Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma-objektiv till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jisses

Medlem
Jag funderar på att köpa en begagnad Canon 300 där det ingår två objektiv från Sigma, 28-80 och 70-300. Passar dessa till Canon-huset? Är de bra objektiv för allmänt användande? Är 1500 ett rimligt pris för detta paket?
Jag blir väldigt tacksam om någon tar sig tid att svara på mina frågor, då jag är nästan totalt novis.

Om de är till för Canon passar de. 1500 kr får väl betraktas som rimligt. 70-300-objektivet är det i paketet som betingar ett värde, runt tusenlappen. Lite över eller under beroende på vilken modell det är. Kameran och det kortare objektivet är rätt stendöda på marknaden.

Som nybörjarpaket är det helt ok, och det tar dig in i ett vettigt system om du vill gå vidare.

Något annat förslag som förstakamera?

Jag har inte fotograferat på länge, men blev sugen nu, då jag väntar barn. Eftersom de digitala systemkamerorna fortfarande är så dyra funderar jag på en analog. Har inget emot begagnade och det borde väl vara lätt att få tag i nu. Men vad ska jag välja??? Vill ha en kamera med mycket automatik, samtidigt som jag vill kunna växa in i den och kunna ställa in manuellt eftersom kunskapen växer. Har hört förut att t ex 70-300 kanske är något för senare bruk, när jag kommit lite längre i fotograferandets ädla konst. Är det så?

En bifråga: Är det dyrt att framkalla svartvitt? Jag kommer inte att framkalla något själv. Tycker att svartvita foton är så fina, men de kanske är svårare att få till?

EOS 300 är kalas för det du är ute efter. Den går att använda både helt automatiskt och helt manuellt, när du vill det. Samtidigt tar den samma objektiv som de modernare digitala kamerorna, så om du upptäcker att intresset håller i sig har du grunden til något att bygga vidare på.

70-300 är lite svårare att använda om det inte är strålande solsken och du inte använder stativ eller blixt, men nog har du användning för det trots det. Men för knodden kommer du sannolikt mest att använda ditt 28-80.

Och ja, det är dyrt som tusan att framkalla svartvitt. Skall man hålla på med det krävs det egentligen engagemang och eget arbete för att det skall vara vettigt. Däremot finns det svartvita filmer som framkallas i den vanliga färgprocessen. Såna kostar lika mycket som vanliga färgnegg att framkalla och har potential för mycket bra resultat. Vid vanlig framkallning kan de ibland ge lite färgstick, men om man har en riktigt bra bild kan man få den omkopierad ordentligt och slippa det.

ANNONS