Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skära passepartout själv

Produkter
(logga in för att koppla)

MortenG

Aktiv medlem
Hepp!

Vad bör man titta på hos en skärare? Jag har tittat på skärare för ca 500 spänn med 45 graders skärare, på konstaffärer. Kan det vara något att ha eller blir man bara putt för att verktyget är för dåligt/svårjobbat?

tacksam för svar!

Mvh

Mårten

MortenG skrev:
Hepp!

Vad bör man titta på hos en skärare? Jag har tittat på skärare för ca 500 spänn med 45 graders skärare, på konstaffärer. Kan det vara något att ha eller blir man bara putt för att verktyget är för dåligt/svårjobbat?

tacksam för svar!

Mvh

Mårten

min erfarenhet är att de "enklare" skärarna fungerar utmärkt, när man lärt sig hur de ska användas... en del ska skjutas andra dras mot dig...

Viktigt tycker jag är en stadig linjal att skära emot. Det behöver inte vara något special, men den måste vara stadig.

Jag brukar använda en rejäl stållinjal och fästa den mot bordet med två tvingar eftersom det kan vara svårt att hålla dens tilla..

Använd skärmatta under + en kartongskiva som du kan skära ned i så går det mycket enklare..

Lycka till!

/b

Ok, tack för svaren! Då verkar det som om budgeten kan hålla iallafall. Det finns skärare som man håller i handen och på skena (45 grader bägge), men det kanske kvittar vilket som bara man har rätt teknik?

Mvh

Mårten

Känns som att den med skena är enklare... men jag har bara använt lösa så jag vet inte!

"Svårast" när jag skurit har (förutom att tänka rätt när man planerar snitten så skäret kommer riktigt...) att hålla "kniven" mot linjalen så kanske en som är fäst i linjalen funkar bättre..

/b

Tvingar har funkat bra för mig. De har inte lämnat några märken på kartongen. Har dock haft en lång metallprofil som linjar och tingerna utanför själva kartongen.

Tycker att min billiga skärare suger eftersom man inte skjuter/trycker ner kniven efter skäraren är på plats vilket gärna ger lite krokig start. Kniven är ju i vinkel och det gör det svårare att veta var den ska skära ner i katrongen vid start.
På Clasolhsons finns en billig som kniven är skjutbar som nog är bättre än min.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto