Fast det är en jäkla skillnad på att att plocka fram en kamera och filma när något intressant händer kontra att filma precis allt, hela tiden, alltid. Jag ser inget konstigt med att en kollega tar ett kort på mig när jag sitter på jobbet men jag hade inte accepterat att jag blev filmad när jag sitter vid skrivbordet.
Förlåt, admin, det får bli en sista OT om detta. Sedan får vi flytta till en egen tråd.
Nej, varför skulle du acceptera det? För visst beror dina känslor på vem som tar bilden, varför, i vilket syfte, hur många, etc? Och det är väldigt rimligt att ta hänsyn just till sådana faktorer.
Problemet är att Datainspektionen/Länsstyrelsen m.fl. myndigheter inte tycks göra det. De fokuserar framför allt på en skrivning i lagtexten om kameraövervakning, nämligen om en kamera ska anses vara »varaktigt uppsatt« eller ej. Om den inte är det, så är det okej att filma utan tillstånd (jfr hålla en GoPro i handen i bilen). Om den är det, så är det
inte okej att filma utan tillstånd (jfr sätta en GoPro i en hållare i bilen). Även om man filmar exakt samma sak..!
I förstnämnda fallet är det som om man hade filmat/fotograferat som vanligt. I sistnämnda fallet är det som om man var ute efter att övervaka människor – och då krävs det kameraövervakningstillstånd, i vars ansökan man ska berätta vilken brottslighet man vill motverka, vilka andra brottsförebyggande åtgärder man har vidtagit, vilken adress kameraövervakningen ska ske på, om materialet ska sparas eller inte...
Allt detta för att man vill sätta en GoPro i vindrutan på bilen och spela in sin resa. Och inget av krånglet behövs om man bara håller GoPron i handen och spelar in exakt samma saker ändå.
/
Kiwi