Zaphi
Aktiv medlem
Jag plåtar digitalt med en EOS 10D och är jättenöjd med resultaten men har nu även planer på att skriva ut en hel del bilder och köpte en EPSON 1290 A3 skrivare. Jag editerade en bild i TIFF-format så den blev bra på skärmen men den skrevs då ut alldelles för ljus på skrivaren. Detta efter att jag behövt dra lite i nivåerna för att få den ljus på skärmen.
Min slutsats är att bildern var rättexponerad i kameran men att jag behöve dra i nivåerna för att få den lagom på skärmen, men då att min skärm är felkalibrerad (för mörk). Nu undrar jag hur jag kalibrerar skärm och skrivare så de suynkas perfekt. Lustigt nog har jag ingen "Adobe Gamma" ikon i min konrtollpanel trots PS 8.0 CS installerat.. Nån som vet??
Min slutsats är att bildern var rättexponerad i kameran men att jag behöve dra i nivåerna för att få den lagom på skärmen, men då att min skärm är felkalibrerad (för mörk). Nu undrar jag hur jag kalibrerar skärm och skrivare så de suynkas perfekt. Lustigt nog har jag ingen "Adobe Gamma" ikon i min konrtollpanel trots PS 8.0 CS installerat.. Nån som vet??