Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindersson

Aktiv medlem
Jag tittar lite på objektiv för närbildsfotografering till min Canon EOS 400D och Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 fångade mitt intresse.
Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv? Är det bra, dåligt? Vad liknande kan annars rekommenderas, gärna i samma prisklass?

Tack!

Har ett sedan 4månader. Min kortrecension blir:

- Plastig känsla
- Osäker autofokus vid närgrännsen
- Bra bildkvalite

Fotografera hade jag tänkt :)
Jag har hört att autofokusen tar väldigt lång tid på sig, nån som vet om det stämmer?

Lindersson skrev:
Fotografera hade jag tänkt :)
Jag har hört att autofokusen tar väldigt lång tid på sig, nån som vet om det stämmer?
Det beror på vilken kamera det sitter på. Jag har ju Nikon, och där driver motorn i kamerahuset AF, men hos Canonversionen sitter motorn istället i gluggen. Det kan möjligen gå fortare, jag vet inte.
Sen går det ju att begränsa fokusomfånget när man inte fotar makro, men det är fortfarande en jädra bit som den ska vridas mellan närgräns och oändlighet. Det går väl skapligt, men glöm att använda det som tele för actionbilder, det funkar inte.

Jag hade för övrigt köpt Canons eget 100/2,8 istället som har USM och internfokusering (det blir inte fjorton meter långt som Sigmat).

Ok, tack för era svar. Anledningen att jag frågade om Sigman var att den är över 1000 kr billigare än Canons eget, men efter att ha läst era svar och även kollat runt på andra forum och recensioner så får det nog bli Canon ändå när det är dags.
Tack för hjälpen!

Lånar denna tråden då jag också är i macroköps-tankar. Finns det något mer än EF 100 och EF-S 60 som har intern fokusering? Då i prisklass upp till EF 100. Tamron 90/2,8 har det väl inte, och enligt tråden inte heller Sigman. Hur är det med Tokina och Cosina?

Apropå Cosina så är ju det extremt billigt i jämförelse med övriga. Någon som har något gott eller ont att säga om det?

Sen vad gäller brännvidd så har jag förstått att 100 kan vara ett bra val då det även går att använda med fördel till porträtt. Dessutom ger det lite bättre arbetsavstånd och kortare skärpedjup. Finns det andra för- eller nackdelar att välja en brännvidd runt 100 än en runt 50?

ANNONS
Götaplatsens Foto