Annons

Skärmkalibrering Eizo L768

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Har nyligen bytt till en Eizo L768 och inte hunnit sätta mig in i alla inställningar. Jag tänkte börja kalibrera in skärm, skrivare och Photoshop CS. Vilka tips har Ni till en amatör som inte har kalibreringsutrustning? Funderar lite på att skicka in färgutskrifter från skrivaren men även den enklaste varianten kostar en del.

(Lite allmänt)
Med skärmen följde två ICC-profiler. Skärmen går att ställa i sRGB när jag startar ett specifikt program. Antar att detta är ett gynsamt utgångsläge.

Tacksam för alla tips.

TFT kalibrering

Vill nog väcka liv i denna tråd - igen. ;-)

Trots alla fina inlägg och många välskrivna "hjälpmanualer" så slår det mig att det mesta verkar avse anloga skärmar eller anlogt anslutna skärmar. Jag skulle vlija ha hjälp med att reda ut följande. OBS. Jag har skärmen ansluten via DVI-kabel.

1. Windows egna bildskärmsegenskaper
2. Grafikkortet och den mjukvara som följer med
3. Skärmen med medföljande mjukvara.

Dessa tre faktorer har ett skumt samspel. I mitt fall så har jag gjort så här.

1. Jag har från bildskärmstillverkaren laddad ner skärmens ICC-profiler. Jag har i Windows egen bildskärmsegenskaper talat om att jag vill använda en specifik ICC-profil från min bildskärm. Denna profil sägr bl.a. 6500K samt 2.2 i gamma och "Fine Contrast Mode".

2. Grafikkortet från ATI (Readon 9250) körs i default läge. Jag kan se i medföljande programvara följande inställningar under "Color"
Gamma 1.0
Brightnes 100
Contrast 100
Samt att rätt bildskärm körs.

3. Efter skärminstallationen installerade jag medföljande programvara från Eizo för att kunna styra skärmen "Screen Manager Pro for LCD". I denna programvara finns bl.a. fördefinierade skärmlägen beroende på vilken applikation som körs. Jag har t.ex. valt att när Photoshop körs, så skall skärmen köra sRGB i 6500K. Brightness 100%. Saturation 0, Hue 0, Gain, red 96%, green 89% blue 99% samt Gamma 2.2 (Detta är en av de fördefinierade lägena)

Nu till frågan. Vilken av dessa faktorer styr egentligen skärmen? Om jag skall kalibrera skärmen enligt de många anvisningarna som har skrivits, skall jag inaktivera punkt 3?

Jag är rädd för att jag har verkligen krånglat in mig i en massa teknik.

Hoppas att jag inte blir bannlyst i forumet men jag skulle verkligen uppskatta om någon ville reda ut detta. Jag tror att många fler som sitter med digitalt anslutna skärmar har samma funderingar oavsett fabrikat på skärm och grafikkort.

Med hopp om tålamod från alla andra Er andra.

Re: TFT kalibrering

Minita skrev:
Vill nog väcka liv i denna tråd - igen. ;-)

Trots alla fina inlägg och många välskrivna "hjälpmanualer" så slår det mig att det mesta verkar avse anloga skärmar eller anlogt anslutna skärmar. Jag skulle vlija ha hjälp med att reda ut följande. OBS. Jag har skärmen ansluten via DVI-kabel.

Jag är rädd att jag gör dig besviken, men glöm detta med att försöka använda en förhandsdefinierad profil. Jag har aldrig sett någon som är i närheten av ett acceptabelt resultat ens med en ny skärm och det blir bara sämre efterhand som skärmen åldras.

Det enda riktigt bra är naturligtvis att köpa en kalibrator för några tusenlappar. Näst bäst är att använda ett program som t ex Adobe Gamma.

Stefan

Det var inte roligt att höra. Tycker ändock att jag har fått hyfsad balans mellan skärm och utskrifter.

Ligger lite lågt tsv. Har dessvärre fler frågor men dessa hör hemma i någon annan tråd.

Ibland ångrar jag steget från kompaktkamerans okomplicerade värld ut i DSRL-världens alla "aber". Plötsligt så börjar man ställa krav....

ANNONS
Götaplatsens Foto