Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmaoptik till EOS 10D och 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Finns det någon som har erfarenhet av Sigmas optik till 10d och 300D?

http://www.sigma-photo.com/html/news/Elan7.htm

Jag ska köpa en 300D och har Sigmas 70-300/4-5,6 DL. Vad jag kan förstå kan man eventuellt få problem med bländarfunktionen med vissa äldre objektiv från Sigma.
Vet någon något om fri service och vart vi svenskar kan vända oss?

Någon som haft dessa problem?

Jag har haft förmånen att testa ett Sigma 70-300 DL Macro Super f/4-5,6, som inköptes nytt i maj i år på en Canon EOS 300D (digtalaren) och konstaterat att den fungerar tillfredställande.

Den egenheten jag märkte var att i svagt ljus på korta fokuseringavstånd med lång brännvidd så vägrade objektivet att snurra åt rätt håll. Detta avhjälptes genom att slå över i macroläget inom 200-300 området, därefter låste fokus. Jag har inte tdigare märt detta fenomen med min Canon EOS 1000F.

Jag kan dock inte påstå att detta är ett fel och har inte heller några bilder med detta objektiv i min ägo. Sigma påstår på sin nätplats att alla deras objektiv fungerar med EOS-kameror och gör de inte det så uppgraderas de till rätt nivå.

Sammanfattningsvis så bör ditt objektivg fungera och om du tar med dig det till handlaren när du ska prova kameran så får du kontroll på funktionen innan köpet.

Det är alltså gamla sigmaobjektiv som kan strula.
Är det så att jag springer och köper en 300d, var min tanke att kanske även köpa ett nytt Sigma 70-200 F2,8 eftersom det passar mig bra prismässigt.

Värdelöst om det inte funkar som det ska på digitala systemkameror!

Jan skrev:
Finns det någon som har erfarenhet av Sigmas optik till 10d och 300D?

http://www.sigma-photo.com/html/news/Elan7.htm

Jag ska köpa en 300D och har Sigmas 70-300/4-5,6 DL. Vad jag kan förstå kan man eventuellt få problem med bländarfunktionen med vissa äldre objektiv från Sigma.
Vet någon något om fri service och vart vi svenskar kan vända oss?

Någon som haft dessa problem?

Jan Arvidsson hittade en lista med objektiv som måste uppgraderas, står på tyska.

http://www.sigma-photo.de/kompatibel_canon.html

Godbit

Vad jag förstår så ska ett nytt Sigma 70-200/2,8 fungera bra. Det lär var en riktig godbit med mycket bra optisk kvalitet (man börjar fundera så smått) Det lär vara tillräckligt bra och ljusstarkt för att fungera ihop med en extender.

Man får kanske vara noga med att ta reda på när det är tillverkat, fast det är nytt.

Jag tänkte också i dessa banor att även skaffa en konverter 2x.

Möjliga att uppgradera

Bra lista.
Där finns bl.a. makrot 105/2,8 med som ju är en riktig toppenglugg.
Det lutar väl åt att övriga äldre sigmaobjektiv inte går att modifiera.

105:an blir motsvarande 165 mm på 300D med knivskärpa redan på full öppning och dessutom makro.

Man får börja med kameran och bygga på efterhand...Rusar fort upp i mycket pengar. Jag har precis köpt ny bil och behöver nu vinterdäck...Ack ja!
Pengarna bara rullar på, men så fort det finns utrymme slår jag till!

Det rullar på

Pengarna rullar.
Jag hoppas att jag kan få besked om den gamla modellen av 70-300 DL (makro på 300) fungerar eller går att modifiera.

För övrigt finns det billiga batterier och minnen att köpa till kameran på:
www.digitalnytt.com

Sigma optik

Jag har köpt en Eos 10D och har ett 135-400 Sigma objektiv. Detta fungerar inte riktigt, detta fixas kostnadsfirtt av sigma.
Detta fick jag som svar av de som gör modifieringen...

Objektivet måste modifieras (byte av kretskort), det kommer givetvis fortfarande fungera med älder Canon kameror
Modifiering görs helt utan kostnad

SUPPORT | Zieger Teknik AB
Box 1843
Gottorpsgatan 5
S-581 17 LINKOPING
S V E R I G E | S W E D E N

Phone +46 13 31 88 12
Fax +46 13 14 52 53
mail [email protected]
web www.zieger.se

135-400

Vad tycker du för övrigt om ditt 135-400?
Tecknar det bra etc...
Har du behövt fälla upp spegeln för att få vibrationsfria bilder?
Detta kan man ju inte göra på 300D

Sigma 135-400

Jag är enormt nöjd med mitt Sigma objektiv.
Har bara haft min 10D i en vecka nu så jag har inte hunnit ta några bilder med det.
Har använt det till min Eos 5, och det är helt underbart. Mitt favorit motiv är folk på stan, ovetande. Har några bilder som jag tog i london. Skall scanna in dom snart och lägga upp dom här på fotosidan.

Tillsammans med min Eos 5 är sigma objetivet lite slött när det gäller snabb fokuserin. Men det verkar fungera mycket bättre med 10D.

Hm Hm.... nu fick man ytterligare ngt att fundera på...
135-400 för ca.6700 kr. På 300D blir det ett 210-640 mm. En superglugg med andra ord. Det finns lite att välja på.

jag tycker det är värt pengarna helt klart.
Fast jag köpte mitt för ett år sen i en butik i london som min syster har jobbat i. Beg objektiv, men aldrig använt. Nytt i kartong för 3000 inkl 1års garanti.
Har en kompis som köpte ett likadant nu för en månadsen, helt oanvänt dock utan kartong för ca 3000 de med inkl 1års garanti.
"Så det är ju extra nice"

aj då de blev lite klumpig.
Han köpte objektivet beg men som nytt för 3000, dock utan kartong... De är inkl 1års garanti...
Så nu blev de nog bättre haha

ANNONS
Götaplatsens Foto