Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa på Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

McGilljam

Medlem
Jag har köpt en 10D som är lite mer än ett år gammal. En kompis till mig hade den till foto på hockey,men sen uppgraderade han till 20D.

Nu är det så att jag nästan jämt lyckas på väldigt mycket oskärpa. Iaf tycker jag det. Detta har påpekats för min kopmis, men jag får höra hela tiden att det är ganska normalt. Man måste alltid mer eller mindre skärpa korten manuellt.
Detta finner jag fruktansvärt irriterande. ;)

Jag har ställt in i kameran att den ska skärpa fullt. Jag har provat diverse objektiv och använt stativ. Dock är det nästa alltid FÖR oskarpt.

Måste det vara väldigt bra solljus eller blixt för att kameran ska kunna ta någorlunda skarpa bilder? Det är bara då som jag anser kameran gjort att bra jobb.

McGilljam skrev:
Jag har köpt en 10D som är lite mer än ett år gammal. En kompis till mig hade den till foto på hockey,men sen uppgraderade han till 20D.

Nu är det så att jag nästan jämt lyckas på väldigt mycket oskärpa. Iaf tycker jag det. Detta har påpekats för min kopmis, men jag får höra hela tiden att det är ganska normalt. Man måste alltid mer eller mindre skärpa korten manuellt.
Detta finner jag fruktansvärt irriterande. ;)

Jag har ställt in i kameran att den ska skärpa fullt. Jag har provat diverse objektiv och använt stativ. Dock är det nästa alltid FÖR oskarpt.

Måste det vara väldigt bra solljus eller blixt för att kameran ska kunna ta någorlunda skarpa bilder? Det är bara då som jag anser kameran gjort att bra jobb.

Vad har du för objektiv, slutartid och bländare?

Grundregeln är att har du brännvidden X så ska du minst ha slutartiden 1/X för att slippa skakningsoskärpa. Om dessutom motivet rör sig behöver man ibland lite till.

Alltså 200mm brännvidd = 1/250 slutartid.

Objektiven är som sagt olika, allt från Canons egna och Sigma.
Jag har provat diverse inställningar när det gäller slutartid och bländare, och även då på stativ så att jag inte skall kunna påverka med skakningar.

Dock är jag inte nöjd. Ett par av objektiven finns i "min väska", men inte dom 2 bättre jag provat med.

Är jag FÖR kräsen?

Låter mer som om du är ute efter en digitalkompakt - de får du alltid skarpa bilder direkt ur kameran, DSLR som du har köpt nu kräver ju oftast efterarbete - vad man tycker om det e ju en smaksak.

10D:s inbyggda skärpning är väldigt försiktig (så oxå 20D), även om du ställer in skärpa +2, så det är troligen helt som det ska.

Vill du ha extra "klös" i bilderna så får du lägga på USM efteråt, bildfilen är så lite skärpt från början att den tål det utan att ge artifacts.

"Images not 'over sharpened' or damaged by visible sharpening artifacts"

Som Phil skriver:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page23.asp

Nog för att skärpan på små kompakta digitalkameror är fantastiska men totalt överskärpta, men det är som du säger. 10D är väldigt försiktig.

Av alla kort jag har knäppt så är det inte speciellt många som jag tycker är bra från början och som inte behöver så mycket efterarbete med skärpa. Den har oftast gjort mig besviken på bilderna som jag har haft förhoppning för när jag varit ute och traskat.
Solljuset är det enda som jag tycker kan få kameran att ta skarpa och fina bilder. Då är det ju väldigt kort slutartid med mycket ljus.
Bilder som har lite sämre ljus med lite längre slutartider känns misslyckade

USM har jag använt med försiktighet så jag inte gillar överskärpta bilder. Dock räcker inte det till för mig.

Hehe... börjar nästa tro att kameran är för avancerad för mig ;)

McGilljam skrev:
Solljuset är det enda som jag tycker kan få kameran att ta skarpa och fina bilder. Då är det ju väldigt kort slutartid med mycket ljus.
Solljus ger ju mycket kraftiga kontraster, det är därför du upplever bilderna som skarpare än annars.

Det är ju samma sak som händer när du lägger på USM, kontrasterna förstärks.

Jag rekommenderar inte att höja kontrasten i kameran dock (vilken man ju kan göra).
Det blir lätt utfrätt då, bättre att schystera efteråt.

sagan skrev:
Solljus ger ju mycket kraftiga kontraster, det är därför du upplever bilderna som skarpare än annars.

Det är ju samma sak som händer när du lägger på USM, kontrasterna förstärks.

Jag rekommenderar inte att höja kontrasten i kameran dock (vilken man ju kan göra).
Det blir lätt utfrätt då, bättre att schystera efteråt.

Förvisso. Men jag tror att kontrasten är orörd i kameran. Det enda jag ställt upp är skärpan.

Jag är lixom ute och fiskar efter om det är fler än jag som upplever detta som ett störande problem med 10D. Dock börjar jag tro att jag inte har lärt mig att anpassa mig till kamerans nivå.

Hur ser bilderna som din kompis har tagit ut då?
Om han lyckades ta skarpa bilder så borde du kunna göra detsamma. Om hans bilder inte heller är skarpa så kan man ju fundera på om det står rätt till med kameran.
Är det problem med fokuseringen kanske? EOS10D hade inledningsvis problem med kalibrering av fokus, min egen inräknad. Skillnad dock på fokusfel och allmän "mjukhet" i bidlerna (som fixas med lite USM). Det kan behövas USM med upp till 300% i vissa fall (radie ca 0.5), helt beroende på motiv/kontrast i bilden och naturligtvis bilddestination/användning (papper 10x15, 30x45 eller bildskärm/web).

maerklund skrev:
Hur ser bilderna som din kompis har tagit ut då?
Om han lyckades ta skarpa bilder så borde du kunna göra detsamma. Om hans bilder inte heller är skarpa så kan man ju fundera på om det står rätt till med kameran.
Är det problem med fokuseringen kanske? EOS10D hade inledningsvis problem med kalibrering av fokus, min egen inräknad. Skillnad dock på fokusfel och allmän "mjukhet" i bidlerna (som fixas med lite USM). Det kan behövas USM med upp till 300% i vissa fall (radie ca 0.5), helt beroende på motiv/kontrast i bilden och naturligtvis bilddestination/användning (papper 10x15, 30x45 eller bildskärm/web).

Det är svårt att jämföra våra bilder då våra motiv skiljer sig rätt så starkt. Jag är mycket i natur och håller mig ute på kvällar, medans han knäpper bilder på hockey med ganska bra ljus och är såvida rätt van med att arbeta med sina bilder.

Fokuseringen lyckas väl kameran med rätt så bra... men det jag ser skarpt i sökaren ger inte det resultat som både jag och kameran är överens om i fotoögonblicket.

USM med upp till 300%? Jag har nog inte varit upp på dom nivåerna då jag tycker att jag hamnar inom området att förstöra bilderna. Att skärpa upp en bild som inte klara av att skärpas så mycket som 300% menar jag.

Jag får testa lite mera och se vad jag och kameran kommer överens om...

En kommentar om fokusfel:
Om kameran är felkalibrerad i AF och levererar felfokuserade bilder så blir sökarbilden trots det skarp, både vid AF och manuell!

McGilljam skrev:
Jag är lixom ute och fiskar efter om det är fler än jag som upplever detta som ett störande problem med 10D. Dock börjar jag tro att jag inte har lärt mig att anpassa mig till kamerans nivå.

Vill du hitta likasinnade så tycker jag att du skall läsa i 10D-forumet på dpreview från tiden strax efter kameran hade släppts, det var MÅNGA som var missnöjda med skärpan direkt ur kameran. Jag får väl medge att även jag trodde något var fel när jag kikade på de första bilderna jag hade tagit, det tog ett tag att inse att lite skärpning och nivåer etc nästan krävs för att det skall se så bra ut som man vill. Men då kan det ju också se väldigt bra ut, så det kan många leva med. För övrigt är det roligt med digitalt mörkrumsarbete, och därmed basta. :)

Kan det inte vara idé att posta en 100% crop eller länka till en fullstorbild så att man har större möjlighet att se vad som kan vara fel.
Gärna tillsammans med EXIF-info.
Även om uppskärpningen i kameran är ganska mild bör ju inte bilderna upplevas som direkt oskarpa ändå. Möjligen lite mjuka om man titta på den i 100% på skärmen.

stef-n skrev:
Vill du hitta likasinnade så tycker jag att du skall läsa i 10D-forumet på dpreview från tiden strax efter kameran hade släppts, det var MÅNGA som var missnöjda med skärpan direkt ur kameran. Jag får väl medge att även jag trodde något var fel när jag kikade på de första bilderna jag hade tagit, det tog ett tag att inse att lite skärpning och nivåer etc nästan krävs för att det skall se så bra ut som man vill. Men då kan det ju också se väldigt bra ut, så det kan många leva med. För övrigt är det roligt med digitalt mörkrumsarbete, och därmed basta. :)

Digitalt mörkrumsarbete... tja... roligt är det, men om man kommer efter en liten "semester" så kanske det inte är så roligt. 300 bilder att gå igenom och justera ;)

Men jag är på sätt och vis glad att jag har fått reda på att det fanns fler än jag som har varit/ är lite missnöjd med bilderna direkt ur kameran. Då känns det som om jag inte är helt kass på att knäppa kort :)

Det är väl bara att acceptera saken som en är och anpassa sig lite till kameran. Den är tydligen tillverkad för att ge oss möjligheten att bestämma så mycket som möjligt av resultaten och tillåta redigering så lång som möjligt.

Jag ska nog tämja den lilla besten...

dumbo skrev:
Kan det inte vara idé att posta en 100% crop eller länka till en fullstorbild så att man har större möjlighet att se vad som kan vara fel.
Gärna tillsammans med EXIF-info.
Även om uppskärpningen i kameran är ganska mild bör ju inte bilderna upplevas som direkt oskarpa ändå. Möjligen lite mjuka om man titta på den i 100% på skärmen.

Jag ska se om jag kan skramla fram ett bra exempel på en bild som jag anser skall kunna vara bättre. Då får ni ju med infot om bilden med i själva bilden.

McGilljam skrev:
Den är tydligen tillverkad för att ge oss möjligheten att bestämma så mycket som möjligt av resultaten och tillåta redigering så lång som möjligt.
Det är tanken med 10D, japp, fotografen ska ha kontrollen på slutresultatet, inte kameran.

På 300D har de lagt in kraftigare skärpning/kontraster/färger direkt i kameran, då den kameran mer riktar sig till "vanliga" konsumenter och inte till hobbyfotografer i första hand.

McGilljam skrev:
Digitalt mörkrumsarbete... tja... roligt är det, men om man kommer efter en liten "semester" så kanske det inte är så roligt. 300 bilder att gå igenom och justera ;)

På samma sätt som när du skickar in rullarna till ett labb och får tillbaka automatkopierade 10x15 kopior med dess fel o brister så kan du skapa ett script/droplet/batch (vad man nu föredrar) i bildbehandlingsprogrammet som går igenom alla bilder och automatiskt justerar nivåer och skärper upp till standardvärde. De bilder som då inte duger får man justera manuellt.

Jag får tacka alla som har varit med i denna diskuss för snabba och bra svar.

Eftersom den klarar av att ta skarpa bilder ibland (med bra ljus och snabb slutartid) så är det nog inte ngt fel på kameran. Det har jag kommit fram till i och med eran och min kompis hjälp.
Nu gäller det bara att lära mig använda kameran på dennes nivå, och inte få kameran att anpassa sig till mina krav. Ska jag iväg och semesterfota så blir det nog en liten kompaktdigis som ger mig överskärpa ist.. ;)

Sen får jag lära mig att leva i harmoni med det digitala mörkrummet och min ändock underbara 10D.

kan bara hålla med trådstartens författare. Alltså att 10d av nån anledning har lågpresterande autofokus. eller nåt. får i alla fall betydligt fler oskarpa bilder från den än från min ordinarie 1d. kanske mäter fokusen över ett större område? jag vet inte, bara att jag inte tänker använda den nåt mer....

För egen del får jag nästan bara oskarpa bilder ur min 10D när jag tar fram den på kvällen och knäpper lite handhållet utan blixt, observera att inte alla dessa bilder är oskarpa utan bara en del när slutartiderna blir lite för långa...
Visst ja, när jag kör med closeup-filter så får jag fokus lite för nära också men det får väl alla..?
Jag har parameterna ställda på +1 i skärpa och kör visserligen med ett IS-objektiv .
Ni som vet, +2 på skärpningen är det ok att köra på eller anser ni att det skärper för mycket?
Och ni som inte vill ha eller använda era 10D´s... Ni får gärna skicka dom till mig, jag kan stå för frakten.. =)

ANNONS
Götaplatsens Foto