Annons

Skärpa och färger [med 5D]

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag har köpt en begagnad 5D med en 28-70L och har börjat komma underfund med den. Dock skulle jag vilja optimera mera för att få maximal skärpa och färgåtergivning och då vill jag ventilera mina erfarenheter.
- Jag har provat ISO mellan 100 och 1600. Även om jag kör på 1600 ser jag knappt något "korn" och jag har inte sett någon skillnad på 100 och 400. Är 100 mer tillåtande i det dynamiska omfånget än 400? Hur är det med skärpan?
- Fungerar ljusmätningen på samma sätt om ställer in på "P" eller på "Av" eller "Tv"? Vid något tillfälle tyckte jag att det var skillnad, men så gjorde jag en test och då såg jag ingen skillnad.

Ibland vill jag ha mer tillåtande i kontrasterna. Tips?
Några tips om hur man optimerar skärpan.

Anders

Det finns ju ingen riktig "optimering" allt är kompromisser. Ökar man digital skärpa så tappar man mjukhet i övergångar och bilden ser mer "digital" ut. Upplösningen och grundskärpningen är såpass höga att man behöver göra ganska lite åt skärpan egentligen. Däremot är det ofta kontrast som saknas. Det finns 2 sätt: JPEG: använd bildstilar. Landskap högre mättnad och kontrast. Porträtt, lägre skärpa och kontrast t ex. Sedan kan man ställa in egna parametrar också valfritt. Annars bildbehandling i datorn. RAW: Använd gärna tonkurvan (kurvverktyget) för att justera kontrasten.

Ibland vill jag ha mer tillåtande i kontrasterna. Tips?
Några tips om hur man optimerar skärpan.

Anders

Bättre dynamiskt omfång får du genom att fota i RAW å tex använda "fill light" och recovery i en råkonverterare bla. Det dynamiska omfånget är sämre på ISO 1600. Men som du säger så upplever inte jag heller ngt problem med brusiga bilder om man exponerar rikligt vid 1600.

Ljusmätningen är nog lika i alla programlägena.

I övrigt vet jag inte riktigt.

Jo, sedan undrade du om dynamiska omfånget. regeln är sådan att sensorn har en viss "grundinställning" för vilket den är optimerad. Detta beror på storleken på mikrolinserna framför pixlarna. Intressant nog ökas f ö det dynamiska omfånget inte genom att öka mikrolinsernas yta, bara genom att öka pixlarnas storlek. Att göra större mikrolinser ökar bara den ljussamlande ytan och därmed minimum ISO. Med minimum ISO på 100 borde 5D sensorn alltså ge maximalt dynamiskt omfång nära bas ISO 100-200. Sedan gäller regeln (om man efterbehandlar i datorn) att alltid exponera snålt så att du inte bränner ut högdagarna annars så kommer du få tonalitet nästa ända upp till högdagarna och sedan blir det ett fult hopp till kritvitt. Om du sedan försöker rädda dessa detaljer så är det inte säkert att du får färgäkthet i högdagarna då en av flera kanaler (R.G eller B) kan ha gått i taket före de andra och då du sedan tonar ner högdagarna blir de missfärgade.

Hur ljusmätningen ska fungera ställer du in separat från vilken automatikmetod, om någon, du vill använda.

ANNONS
Götaplatsens Foto