Annons

Skärm till mac

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Är i farten med att skaffa en ny effektivare och snabbare dator, och denna gång tänkte jag köra på en mac. Det blir då antingen en iMac (med 27"skärmen, upplösningen och storleken imponerar) eller en MacBook Pro (med i5 / i7 processor) + en extern skärm, t.ex. Eizo FlexScan S2433WE som jag har sett fått goda omdömen här.

Vad jag väljer beror långt (men inte endast) på skärmprestandan. Jag använder inte datorn till nåt annat som kräver bra prestanda och korrekt /färgåtergivning än bildbearbetning. Är det stor skillnad mellan eizo-skärmen jag nämner ovan och iMac:ens skärm, eller är skillnaden mestadels "akademisk"? Funkar iMac:en för bildbearbetning med någorlunda pålitligt resultat så tror jag att jag kör med den, annars blir det nog det dyrare MBP-alternativet med extern skärm...

Oberoende vad jag väljer för skärm kommer jag att kalibrera den med en Spyder Pro som jag har tillgång till.

Jag är tacksam för all hjälp i valet av dator och skärm ni bistå mig med.
 
Ursäkta min otålighet, men om någon kan säga ett ord om iMac-skärmarna versus Eizo 2433 skulle jag vara tacksam. Har otroligt svårt att välja. Jag vill inte lägga ut massor med extra pengar om iMac-skärmen är "tillräckligt bra" i jämförelse med en hyfsad mellanmodell av nåt annat märke.
 
[Jag ska ge dig mina lite otekniska upplysningar. Jag skaffade en iMac 24" för ett par år sen och imponerades av skärmens glans och trevliga egenskaper. Tyvärr går det ju inte att säkerställa färgåtergivningen med en kalibrator som med tex den extraskärm jag skaffade Eizo CG241W som jag kalibrerar med en EyeOne kalibrator.
När jag tittar på en bild och jämför skärmarna kan jag aldrig få iMacens skärm att ens påminna om Eizosärmens egenskaper.
Först o främst måste man dra ner ljusstyrkan på maccen till ett minimum och sen får man manuellt söka hitta en liknande färg o kontraståtergivning.
Så om du köper en dyr 27" och ska seriöst arbeta med bildbehandling drar du på dig en massa " i onödan då du måste ha en extraskärm.
Nu använder jag iMaccen som dator och lägger en del verktyg där då jag arbetar med PS.
Finns säkert mer kompetenta svar du kan få ifrån forumet men det här är mina synpunkter.
 
Tack för ditt svar. :) Jo jag har förstått att man egentligen borde upp i 10000kr-klassen för att få en riktigt bra skärm. Intressant dock att du säger att det är en enorm skillnad mellan dem, trodde inte skillnaden skulle vara så stor, utan mest uppenbar för "finlirare". En sån dyr skärm har jag nog inte råd med om jag inte prutar på datorns prestanda och köper en Mac Mini istället (och blir tvungen att köpa tangentbord, mus och allt annat skilt). Frågan är nu främst om iMac:ens skärm är jämförbar med icke-TN skärmar i 4-6000kr-klassen.
 
Tack för ditt svar. :) Jo jag har förstått att man egentligen borde upp i 10000kr-klassen för att få en riktigt bra skärm. Intressant dock att du säger att det är en enorm skillnad mellan dem, trodde inte skillnaden skulle vara så stor, utan mest uppenbar för "finlirare". En sån dyr skärm har jag nog inte råd med om jag inte prutar på datorns prestanda och köper en Mac Mini istället (och blir tvungen att köpa tangentbord, mus och allt annat skilt). Frågan är nu främst om iMac:ens skärm är jämförbar med icke-TN skärmar i 4-6000kr-klassen.

Nu har jag inte testat den senaste iMac:en, men det skall vara en riktigt fin ips-panel i den - så bildkvaliteten i stort och betraktningsvinklarna är i sig med största sannolikhet mycket bra. Nackdelen är att du inte kan kalibrera den innan profilering - inte ens manuellt. Du kan göra justeringar via inställningar i Mac OS, men då är det grafikkortet du ställer in, inte skärmen. Med t.ex. en Eizo- eller Nec-skärm kan du med hjälp av en kalibrator i alla fall manuellt ställa in skärmen någorlunda korrekt innan du profilerar den.

Sedan finns det en sak med iMac som stör mig något oerhört medan andra tycker det är helt ok - iMac har en blank glasskiva framför skärmen. Funkar dessvärre jättebra som spegel ... Men, som sagt, olika personer stör sig olika mycket på det här, men för min del funkar inte en iMac av det skälet.
 
Nu har jag inte testat den senaste iMac:en, men det skall vara en riktigt fin ips-panel i den - så bildkvaliteten i stort och betraktningsvinklarna är i sig med största sannolikhet mycket bra. Nackdelen är att du inte kan kalibrera den innan profilering - inte ens manuellt. Du kan göra justeringar via inställningar i Mac OS, men då är det grafikkortet du ställer in, inte skärmen. Med t.ex. en Eizo- eller Nec-skärm kan du med hjälp av en kalibrator i alla fall manuellt ställa in skärmen någorlunda korrekt innan du profilerar den.

Sedan finns det en sak med iMac som stör mig något oerhört medan andra tycker det är helt ok - iMac har en blank glasskiva framför skärmen. Funkar dessvärre jättebra som spegel ... Men, som sagt, olika personer stör sig olika mycket på det här, men för min del funkar inte en iMac av det skälet.

Ja, betraktningsvinkeln är det inget fel på, har jag konstaterat. Jag tror ärligt talat inte att jag i dagsläget skulle störa mig nämnvärt på att den inte är kalibrerbar på samma vis som en semi-pro/proskärm, och kanske inte heller på blankheten, men jag vet inte hur kräsen jag kan bli i framtiden förstås. Har ju bara sysslat ett drygt år med foto. Att ha två stora skärmar på skrivbordet ser jag som rätt otänkbart då utrymmet är begränsat (men inte precis litet, det finns bara en hel del annat där som upp mycket utrymme).

Kanske man ändå borde välja den svagare Mac Mini (med 2.66GHz Intel Core 2 Duo) och istället satsa på en riktigt fin skärm istället. Vad tror ni att jag har mest nytta av?
 
Ja, betraktningsvinkeln är det inget fel på, har jag konstaterat. Jag tror ärligt talat inte att jag i dagsläget skulle störa mig nämnvärt på att den inte är kalibrerbar på samma vis som en semi-pro/proskärm, och kanske inte heller på blankheten, men jag vet inte hur kräsen jag kan bli i framtiden förstås. Har ju bara sysslat ett drygt år med foto. Att ha två stora skärmar på skrivbordet ser jag som rätt otänkbart då utrymmet är begränsat (men inte precis litet, det finns bara en hel del annat där som upp mycket utrymme).

Kanske man ändå borde välja den svagare Mac Mini (med 2.66GHz Intel Core 2 Duo) och istället satsa på en riktigt fin skärm istället. Vad tror ni att jag har mest nytta av?

Relationen mellan bildskärmar och datorer är ungefär densamma som mellan objektiv och kameror - ett bra objektiv överlever många kamerahus och en bra skärm överlever många datorer. Min bildskärm är nu inne på sin fjärde dator ... :)

Snabb dator är grymt trevligt när man redigerar bilder, men det är även en bra bildskärm ... Nu vet jag inte hur stor prestandaskillnad det är mellan den Mac Mini och den iMac du väljer mellan, men handlar det om att väga mellan en marginell prestandaskillnad och en påtaglig skillnad i skärmkvalitet skulle jag personligen alltid välja det senare.
 
Relationen mellan bildskärmar och datorer är ungefär densamma som mellan objektiv och kameror - ett bra objektiv överlever många kamerahus och en bra skärm överlever många datorer. Min bildskärm är nu inne på sin fjärde dator ... :)

Snabb dator är grymt trevligt när man redigerar bilder, men det är även en bra bildskärm ... Nu vet jag inte hur stor prestandaskillnad det är mellan den Mac Mini och den iMac du väljer mellan, men handlar det om att väga mellan en marginell prestandaskillnad och en påtaglig skillnad i skärmkvalitet skulle jag personligen alltid välja det senare.

Jag håller med dig ang sista raden och det andra du skriver är nog rätt det också. Jag vet inte vad skillnaden är mellan en 2,66GHz core 2 duo och i3 / i5 / i7, men prisskillnaden är rätt stor så jag antar det är fråga om en ganska stor skillnad. Vet inte heller hur kraftiga dessa processorer är i förhållande till den jag har i min P3 med 2,93 GHz Intel processor. Jag vill ju ha nåt som är ett rejält kliv framåt. Att man måste jämföra äppel och päron (mac/pc) gör inte saken lättare...

Det börjar dock luta mot en mac mini och en riktigt bra kalibrerbar skärm.... Jag skulle i längden troligtvis reta mig på att ha en "suboptimal" skärm, trots att de som finns i iMac-arna idag säkert är ganska bra och med säkert bättre än min nuvarande 19" crt som jag köpte begagnad från jobbet för 25€ för ett par år sen... (Compaq V75)
 
Svårt med skärm

Hej!

Jag sitter i nästan samma sits. Hjälp sökes!

Jag har precis köp en MBP och kör med separat skärm en Samsung SyncMaster 245B men jag har mycket svårt att veta vad som gäller egentligen. Jag försöker kalibrera båda skärmar med min PANTONE Huey, men jag tycker inte jag kan lite på bildresultatet. När jag sedan kommer till en annan dator exempelvis på jobbet eller hos vänner så ser både kontrast exponering och färger olika ut. Vad ska jag göra?

/Niklas
 
Måste du ha Mac? Det verkar som att du vill ha färgfidelitet, och då duger inte iMacpanelen då den är lite väl 'extravagant'. Samtidigt är en Mac Mini inte ett bra exempel på en snabbare dator då den absolut inte är gjord för arbete utöver att redigera lite söta JPG's från senaste studentfesten.
 
Jag lade nu in en beställning på en av de kraftigaste MacBook Pro:arna med 2,66GHz i7-processor, 15" antigloss skärm, 4GB ram, 512MB skärmminne, 7200rpm 500GB hårdskiva mm.... Blev inte precis billigt, men jag borde i alla fall få riktigt bra prestanda. Nu återstår bara frågan om vilken extern skärm jag borde välja till den. Jag har tänjt ut budgeten lite i och med datorköpet så jag har tänkt mig nånting riktigt bra och fullt kalibrerbart i prisklassen kring 1000€ (gärna billigare förstås). Alla förslag mottages med tacksamhet! :)

Stephen: Nä jag måste inte ha en mac, men jag är så trött på pc:n och windows.... ;-)
 
...Nu återstår bara frågan om vilken extern skärm jag borde välja till den. Jag har tänjt ut budgeten lite i och med datorköpet så jag har tänkt mig nånting riktigt bra och fullt kalibrerbart i prisklassen kring 1000€ (gärna billigare förstås). Alla förslag mottages med tacksamhet! :)

Jag tror att den här är ett ganska förträffligt köp. Har själv dess föregångare (CG222W) och är extremt nöjd med den. Visserligen tillkommer kostnaden för ett kalibreringsinstrument om man inte redan har ett, men det är definitivt värt de extra kronorna om man vill kunna lita på skärmens återgivning,
 
Använt Windows 7?
Om du är trött på persondatorer, varför köpte du just en? :p

Ja. Windows 7 är väl OK. Beklagar det inkorrekta ordvalet, syftade på windowsmaskiner i första hand.

Man brukar ju säga att man ska köpa den kamera som känns rätt. Windows känns inte rätt längre, utan jag är mer än villig och redo att prova nåt nytt. Det finns för mycket saker som jag irriterar mig på angående windows, helt enkelt.

Däremot lockar Mac med sina väl uttänkta detaljer och finesser, helt annorlunda användargränssnitt samt snygga design.

Framöver önskar jag diskutera mitt kommande skärmval, inte datorn, eftersom jag har beställt den redan och knappast kommer att dra tillbaka beställningen.
 
Lycka till med din nya dator!

Funderat på en extern U2711H? Vet inte hur den gör sig mot en Eizoskärm, men den har inte LED så den har vad jag förstått bättre gamut än Apple's motsvarighet....
 
Jag tror att den här är ett ganska förträffligt köp. Har själv dess föregångare (CG222W) och är extremt nöjd med den. Visserligen tillkommer kostnaden för ett kalibreringsinstrument om man inte redan har ett, men det är definitivt värt de extra kronorna om man vill kunna lita på skärmens återgivning,

Tack för ditt svar! Den modellen är högintressant. Du eller nån annan råkar inte ha nån aning om hur den står sig gentemot denna, en LaCie 24" med 1920x1200p upplösning: http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=130778&b=1

Jag frågar eftersom det är i princip det här företaget jag köper datorn via och kunde lägga med skärmen i samma beställning. De kan säkert köpa in eizo också, men jag vet inte hurdan rabatt jag skulle få på den. De gav rätt bra rabatt på datorn i alla fall. :)


Lycka till med din nya dator!

Funderat på en extern U2711H? Vet inte hur den gör sig mot en Eizoskärm, men den har inte LED så den har vad jag förstått bättre gamut än Apple's motsvarighet....

Svårt att säga, inte helt otänkbart alternativ iaf. Jag gjorde en sökning och fick upp en recension av en relativt billig Dell Ultrasharp U2311 som lovordades, och den här 27" monitorn verkar ha samma paneltyp.. nån som har erfarenhet av den? Annars tror jag 22-24" är fullt tillräckligt stort, helst med 1200p i höjdled, men minst 1050.
 
U2311H har jag. Den använder E-IPS och är fantastisk. Jag tror U2711 använder S-IPS som 'ska' vara bättre än E-IPS.
 
...Du eller nån annan råkar inte ha nån aning om hur den står sig gentemot denna, en LaCie 24" med 1920x1200p upplösning: http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=130778&b=1

Jag frågar eftersom det är i princip det här företaget jag köper datorn via och kunde lägga med skärmen i samma beställning. De kan säkert köpa in eizo också, men jag vet inte hurdan rabatt jag skulle få på den. De gav rätt bra rabatt på datorn i alla fall. :)

Tyvärr, hur pass bra Eizon står sig jämfört med LaCie-skärmen kan jag inte svara på. Tittar man på specifikationerna på LaCie:n så är det definitivt en skärm jag skulle överväga om jag var på jakt efter en, men det finns säkert andra som kan ge dig ett bättre svar.
 
Tack för ditt svar! Den modellen är högintressant. Du eller nån annan råkar inte ha nån aning om hur den står sig gentemot denna, en LaCie 24" med 1920x1200p upplösning: http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=130778&b=1

Jag frågar eftersom det är i princip det här företaget jag köper datorn via och kunde lägga med skärmen i samma beställning. De kan säkert köpa in eizo också, men jag vet inte hurdan rabatt jag skulle få på den. De gav rätt bra rabatt på datorn i alla fall. :)

Jag vet att flera andra skärmar i Lacie 3-serien är OEM:ade Nec-skärmar, Lacie 321 är till exempel exakt samma skärm som en Nec Spectraview 2180, men med Lacies skal utanpå och Lacies programvara och service/garantier. Samma med 5-serien som också var Nec-skärmar, medan däremot 7-serien är förklädda Samsung XL-skärmar. Just Lacie 324 har jag inte kikat på, men är det som jag misstänker en förklädd Nec-skärm så är den mycket bra - Nec är tillsammans med Eizo ledande märken när det gäller den här typen av bildskärmar för människor med höga färgkrav.
 
Jag vet att flera andra skärmar i Lacie 3-serien är OEM:ade Nec-skärmar, Lacie 321 är till exempel exakt samma skärm som en Nec Spectraview 2180, men med Lacies skal utanpå och Lacies programvara och service/garantier. Samma med 5-serien som också var Nec-skärmar, medan däremot 7-serien är förklädda Samsung XL-skärmar. Just Lacie 324 har jag inte kikat på, men är det som jag misstänker en förklädd Nec-skärm så är den mycket bra - Nec är tillsammans med Eizo ledande märken när det gäller den här typen av bildskärmar för människor med höga färgkrav.

Det låter ju inte så dåligt då. :) Här är en review på skärmen ifråga:
http://www.macworld.com/reviews/product/38555/review/324_lcd.html

Kanske blir den då, men beslutsångesten i mig börjar göra sig hörd igen. Så därför undrar jag om jag, som fortfarande är helt ute då det gäller färgprofiler och sånt, har så värst stor extra nytta av en sån här fin skärm jämfört med t.ex. en erkänt bra Dell 2410/2711 eller varför inte en eizo flexscan 2433 som jag talade om i början av tråden? Tänkte bara att det kanske blir lite som att kasta pärlor för svin att skaffa en jävligt fin skärm? ;-) Nu nobbade jag ju iMacen på grund av skärmen, men skulle ni säga att de skärmar jag nu funderar på är bättre eller sämre?

Funderar på att också skaffa en fotoprinter i samma veva, vilket är en delorsak till att jag tvekar lite igen.......
 
ANNONS