Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II - betyg..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II - betyg..?

elohim skrev:
Ah! Ja det låter ju helt strålande! Kanske på lovet i slutet av mars..?

Låter riktigt roligt, får man snacka lite foto med en dellbo på köpet! =)

Hälsa Hasse på jobbet förresten..

Skall genast sparka en fot i arslet på Hasse :)))
I slutet på Mars skall nog gå bra det.

Finns det något ljusstarkare objektiv som alternativ till detta? Eller hoppar man upp 4 prisklasser då?

Jag hade en gång i tiden samma objektiv fast i DL-versionen. En version med sämre glas, men sannolikt i övrigt lika i fokusering och mekanisk uppbyggdad. Det jag upplevde vara att den var långsam i fokuseringen vilket den blev olämplig att använda mot rörliga mål.

Jag ersatte detta objektiv med en Sigma 70-200/2,8 EX HSM och en telekonverter 1,4x. Det blev genast skillnad i hastigheten för skärpeinställning och skärpa. Objektivet blev även avsevärt tyngre, men användbart i min fotografering.

Lärdomar av detta är att köpa rätt från början, vilket i längden blir billigare. Nackdelen är att det kan ta en stund att få ihop pengar. Tyvärr var inte detta 70-200/2,8 helt rätt objektiv, det skulle haft bildstabilisering och då hade för mig varit rätt att köpa Canon 70-200/2,8L IS USM redan från början. Detta står dock på önskelistan. Vad jag ska göra med det då överblivna Sigma 70-200 återstår då att se.

Som svar på din fråga är att du åker upp några prisklasser, men till Pentax borde det även finnas en begagnatmarknad för ljusstarka objektiv.

Någon som vet hur följande objektiv står sig: "Nikon Af 70-300/4-5,6D ED"...

Bättre eller sämre än Sigmat? Kostar 1500 kr mer, kan det vara värt prisskillnaden?

11373.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto