Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma Macro 70mm f/2,8
- Trådstartare stregnil
- Start datum
gorred
Aktiv medlem
Re Sigma Macro 70mm f/2,8
Jag har haft det här objektivet nu i några veckor, och det har mycket riktigt en annorlunda ytfinish jämfört med mina övriga objektiv, en liksom ruggad, nästan sammetsliknande yta. Är det det du menar? Har egentligen inte tänkt på det, känns bra att hålla i.
Jag har haft det här objektivet nu i några veckor, och det har mycket riktigt en annorlunda ytfinish jämfört med mina övriga objektiv, en liksom ruggad, nästan sammetsliknande yta. Är det det du menar? Har egentligen inte tänkt på det, känns bra att hålla i.
gorred
Aktiv medlem
Tack då vet jag!
Kan ju passa på att kolla vad du tycker om gluggen, jag tänkte köpa den ikväll...
Hittills jättenöjd. Har hittat en ny värld i makro. Trevlig bakgrundsoskärpa och läckert med korta skärpedjup, förefaller väldigt skarpt, bra närgräns/arbetsområde. Möjligen lite tveksam autofokus när man är riktigt nära, men då funkar manuell fokus alldeles utmärkt och är sannolikt dessutom att föredra.
Jag har ingen djup erfarenhet av makro, men det här motsvarar mina förväntningar fullt ut. Kommer nog att kunna duga bra som porträttglugg också - sitter på en Canon 7D.
stregnil
Aktiv medlem
Jag är in i det sista osäker på vad jag ska välja...
Egentligen skulle jag ersätta min söndriga 50mm 1.8 med ett nytt Sigma 1.4. Men så dök tanken upp om denna 70mm istället som skulle kunna funka som både porträtt och macro. Jag har inte plåtat macro tidigare, så jag inte hur mycket det blir, men det verkar som en intressant sak att vidga sina vyer med.
Skulle jag välja 50mm kan jag kanske köpa extension tubes istället om jag vill fördjupa mig i macrons värld?
Största nackdelen med 70mm är den sega autofokusen, med den är djäkligt skarp.
Jag är villrådig....
Egentligen skulle jag ersätta min söndriga 50mm 1.8 med ett nytt Sigma 1.4. Men så dök tanken upp om denna 70mm istället som skulle kunna funka som både porträtt och macro. Jag har inte plåtat macro tidigare, så jag inte hur mycket det blir, men det verkar som en intressant sak att vidga sina vyer med.
Skulle jag välja 50mm kan jag kanske köpa extension tubes istället om jag vill fördjupa mig i macrons värld?
Jag är villrådig....
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag är in i det sista osäker på vad jag ska välja...
Jag är villrådig....
Att fotografera porträtt med 50/1.4 och 70/2.8 är helt olika. Har båda två från Sigma och väljer 100 % alltid 50/1.4 ifall jag vill åt det korta skärpedjupet.
Men makro är ju kul det med. Frågan är vilket du vill ha först
/stefan
gorred
Aktiv medlem
Att fotografera porträtt med 50/1.4 och 70/2.8 är helt olika. Har båda två från Sigma och väljer 100 % alltid 50/1.4 ifall jag vill åt det korta skärpedjupet.
Men makro är ju kul det med. Frågan är vilket du vill ha först
/stefan
Mina tankar går åt att Sigma 70mm i första hand är ett makrobjektiv och 50mm ett (möjligen) bättre porträttobjektiv, med förbehåll att jag inte har 50mm. Så jag håller med - det handlar framför allt om vad du vill fotografera i första hand.