 8500 för mycket? eller är det rimligt?
H
Jesper

Jag vet inte om 8500 är rimligt.

Leta runt lite för att skapa dig en prisbild:
beg: tyska och amerikanska ebay, fotosidan (höga priser), www.annonsguiden.nu
Nytt: Tyskland helt legalt med 10% lägre moms.
USA

Om man känner ngn som kan hämta hem en ny VR för 12-13 utan tull från USA så tycker jag att det är ett bättre alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto