Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma ex 70-200 2.8 skärpa som inte alltid finns.

Produkter
(logga in för att koppla)

bulthasse

Aktiv medlem
Hallå!
köpte mig ett 70-200 2.8 för ca 2 veckor sedan å sen därefter en nikon d200. då tänkte jag hat nu har jag en ritkgit jävla bra kombination i handen här å visst stämde det i dom flesta fallen. kanon skarpt att pltåa porträtt med MEN det som stör mig nu är att när jag fotar buskar, blommor trädgrenar osv så blir aldrig bilderna riktigt skarpa. har provat att blända ner, korta sltua tider, men dt känns som att problemet sitter i optiken. har fokuserat både manuellt och auto. vet dock inte vad man kan göra åt saken det är väl som det är, men har någon nått att tilläga eller liknande så skriv gärna :)

Bilagor

• exempel 2.jpg
    exempel 2.jpg
    40.1 KB · Visningar: 281
Kollat fokus?

Du har väl kollat objektiv+hus för back/frontfokus? Kör linjal- eller batteritestet. (Finns 100-tals trådar här om du vill veta mer. Använd sökfunktionen.)

Jag hade en sådan till Canon EOS för en tid sedan. Bakfokuserade ganska rejält. Faktum är att inget av de Sigmaobjektiv jag haft (totalt en 6-7 stycken) har legat helt rätt i fokuseringen. Har haft dem till Konica-Minolta, Canon och Nikon så det är inte bara ett märke som felar :-(

Jag har därför slutat köpa Sigma. Ingen av "märkesgluggarna" jag har idag felfokuserar alls, inte ens billiga kit-objektiv :)

mvh / Matti

Kör du bl. 2,8 på bilderna? Prova bl 4 och se om det blir skillnad. Mitt Sigma 50-150/2,8 har också problem nära närgränsen vid största bländare. För att få bra skärpa vid kortare avstånd, typ 2 meter, måste jag ta bl. 4. Vid lite avstånd, mer än 3 meter är det dock inga problem. Vete tusan varför det är på det viset. I praktiken är dock inget överhängande problem. Photozone.de kom fram till samma sak i sitt test av 50-150. 70-200 kanske lider av samma egenhet.

Börja med att testa om skärpan ligger rätt.

Sätt upp en dagstidning på väggen och fota av den i bra ljus, använd stativ och självutlösare.

Kolla skärpan på närgränsen vid olika brännvidder och på full öppning bländare 2,8.

Om bilderna blir skarpa så är allt OK.

Om bilderna blir oskarpa och du har varit noggrann vid testet så behöver objektivet justeras.

Det görs på garantin och du kan lämna in alternativt skicka in objektivet utan extra kostnad för dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto