Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmaobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Någon här som har erfarenhet av Sigmaobjektiv? Har hört att bildkvaliteten kan variera mycket mellan olika exemplar och så här skrivet Photozone.de i testet av 8-16 till Nikon på Photozone.de:
"We went through no less than 4 copies of the Sigma lens to find one without significant decentering (not counting the also decentered Canon version we reviewed earlier). The decentered units were obviously of no use to shoot sample images with, the 4th and final unit, which is reviewed here, was well centered but unfortunately suffered from a quite strong backfocus issue. "

Låter ju inte så kul. Objektivet har fått bra kritik annars både där och i i FOTO men jag undrar om man vågar köpa det. Är det lätt att se om ett objektiv inte är centrerat och syns det på alla brännvider och avstånd? I en fotobutik sa de att man fick testa i butiken (som inte är så stor) men de hade inte objektivet inne för tillfället.

Läste på en hel del om Sigma EX 30/1,4 innan jag beställde mitt. Många hade haft problem med funktionen och fått byta. I mitt fall räckte det med ett byte tills jag fick ett bra exemplar. Första exemplaret var riktigt dåligt.
Tyvärr är nog inte detta problemet enbart med objektiv från Sigma. Mitt EF-S 17-55 2,8 hade jag inne på justering två gånger.
Personligen kommer jag aldrig att köpa och acceptera ett objektiv utan att ha testat det ordentligt!

Synd på objektiv som faktiskt kostar en hel del...

Det är det som är ganska typiskt Sigma, att det är så stor spridning och om man har lite större krav så kanske man måste testa många individer eller skicka in till kalibrering. Jag var runt i två affärer och testa totalt 4-5objektiv av 17-50/2.8 utan att hitta något som satt skärpan som jag ville ha det, det blev inget köp. Dock har jag köpt ett 150/2.8 som från första försök satte skärpan som det skulle, det är lotteri! Men vad jag har hört så håller den sig bra när man väl hittat ett, så lägger man ner lite tid för tester innan köp så kan man få något som är bra till kanske halva priset

Bra att kunna testa innan köp, det gäller även andra än just Sigmaobjektiv...

Har en Sigma 8-16mm som jag är mkt nöjd med, trots att denna varit inne på fokusjustering ett antal gånger (den hade kraftig bakfokus vilket inte hade förbättrats tillräckligt mkt vid de första justeringstillfällena). Det är ganska svårt att utföra AF justering på så låg brännvidd som 8mm eftersom skärpedjupet är ganska stort och eftersom motivet inte upptar så stor del av bildytan.

Om objektivet är väldigt decentered borde det vara rätt synligt vid inzoomning i kamerans LCD display. Annars kan du ta en uppsättning testbilder med din egna kamera och ladda in dessa i en dator för mer noggrann jämförelse.

Tycker inte du skall vara alltför rädd att skaffa en Sigma 8-16mm, då det är ett kanonobjektiv och är rätt ensam i sitt slag (raktecknande vidvinkel till 8mm).

Tackar för svaren. Går det att få objektivet i prefekt skick om man lämnar in ett som inte är riktigt centrerat på service? Måste man lämna in kameran också om man behöver justera fokus på ett Sigmaobjektiv?

Senast ändrad:
Centrering kan göras på bara objektivet men kostar några tusenlappar om garanti inte gäller fortfarande (kräver att objektivet tas isär).

Fokusjustering kräver att även kameran lämnas in och är inte så dyrt även utan garanti (objektivet måste inte tas isär).

Har inte varit i behov av centrering av mina Sigmaobjektiv. Men jag har för mig att viss justering av centrering går att göra utan att skruva isär hela objektivet.

Vid AF justering är det rekommenderat att skicka in huset också. Ingen isärskruvning av Sigma 8-16mm krävs i alla fall vid AF justering. Efter att testbilder tagits för att bestämma hur AF är förskjuten i djupled skruvas objektivet av huset. Objektivet kopplas därefter till en dator (genom att skruva fast objektivet på en speciell adapter) varefter nödvändiga justeringar görs mha mjukvara. Dvs själva justeringen kräver inget skruvande i objektiv eller hus, såvida inget uppenbart fel finns hos dessa som kräver detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto