Annons

Silver Efex Pro i PS filtermeny

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har installerat Silver Efex Pro på min nya Mac (vars miljö jag inte är så van vid än). Programmet funkar fint och jag kan även välja "redigera foto i..." i Lightroom och redigera vidare i SEP. Men jag får inte in SEP i Photoshops filtermeny. Har hittat tips på att installera SEP direkt i PS plugin-mapp eller kopiera programfilen dit, min inget hjälper. När jag installerar SEP så får jag ett meddelande att SEP inte hittar några associerade program. Trots detta funkar det fristående och via Lightroom, men inte via PS filter. Några tips?
 
Det var ett tag sedan jag laddade ner en uppdatering senast men väljer man inte version vid nedladdningen, antingen en för Lightroom eller en för Photoshop?
 
Hmmm, jag har laddat hem en 15 dagars testversion. Enligt FAQ skulle man använda "Photoshop option" för att det ska fungera i både PS och LR. Det var det jag trodde jag gjorde, men jag kan ha gjort fel. Har inte min dator här så jag får kolla på det ikväll.
 
Har installerat Silver Efex Pro på min nya Mac (vars miljö jag inte är så van vid än). Programmet funkar fint och jag kan även välja "redigera foto i..." i Lightroom och redigera vidare i SEP. Men jag får inte in SEP i Photoshops filtermeny. Har hittat tips på att installera SEP direkt i PS plugin-mapp eller kopiera programfilen dit, min inget hjälper. När jag installerar SEP så får jag ett meddelande att SEP inte hittar några associerade program. Trots detta funkar det fristående och via Lightroom, men inte via PS filter. Några tips?

Låter konstigt.
Jag köpte programmet och installerade det.
Direkt så "kände" installationen automagiskt av att jag hade både LR4 och CS6 installerat.
Så jag kan högerklicka på en bild i LR och välja att redigera i SEP, likväl som jag i CS6 har valet via Filter > Nik Software > Silver Efex Pro.
Jag kör Windows 7 64-bitars, och även CS6 och LR4 är 64-bitars versioner om nu det skulle ha någon betydelse.
 
Har provat att lägga till SEP via plugin-menyn i Photoshop men det hjälper inte. SEP dyker inte upp i filtermenyn. Nåja, jag kan ändå testa mjukvaran. Om jag ska gå vidare och köpa en licens så får jag väl lösa problemet då, om ingen har någon annan idé.
 
Har installerat Silver Efex Pro på min nya Mac (vars miljö jag inte är så van vid än). Programmet funkar fint och jag kan även välja "redigera foto i..." i Lightroom och redigera vidare i SEP. Men jag får inte in SEP i Photoshops filtermeny. Har hittat tips på att installera SEP direkt i PS plugin-mapp eller kopiera programfilen dit, min inget hjälper. När jag installerar SEP så får jag ett meddelande att SEP inte hittar några associerade program. Trots detta funkar det fristående och via Lightroom, men inte via PS filter. Några tips?

I måndags köpte jag hela paketet. Efter att ha använt ett någral demo- och "fulversioner".

Och det är nog så att den version du laddat ner är en testversion som bara fungerar på Lightroom eller Aperture. Det finns en version som fungerar på Lightroom, Photoshop och Aperture och en som bara fungerar med Lightroom och Aperture. Du har nog fått tag på den sistnämnda versionen.

Hela paketet "Complete Collection" finns i två versioner. En Ultimate Edition som fungerar för Lightroom, Photoshop och Aperture. Den kostar 499,95 "pengar". Sen finns en version för 299,95 som enbart fungerar på Lightroom och Aperture.

Jag använder endast Aperture för RAW- framkallning och valde därför den billigaste versionen av hela paketet.

För övrigt är deras programvaror suveränt bra att jobba med och verkligen något att rekommendera för alla som fotograferar och bildbehandlar.

/Magnus
 
Finns det verkligen olika versioner? Jag köpte mitt program hos Scandinavian Photo i Malmö, och det var aldrig något prat om olika versioner.
Vid installationen dök en ruta upp med de program som SEP hittade som kompatibla med programmet. I mitt fall både CS6 och LR4.2. Efter installtionen finns SEP som val både i LR och CS6, såsom jag beskrivit ovan.
Dessutom finns det ytterligare en "funktion" eller "finess" i CS6 som inte finns i LR. När jag kör SEP i CS6 så dyker det upp ytterligare en knapp "Brush" längst nere till höger. Denna knapp skapar ett justeringslager med bilden antingen i färg eller s/v samt en pensel för att antingen färga i en s/v bild, eller svärta i en färgbild. Jag har ännu inte använt denna funktion så jag kan inte redogöra mer för hur det funkar.
(Om önskemål finns så kan jag fixa till några bilder som visar vad jag menar och hur det ser ut).
 
Vid installationen dök en ruta upp med de program som SEP hittade som kompatibla med programmet. I mitt fall både CS6 och LR4.2. Efter installtionen finns SEP som val både i LR och CS6, såsom jag beskrivit ovan.
I mitt fall dök det upp en ruta utan några alternativ av kompatibla program alls. Trots det så finns det med som extern editor i LR. Nåja, det är säkert som ni säger, fel version jag har tankat hem. Får fixa det senare. Dock grymt nöjd med Silver Efex Pro 2 i övrigt!
 
ANNONS