Niclasfoto skrev:
Jag har inte heller gillat EF2x converter. Också på de bästa objektiven..
Men med 1,4x så är det en annan biff.. 2x=entrecote och 1,4x typ som inre filet.. :lol:...
Mitt 500mm med 1,4x presterar nästan precis lika fint som ett naket 500mm.. Skillnaden nedbländat (f/8) är nästan helt försumbar, om inte helt försumbar.
AF,en blir lite sämre. Sökaren blir lite mörkare. Lite mer vinjettering och liiite synligt sämre skärpa ut i sidorna är det jag upplever med 1,4x och f/5,6 !
Sigma 800 f/5.6 tror jag ligger helt jämt med Canon med convertern och nedbländat.. men det blir en helt uppenbar gissning från min sida. Jag har stor tro på bildkvaliteten hos sigma.. men kanske inte 300-800 efter de bilder jag sett..
fredmiranda.com har en del bilder som folk skryter av.. (300-800) jag tror att många hade klagat på sina EF-objektiv om de presterade så..
MVH Niclas
-------------------------------------------------
Håller med Niclas här...tror inte det skiljer mycket i bildkvaliten mellan Sigma 800 och Canons 500 med 1,5x konverter. Men Canonen är smidigare och betydligt lättare att handhålla,det är här is:en kommer till sin rätta nytta tycker jag...sökarbilden stabiliseras och det är x-antal gånger lättare att sätta focus på rätt ställe då. Vågar inte ens tänka på hur mycket sökarbilden "skakar" om man skulle handhålla sigman...om man nu ens vågar sig på att göra det med tanke på hur tung,lång och otymplig den är. Sitter man i gömslen eller liknade,håller sig på en position i kombination med stativ så funkar nog Sigman utmärkt...men rör man sig endel i terrängen och fotar en del på frihand så hade mitt val blivit canon 500 och en 1,5x konverter utan att tveka.