Annons

Sjukt mycket krum på neg. Vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har en rulle med bröllopsbilder från min systers vigsel som jag skulle vilja scanna innågra bilder av, men det går helt enkelt inte pga att det är alldeles för mycket krum på negativen.

Hur löser jag detta? Har testat bokpress i flera dygn men det hjälper inte. Kan jag skölja dem igen och torka dem på nytt på något sätt?

Menar du att negen rullar ihop sig eller? Fattar inte riktigt vad krum betyder.

Funkar det isf inte att lägga neget på scannerns glas och sedan lägga ett vitt papper ovanpå för att slutligen lägga nån tyngd på så det plattas ut under tiden du scannar?

Häng upp dem i fuktat badrum och låt dem torka långsamt under natten så kan det bli bättre.

Skölja om går bra men är det färgneg kan du drabbas av färgförändringar.
Kan drabbas av det, är inte alls säkert att det sker och neggen förstörs inte, däremot borde man bada dem en gång i stabilisatorbad som avslutning.

ph0tech skrev:
Menar du att negen rullar ihop sig eller? Fattar inte riktigt vad krum betyder.

Funkar det isf inte att lägga neget på scannerns glas och sedan lägga ett vitt papper ovanpå för att slutligen lägga nån tyngd på så det plattas ut under tiden du scannar?

Krum betyder alltså att de rullar ihop sig. Kör med filmscanner så det funkar inte. Men tack ändå!

mipert skrev:
Häng upp dem i fuktat badrum och låt dem torka långsamt under natten så kan det bli bättre.

Skölja om går bra men är det färgneg kan du drabbas av färgförändringar.
Kan drabbas av det, är inte alls säkert att det sker och neggen förstörs inte, däremot borde man bada dem en gång i stabilisatorbad som avslutning.

Det är svart-vita neg så då borde det alltså bara vara att skölja om dom?

Vet om det där med fuktat badrum, men dessa blev tyvärr torkade innan jag fick detta tips. Hängde alltid upp dem i ett väl ventilerat kallt rum förut. Fick nämligen ett tips om det från början.

Skölja igen, hänga upp i fuktigt badrum är alltså melodin?! Det gör inget att de är klippta redan alltså? Nåt tips på hur man får fuktigheten i badrummet att hålla sig under natten? Eller bör man gå upp och duscha några gånger :)...

Ja, eller så får du sova över i duschen.
Om någon mot förmodan är intresserad av krum:
Krum; det har jag på min mast på segelbåten, när den är riggad rätt. Det betyder alltså, förutom att den är lutad bakåt några grader, alltså att den är böjd. Mitten av masten är alltså något framtryckt. Detta uppnås genom att man spänner toppvanten så pass mycket att masten måste ta vägen någonstans. Sedan håller man krummet i chack genom att motspänna udnervanten. Så det så!

Powershooter skrev:
Ja, eller så får du sova över i duschen.
Om någon mot förmodan är intresserad av krum:
Krum; det har jag på min mast på segelbåten, när den är riggad rätt. Det betyder alltså, förutom att den är lutad bakåt några grader, alltså att den är böjd. Mitten av masten är alltså något framtryckt. Detta uppnås genom att man spänner toppvanten så pass mycket att masten måste ta vägen någonstans. Sedan håller man krummet i chack genom att motspänna udnervanten. Så det så!

Där ser man :)! Snacka om att detta forum ger allmänbildning!

En rejäl press i ett par veckor. Ett par böcker räcker inte, släng på verktygslådan och grejjer. Se till bara att du har stabilt golv också. ;-)

/Henri

eatfrog skrev:
En rejäl press i ett par veckor. Ett par böcker räcker inte, släng på verktygslådan och grejjer. Se till bara att du har stabilt golv också. ;-)

/Henri

Ja, och rent under... Är livrädd för det hör med press egentligen. Fatta om det skulle finnas kvar någon partikel som lite fint låg och pressades in i emulsionen under x antal dagar...

Men men, jag får väl ge pressen ett försök till då kanske.

Torka av negativen med t-röd på en bommulstuss och lägg dem genast mellan bakplåtspapper och i press. Alkohålen rengör utan att skada emulisionen och bakplåtspapper skadar inte negativet eller fastnar på det.

That´s it /

NIKLAS

Negativhållaren brukar väl vara gjord så att neggen planas ut något. Vissa negativskannrar gör en förskanning och mäter då in negativets ev. buktighet. Vissa negativhållare funkar bättre om man sätter i filmen ”bakfram”. Olika filmer har olika benägenhet att bukta sig. Vissa batchar av Tri-X krullade sig oavsett hur de torkades. De flesta filmer krullar sig om de torkas vid hög temp. Vissa filmer blir dessutom mer krulliga i kameror som har en uppmatningsrulle med liten diameter. Märks mer om filmen suttit i kameran längre tid. Märks även på rullfilm i vissa kameror där filmen böjs kraftigt runt tunna rullar. Gäller t ex äldre Rolleiflex och Hasselblad.. Det enda du kommer att märka om du sköljer om filmerna och hänger dem i badrummet är troligen att de är lika krulliga men mycket skitigare. Omsköljning tål både svartvit som färgfilm. Däremot skadar T-röd all film p.g.a. att denatureringsmedlet går in i emulsionen och ger fläckar. Torkfläckar av hårt vatten blir det bara på ”backside” och där kan man möjligen torka av filmen med T-röd men hellre med K-sprit eller isopropanol. Helst bör sista sköljen vara gjord av batterivatten.
/Harald

mange78 skrev:
Har en rulle med bröllopsbilder från min systers vigsel som jag skulle vilja scanna innågra bilder av, men det går helt enkelt inte pga att det är alldeles för mycket krum på negativen.

Hur löser jag detta? Har testat bokpress i flera dygn men det hjälper inte. Kan jag skölja dem igen och torka dem på nytt på något sätt?

Jag brukar bara lägga negativen i press över natten,har du testat det?
/Affe

Re: Re: Sjukt mycket krum på neg. Vad göra?

eatfrog skrev:
/Henri
Skulle vara kul och veta vad det är för film du kör med, så man kan undvika den i framtiden. Press över natten funkar för mej och de filmer jag använder, i huvudsak triX, Neopan 400 och Neopan Acros 100. Jag lägger bara negativarket under en tung bok, så om du inte testat detta så kan du ju alltid starta med det innan du går vidare med mera avancerade övningar och förmodligen förstör filmen :)
/Affe

Jag har en Minolta Dual Scan III och har haft "krummiga" negativ. Jag satte i det bråkiga negativsettet (6st) och körde in det. Det blev mycket snällare sedan, antar att värmen var en fin tuktare. Jag föreslår att du läser filmen två gånger således!

Vad tror de om det?

Hälsningar,

Elisabeth

Re: Re: Re: Sjukt mycket krum på neg. Vad göra?

alf109 skrev:
Skulle vara kul och veta vad det är för film du kör med, så man kan undvika den i framtiden. Press över natten funkar för mej och de filmer jag använder, i huvudsak triX, Neopan 400 och Neopan Acros 100. Jag lägger bara negativarket under en tung bok, så om du inte testat detta så kan du ju alltid starta med det innan du går vidare med mera avancerade övningar och förmodligen förstör filmen :)
/Affe

Som sagt så har jag redan testat detta, i flera dygn dessutom. Det är en APX 100 film.

Norrlandsros skrev:
Jag har en Minolta Dual Scan III och har haft "krummiga" negativ. Jag satte i det bråkiga negativsettet (6st) och körde in det. Det blev mycket snällare sedan, antar att värmen var en fin tuktare. Jag föreslår att du läser filmen två gånger således!

Vad tror de om det?

Hälsningar,

Elisabeth

Har testat detta med, hjälper endast temporärt, neggen går tillbaka efter ett tag...

Testa att rulla in remsan baklänges (ut och in alltså) i en framkallningsspole, utsätt den för fuktig luft och låt den torka.

jimh skrev:
Testa att rulla in remsan baklänges (ut och in alltså) i en framkallningsspole, utsätt den för fuktig luft och låt den torka.

Tro mig, det är helt omöjligt. Har ingen spiral hemma nu, men den är alldeles för böjd för att detta skulle fungera. Vissa remsor möter sig själva på mitten nästan...

Men tck ändå för tipset. Ska ta itu med detta problem när tid ges, och kommer förmodligen att testa att skölja om och hänga i fuktig miljö.

I fortsättningen när du torkar neg, ha en tyngd på ena änden och låt den hänga över natten.

Jag har inga problem med APX100, kört kring 10 rullar och alla är platta o fina efter att dom torkat så och sen varit ett par dygn under ett par böcker o en verktygslåda. ;-)

/Henri

ANNONS
Götaplatsens Foto