Annons

Skärmar och magnetfält

Produkter
(logga in för att koppla)
Haraldus skrev:

Efter denna händelse så bad jag en del föreläsare och kursledare att fråga om någon i en klass kände några obehag då de satt och jobbade vid sina datorarbetsplatser. I alla klasser fanns det en eller flera som ofta kunde känna stickningar och rodnad i ansiktet efter några timmars arbete. Flera personer sa också att problemen kunde upphöra om de bytte arbetsplats med grannen. Kanske är det så att vissa människor inte tål vissa bildskärmsfabrikat men inget speciellt fabrikat har kunnat pekas ut som mer irriterande än andra.

/Harald

Exakt så är det för mig också, sitter jag i några timmar och jobbar koncentrerat vid skrämen kan jag känna värk i leder, trötthet, kanske yrsel.
Reser jag på mig och byter arbetsplats (eller snarare går tillbaka till min egen efter några få minuter) är allt puts väck och det är bra igen.

Fastän jag känner mig likadan om jag stirrat in i en bok i 4 timmar i sträck...så det är inte min stackars dator det är fel på utan att sitta längre än egentligen en halvtimme utan att sträcka lite på sig.

FILM) (ulltand skrev:
Är fö fortfarande intresserad av referenser gällande skärmen som gav brännskador.

Undrar hur många watt strålningseffekt det behövs för att värma upp huden så pass att man får brännskador? Låter lite orimligt tycker jag, men men ...

Har en anteckning om att den brännande skärmen hette ADI Microscan G66. Personen fick svårläkta strålskador kring ögonen och på "framsidan" på båda ytteröronen. Dessa "vattnade" sig och behandlades efter hand med bl a Essex hudsalva och annan fetare salva.
/Harald

Har nu prövat att mäta värdena kring skärmen (Hansol 930D), högst blev värdena på sidan av slärmen.På framsidan var värdet 3-6 milli gauss på ca 10cm avstånd, ca 15cm 1-3 mG, "arbetsavstånd" ca 75cm inget utslag. Skärmen är TCO99 märkt.DÄREMOT prövade att mäta vid "sladdhavet" kring fötterna och mätaren gav kraftigt utslag<10mG , kanske värt att tänka på!
Bengt

Haraldus skrev:
...Har en anteckning om att den brännande skärmen hette ADI Microscan G66. Personen fick svårläkta strålskador kring ögonen och på "framsidan" på båda ytteröronen. Dessa "vattnade" sig och behandlades efter hand med bl a Essex hudsalva och annan fetare salva...

När man via Google söker på ditt namn Harald, och på skärmens namn, då får man fram länken till en tidning som du skriver och är ansvarig utgivare för. I den tidningen berättas historien om skärmen, om hur du(?) fick brännskador.

Skojar du med oss på FS, eller vad gäller?
Har du ngn bra förklaring till ditt agerande?

http://www.miljobilder.com/Tidningsarkiv/MILJOBILDER-01_II.rtf

Jag väntar fortfarande på referenser gällande detta.

Det finns flera fall varav jag själv är ett men mitt fall är faktiskt ganska speciellt eftersom jag är allergiker från barnsben. Vad felet på skärmen åstadkom i mitt fall var att den dels gav vattniga strålskador men den kickade också igång min allergi. Effekten av skärmfelet på ”vanliga” människor är mer eller mindre allvarliga strålskador som dock läcker helt efter några veckor. Det viktiga är att man direkt avbryter användningen när man känner kraftig hetta i ansiktet.

Som jag tidigare skrev så var detta skärmfel välkänt av den amerikanska supporten. Denna typ av skärm gjordes det säljdriver för dels på Dustin men även från andra leverantörer. Jag känner till två fall förutom mitt med brännskador..
Det är möjligt att du kan få fram mer detaljer om dessa skärmfel och de skador de förorsakade om du kontaktar t ex den amerikanska supporten.
Om detta som jag skrivit skulle vara en bra förklaring eller något roligt överlåter jag med varm hand till dej själv att bedöma.
/Harald

ANNONS
Götaplatsens Foto