Annons

Skärpa på Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har +2 på skärpan, men det hjälper inte mig. Att jag dessutom använder stativ hjälper inte heller. Dom är lik för **** oskarpa. ;)
Jag har inte heller använt dåliga objektiv. Det har varit Canon EF 16-35 2.8L och Canon EF 100-400 4.5-5.6 L IS.
Med dessa så tycker man att det skall bli överlag bra bilder, men det har varit tvärt om. Jag var senast ute härom dagen/kvällen och fotade och var beskviken på övervägande av bilderna. Dom som var mest kassa berodde på mig som överskattade objektivets bildstabilisering i det måttliga ljuset. Men det andra objektivet kördes nästan uteslutande med stativ. Jag ska se om jag kan skramla fram en bild som är orörd av mig från detta tillfälle.

McGilljam skrev:
Digitalt mörkrumsarbete... tja... roligt är det, men om man kommer efter en liten "semester" så kanske det inte är så roligt. 300 bilder att gå igenom och justera ;)

Hehe, när jag var på finska rallyt i sensomras så hade jag ungefär 1200 bilder att gå igenom. :) Det jobbiga med det var själva grovsorteringen, det var ju faktiskt en del bilder som inte var något vidare. Nej, förresten, det allra jobbigaste var när jag förde över alla bilderna till min brorsas dator innan jag körde hem, han har bara USB 1 på den... :/ Annars tycker jag bara att det är roligt att sitta och pula med bilderna, har jag inte tagit några nya, hyfsat bra, bilder på ett tag så går jag gärna tillbaks till exempelvis det rallyt och provar lite nya grejer i PS osv, attans roligt. :)

Såg att du hade testat med ett 100-400 och tyckt att bilderna inte var skarpa nog. Visst, har du använt stativ och det inte är något fel på AF:en så borde det bli skarpt, men har du kört det på frihand så kan det vara läge att öva lite. Jag var nästa säker på att det var fel på mitt 100-400 i början, men nu tror jag inte det längre. Det krävs helt enkelt en viss teknik för att ta skarpa bilder med det, iallafall när brännvidden börjar närma sig 400...

Mjo.. nog var det på frihand när jag provade 100-400, och dessutom väldigt kallt ute. Inte ett enda tyckte jag blev skarpt, men där är det nog mycket övning. Synd bara att det inte är mitt objektiv.
Var in och kikade på dina bilder och gilla en viss bild på en Subba från sidan... Unnder bar bild.

Nu blir det iaf att gå hem och prova mig fram lite mera och se om vi kan komma överens.

Det är ganska lätt att bli lurad av vad som egentligen är skarpt. Man upplever helt enkelt olika slags detaljer i motiv som olika skarpa, trots att skärpan egentligen är densamma.

Ett klart skarpt ljus kan nog göra en del. Närbilder upplevs också oftast skarpare. En förklaring är att avbildade små detaljer aldrig kan bli lika skarpa som stora. Mer förklaring ligger nog i hur synen fungerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto