Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sigma-paj

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Vart lämnar jag bäst en Sigma-glugg som varit med om en smärre olycka och behöver mekanisk reparation. Jag bor i Norrköping.

Min omtyckta Sigma EX 15-31/3.5-4.5 har fått sig en törn så den inte kan fokusera på långa avstånd. Ringen går i ändläge men fokus är bara ett par meter. Dessutom är det lögn att sätta på baklocket. D70n verkar dock ha klarat sig och fungerar felfritt med mina andra gluggar. Puh!!!

Hjälp mej någon snälla.

/AnWi

Tack Jim

Jag har haft en glugg där på garantireparation tidigare. Ville bara försäkra mej om att det var rätt ställe att vända mej till.

/AnWi

Antingen skickar man direkt, eller så lämnar man in till expert. Är det garantirep, så slipper man frakten hos expert (gjorde jag ivf.).

Tack för all hjälp men...

jag tror jag löst problemet. Skruven närmast AF-skruven hade gängat ut sig en bit. Varför har jag ingen aning om. Fram tog jag finmejselsatsen och drog åt den ordentligt. Nu fokuserar gluggen ordenligt igen. Det blir hårdtest imorgon i ljuset. Hoppas det var så enkelt, det är ju en tusenlapp i så fall.
Kan ändå inte få ihop lösning och symptom (utom baklocket). Hur kan det påverkat AF?

Skulle kunna tänka mig att den lossade skriven gjort att objektivet inte legat dikt an mot bajonetten. Och att det lett till att mejseln i huset inte nått skruven i objektivet, eller att någon elektrisk kontakt inte legat an ordentligt så att kameran inte förstått vad den haft påskruvat.

Förvisso, men AF fungerade ju på korta avstånd och kameran gav AF-klar-signal. 2 pip. På avstånd större än ett par meter hörde man hur fokusringen gick i botten. Inget pip.
Skruven måste ju alltså ha greppat men det kan ha kommit snett! Borde väl inte bajonetten tillåta! Det finns ju inget spelrum i vanliga fall. I vilket fall verkar det fungera nu och i morgon kommer jag att se om så är fallet.

ANNONS
Götaplatsens Foto