Annons

Sigma eller Soligor ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dikkeman

Aktiv medlem
Hej !

någon som skulle kunna ge en glad amatör ett tips om vilket objektiv jag ska välja till
en 300d ! (har även beställt 18-55 objektivet)

Kommer förmodligen att fota mest sport

Soligor 70-210/2,8-4,0 AF till Canon EOS

eller

Sigma 70-300/4,0-5,6 Super APO 2 till Canon EF

Tacksam för svar !

Dikkeman skrev:
Hej !

någon som skulle kunna ge en glad amatör ett tips om vilket objektiv jag ska välja till

eller

Tacksam för svar !

Sigma...

Den soligoren ska annars vara rätt okej vad jag fattat (MTF grade 2.9)..trevligt med ljusstyrkan.
Vill du ha mycket tele är det ju sigman som gäller...fast det går ju att sätta på en 1.4x konverter till Soligoren om man behöver mer tele.

Ska du använda full tele mestadels så är sigman det bättre valet..är helt säkert skarpare på 300 än vad soligoren med en konverter är.

ska du använda den mycket i 70-210 läget så är det ju bra med soligorens högre ljusstyrka.

är de lika skarp upp till 210mm ?

antar att 300mm är ganska mycket att hålla i för hand, kommer förmodligen att skaffa ett stativ också men, det blir nog mest att handhållet

300 bra på frihand

300 mm går bra att hålla på frihand med lite träning. Skaffa eller gör ett enkelt axelstativ så fixar du det lätt bara du har 1/250 s och inte har Parkinsons. Kör sjäv 300 med 1,4x conv (420 mm). på frihand och enkelt hemmagjort axelstativ med bra resultat ner till 1/250 s.

En sista fråga !

Sen ska jag sluta tjata.

Hur mycket gör ljus känsligheten ?

om man tar en bild på natten måste man köra på iso 1600 istället för kanske 800 eller 400 ?

mycket brus ?

som sagt en glad amatör :)

f/2.8 är ett steg snabbare än f/4 dvs du kan plåta med 1/200 istället för 1/100 eller använda 100ISO istället för 200ISO..sen får du med ett ljusstarkare objektiv ljusare sökare, kan få kortare skärpedjup och snabbare AF.

Har du stativ så kan du ju använda längre slutartid, och använda 100ISO iaf.

Re: 300 bra på frihand

Tonyeagle skrev:
300 mm går bra att hålla på frihand med lite träning. Skaffa eller gör ett enkelt axelstativ så fixar du det lätt bara du har 1/250 s och inte har Parkinsons. Kör sjäv 300 med 1,4x conv (420 mm). på frihand och enkelt hemmagjort axelstativ med bra resultat ner till 1/250 s.

När man som jag närmar sig 60år, handhållet 420mm...tror jag inte fungerar!

Dikkeman skrev:
Hej !

eller

Tacksam för svar !

Vet inte vad för sport du tänker plåta...bildstabilisator tycker jag skulle funka till sådant men det kostar lite extra. Sigma kommer med en 80-400mm som är billigare än canons 100-400mm med is.
Kan kanske vara något till 300d!

Har du testat?

Bengt-Arne, Har du testat med ett axelstativ som passar (dig och objektivet) och lite andningsteknik? Tror du skulle bli förvånad över resultatet efter lite träning.

Gör ett eget!

Jag har gjort ett eget av en täljd enekvist där jag borrat hål och fäst en stativ skruv, från ett kasserat billigt velbonstativ, i änden. Ser för j-vligt ut men funkar mycket bra då jag kunnat göra det i rätt längd så att det passar mig. Du kan få en skymt av det om du kikar på min profil/sida. Vill du så kan jag försöka göra en ritning på hur jag gjorde den!

Re: Gör ett eget!

Tonyeagle skrev:
Jag har gjort ett eget av en täljd enekvist där jag borrat hål och fäst en stativ skruv, från ett kasserat billigt velbonstativ, i änden. Ser för j-vligt ut men funkar mycket bra då jag kunnat göra det i rätt längd så att det passar mig. Du kan få en skymt av det om du kikar på min profil/sida. Vill du så kan jag försöka göra en ritning på hur jag gjorde den!

Svårt se detaljerna på din sida. Vill nästan minnas jag har köpt något dito som man lutade mot bröstet....vet till fåglarna var detta är nu!

hia dig

Om du kan hia dig ett par dagar så kan jag låna jobbets digital på måndag och ta ett par illustrativa bilder och lägga ut.

Re: Re: Sigma eller Soligor ?

Bengt-Arne skrev:
Vet inte vad för sport du tänker plåta...bildstabilisator tycker jag skulle funka till sådant men det kostar lite extra. Sigma kommer med en 80-400mm som är billigare än canons 100-400mm med is.
Kan kanske vara något till 300d!

Sigmas 80-400 Med bildstabilisering är "bara" 240€ eller ca 2200:- Inte tillräckligt för att jag skulle välja Sigmat..Inte när det ändå handlar om optik för 15000:-

Fast nu handlade tråden varken om det eller axelstativ.. Utan om vilkat av de två olika budgetzoomarna som var bäst.

Canon 75 - 300

Varför inte Canon 75 - 300. Finns även med bildstabilisator. Lite dyrare dock men kvalitetsmässigt bra... Bildstabilisatorn är ju inte att förkasta för handhållna bilder heller...
Torde finnas begagnad på E-bay eller nåt liknande.

/David

ANNONS