Annons

Skärm till mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter ju inte så dåligt då. :) Här är en review på skärmen ifråga:
http://www.macworld.com/reviews/product/38555/review/324_lcd.html

Aha, beskrivningen av menysystemet är avslöjande - det låter som en Nec Spectraview 2490 (som Nec vad jag vet inte sålt i Sverige). Hur som helst en bra skärm.

Kanske blir den då, men beslutsångesten i mig börjar göra sig hörd igen. Så därför undrar jag om jag, som fortfarande är helt ute då det gäller färgprofiler och sånt, har så värst stor extra nytta av en sån här fin skärm jämfört med t.ex. en erkänt bra Dell 2410/2711 eller varför inte en eizo flexscan 2433 som jag talade om i början av tråden?

Ifall du jobbat yrkesmässigt som fotograf hade jag tveklöst rekommenderat den här, den ger en del små men på sikt bra fördelar för (ur företagssynpunkt) ganska liten extra kostnad.

Som privatperson är det väl en mer öppen fråga om den är värde de extra pengarna. Skillnaderna mot skärmarna du jämför med är inte dramatiska.

Den stora skillnaden mot framför allt Dell-skärmen du nämner är jämnhet, dels jämnhet över ytan (ljusstyrka, gamma, vitbalans är hyfsat uniforma utom precis i kanterna) och jämnhet över tid, dvs att skärmen har samma egenskaper när man börjar jobba på morgonen som åtta på kvällen när man jobbat över några timmar ... Sedan brukar Dell-skärmarna (som jag annars gillar) ha en svaghet: det går inte att ställa ned luminansen tillräckligt lågt. Det kan låta märkligt, men du vill oftast inte ha en för ljus skärm, och hos Dell brukar inte reglaget för ljusstyrka kunna dra ned luminansen mot de 100-125 candela/m2 många vill ha.

Sedan har Lacie 324 möjlighet till automatiserad kalibrering ("hårdvarukalibrering"), det vill säga att du kan koppla in en kalibrator, starta ett program och få skärmen snyggt och prydligt kalibrerad medan du fikar. Suveränt för den som jobbar dag in och dag ut vid skärmen och vill ha en konsekvent färgmiljö, inte fullt lika viktigt för en hemanvändare som kanske kalibrerar om sin skärm en eller par gånger per år ...

Skillnaderna mot Eizo-skärmen lär vara mindre, även om Flexscan 2433 är en av deras kontorsskärmar, (de rena grafikskärmarna heter Coloredge) så brukar de vara riktigt bra vad gäller jämnhet och gå att justera ordentligt. Nu har Flexscan 2433 en VA-panel (antagligen PVA) mot IPS i Lace-skärmen (och antagligen i Dell-skärmen) som har aningen sämre betraktningsvinklar - kontrasten sjunker lite när man inte ser exakt rakt på skärmen. Men PVA-paneler har använts också i riktiga toppskärmar, så man skall inte hänga upp sig allt för mycket på den saken.

Tänkte bara att det kanske blir lite som att kasta pärlor för svin att skaffa en jävligt fin skärm? ;-) Nu nobbade jag ju iMacen på grund av skärmen, men skulle ni säga att de skärmar jag nu funderar på är bättre eller sämre?

Jag skulle nog säga att Dell-skärmen och den iMacen är hyfsat likvärdiga, med skillnaden att du har mer möjlighet att ställa in (manuellt kalibrera) Dell-skärmen. Eizo-skärmen bör (erfarenhetsmässigt) vara lite jämnare, ha ännu bättre inställningsmöjligheter, bland annat att du kan få en vettig ljusstyrka plus att du kan ställa olika färgtemperatur och gamma direkt i skärmen.
 
Stort tack Martin för ditt mycket sakliga och bra inlägg ovan! Det rätade ut en hel del frågetecken. :) Tror jag ska börja jaga en Eizo 2433, men ska se först hur lågt jag kan pressa priset på LaCie:n... :)
 
Stort tack Martin för ditt mycket sakliga och bra inlägg ovan! Det rätade ut en hel del frågetecken. :) Tror jag ska börja jaga en Eizo 2433, men ska se först hur lågt jag kan pressa priset på LaCie:n... :)

Det blev ändå en Dell U2410 pga priset och hyfsat bra omdömen, lade in beställningen nyss. Tror den räcker gott och väl för mig. (Dessutom var strömförbrukningen på LaCien lite i häftigaste laget). Jag höll ner på skärmbudgeten lite också pg.a. att jag blev sugen på att köpa en A3 fotoprinter också. Har nån eftarenhet av Epson Stylus Photo 1400? Ok för hobbybruk och bra färgbeständighet på utskrifterna?

Datorn borde jag få i slutet av den här veckan., skärmen nästa vecka.... jobbigt att vänta.... ;-)
 
ANNONS