Annons

Silvergelatinteknik

Produkter
(logga in för att koppla)

krislerock

Medlem
Har en fråga som jag funderat på ett tag.

Begreppet silvergelatinfotografi tolkar jag som att ett originalfotografi åsyftas.
På amerikanska sidor förekommer ofta begreppet "gelatin silver print".

Kan någon kunnig person förklara skillnaden, eller är det ens någon skillnad? Det låter som att det ena är originalet och det andra är kopior från negativ.
Tacksam för hjälp!

Tror det betyder "förstoring på traditionellt fotopapper"

Jag har också undrat sen jag tittade på Imogen Cunninghamutställningen på Kulturhuset i Stockholm.

Är inte "kunnig" men tog fram förstoringar själv en gång i tiden. Tror att det är fråga om den dåförtiden vanligaste processen med förstoringar på fotopapper som hade någon silverförening som svärtande komponent och ett gelatinskikt som kunde fås högblankt med viss torkapparatur eller lämnas lite mattare.

"Print" översätts ju numera "utskrift" men "utskrift" användes inte då man jobbade med förstoringsapparat.

Jag har också undrat sen jag tittade på Imogen Cunninghamutställningen på Kulturhuset i Stockholm.

Är inte "kunnig" men tog fram förstoringar själv en gång i tiden. Tror att det är fråga om den dåförtiden vanligaste processen med förstoringar på fotopapper som hade någon silverförening som svärtande komponent och ett gelatinskikt som kunde fås högblankt med viss torkapparatur eller lämnas lite mattare.

"Print" översätts ju numera "utskrift" men "utskrift" användes inte då man jobbade med förstoringsapparat.

Hej !
en liten snabb sökning säger att det förmodligen
är traditionellt sv (ljuskänsligt) fotopapper som exponeras via någon digital process och
sedan framkallas kemiskt.

Rätt gjort är hållbarheten på klassiskt sv/bw kollosal, och blir ofta väldigt vackra,
Sen går det väl åt nån halv livstid att bli riktigt bra på sv-kopiering.

---

En smula misstänksamet är ofta befogad, kreativiteten att generera
nya namn och begrepp på bläckstråleutskrift är stor.

//MW

"Silver gelatin print" är ett vedertaget begrepp bland engelskspråkiga fotografer och innebär att bilden är framställd på traditionellt sätt i mörkrum med genomlysning av ett negativ på ett fotosensitivt papper, antingen plastbestruket (RC) eller fiberpapper (anses "finare").

Rent kemiskt så används silverhalider, oftast en kombination av silverjodid och silverbromid eller -klorid, som svartnar när det utsätts för ljus och sedan framkallas i en basisk lösning.

ANNONS
Götaplatsens Foto