Annons

Sigma, Tamron el Nikon orginal?

Produkter
(logga in för att koppla)

anni3

Medlem
Hej! Jag är så hemskt förvirrad nu... ska köpa en Nikon D80, men det finns ju en djungel av objektiv! Jag har funderat på orginalgluggen 18-70, Tamrons 17-50, eller Sigmas 17-70.

Jag har en AF-S 24-85 3,5-4,5 ED till Min Nikon F100. jag tycker verkligen om detta objektiv och framför allt 24-läget, men även möjligheten att komma nära.. Finns det någon ungefär digital motsvarighet till detta objektiv?

Jag fotar mycket porträttfoto, men även natur- och stadsfoto, dessutom gillar jag närbildsfoto och har kört med närbildlinser innan.. (där fick jag väl med nästan alla kategorier?). Vilket objektiv motsvarar de kraven bäst? Kanske en omöjlig fråga. Tänkte köpa till en telezoom sen med, är lite anti långzoomar. Hjälp någon? ;)

Mitt råd är att köpa nytt när det gäller Sigma eller Tamron och att Köpa begagnat när det gäller Nikon. Då får du mest för pengarna. För att komma ner till 28mm brännvidd med din digitalkamera så behöver du köpa ett 18mm objektiv som är raktecknande. Ett väldigt bra objektiv i det fallet är Sigma 14mm/f=2,8 det är lika skarpt som Nikons motsvarighet till mindre än halva priset. Vill du hellre ha zoom så köp ett Sigma 10-20mm/f=3,5 - 4,5 det är det nästbästa du kan få i den prisklassen. Halva priset jämfört med Sigma 14mm men också bara knappt halva ljusstyrkan. Nästa objektiv du skall inhandla om du gillar porträttfoto är en original Nikkor 50mm/f1,8. Den kostar mindre än du anar helt ny, sanslöst skarpt och ljusstarkt. Det kommer att bli din favorit på din D80. Ett bra zoom alternativ är Sigmas 18-50mm/f=2,8 det kommer att bli ett bra komplement till ditt 24-85mm/3,5-4,5 vilket kommer att bli ett bra objektiv för porträttbilder utomhus. Lycka till och ruinera inte dig.

Senast ändrad:
Jag har en Sigma 18-50/2,8 men törs säga att det inte är så bra i motljus, stark kromatisk aberration, men den är bra skarp om man låter bli att fota där det finns starka kontraster, till exempel motljus. bifogar en delförtoring.

Bilagor

• test-sigma.jpg
    test-sigma.jpg
    98.2 KB · Visningar: 435
jag kör tamrons 17-50 iställetför sigmat.

jag är mycket nöjd, se oxå recentionerna på det objektivet, så ser du varför jag valde det.

ANNONS
Götaplatsens Foto