Annons

Sigma fp och sigma fp L

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag försöker få en bild av Sigma fp och fp L. Men det är inte lätt jämfört med vanliga kameror. Man kan tydligen köra helt utan sökare. Det låter svårt om man inte håller på med vidvinkel eller hur? fp L är betydligt bättre men obetydligt dyrare!
Förbryllande då 61 MP sensor borde kosta betydligt mer än 24 MP eller hur?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror fp riktar sig mer till video och fpL mer till stillbilder. Tyvärr har jag lite svårt att se hur ergonomin passar in på stillbildsfotografering. Visst är de nätta men en Panasonic S5 har mycket bättre ergonomi om man nöjer sig med 24mp och ämnar använda ljusstarka fasta eller zoomar då dessa ändå inte är så kompakta. Fp serien passar ffa om man enbart skall köra med Sigmas nya nätta fasta objektiv. Men alla har olika krav. Sedan saknar båda mekanisk slutare vad jag vet vilket leder till en del Rolling shutter som jag har för mig kan vara värre på fpL men låter det vara osagt. Kolla recensionerna.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Tror fp riktar sig mer till video och fpL mer till stillbilder. Tyvärr har jag lite svårt att se hur ergonomin passar in på stillbildsfotografering. Visst är de nätta men en Panasonic S5 har mycket bättre ergonomi om man nöjer sig med 24mp och ämnar använda ljusstarka fasta eller zoomar då dessa ändå inte är så kompakta. Fp serien passar ffa om man enbart skall köra med Sigmas nya nätta fasta objektiv. Men alla har olika krav. Sedan saknar båda mekanisk slutare vad jag vet vilket leder till en del Rolling shutter som jag har för mig kan vara värre på fpL men låter det vara osagt. Kolla recensionerna.
LCD-sökare har de precis som tex Sony NEX-3.
Ergonomi är nog det sämsta med dem- men kanske bra jämfört med en smartphone! Men visst vore det skoj att ha 61 MP att köra crop tex 4K (3840x2160)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men är det främst video är nog fp bättre. Men visst, 61mp kan vara bra för stillbilder med rätt objektiv.

Tänk på att Sony A7RIII numera går att få till hyfsat pris och en beg Panasonic S1R går loss på ca 18-20.000kr. även beg Nikon Z7 börjar bli överkomliga.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Men är det främst video är nog fp bättre. Men visst, 61mp kan vara bra för stillbilder med rätt objektiv.

Tänk på att Sony A7RIII numera går att få till hyfsat pris och en beg Panasonic S1R går loss på ca 18-20.000kr. även beg Nikon Z7 börjar bli överkomliga.
Ja det blev en begagnad S1R (150 exponeringar)
Den är stor dvs en jätte jämfört med Sigma.
Men den är tyst jämfört med alla DSLR. Av mina låter D700 värst, sedan Alpha 850 och Pentax K1. Jag börjar nu med en Sigma 35mm F2. Nästa blir nog en macro....
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Fredrik AVT kanske vet mer om elektronisk slutare:
Enligt manualen känner kameran av när den ska välja rätt slutartyp.
Låter något tvivelaktigt för mej.
Jag läste en provning av den sista Hasselbladaren där man lyckades deformera två fordon som gick åt motsatt håll.....
 
ANNONS