Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpa på ett område som inte ligger i fokusområdet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tanijia

Aktiv medlem
Ja, detta är säkert en enkel sak att fixa, men..

Jag har fotat portätt i en studio med stativ och använt autofokusen i kameran och jag lyckas inte riktigt få skärpa där jag vill. Jag har en Nikon D80 med kitobj. 18-70, 3.5-4.5.

Under portättfotograferingen ville jag ha skärpa på pupillen, men fokusområdet som kameran har för autofokusen låg inte över själva ögat utan kanske vid näsan eller pannan, och där ville jag inte fokusera (har kanske 4-5 i bländare och i så fall blir det oskarpt). Och jag vill då inte flytta kameran så att ögat hamnar i ett fokusområde.

Jag vill inte heller fokusera manuellt för jag tycker det verkar svårt att se exakt skärpa. Men när objektivet fokuserar på en av fokusområdena (som kameran har) så blir det den skärpa som jag väntat mig.

- Ja, så min fråga är då hur jag ska få skärpa på en punkt, så som pupillen, om jag vill använda autofokusen, men att fokusområdet som kameran har då inte befinner sig på det område jag vill få skarpt...hur kan jag göra? Måste jag använda manuell fokus?
 
Det går att ställa in så att kameran själv inte bestämmer vilken av fokuspunkterna som skall användas, tex den i mitten. Du kan vidare också bestämma vilken av fokuspunkterna du vill använda, vanligen den i mitten. Använd denna för att fokusera och komponera sedan om innan du tar bilden.
 
Tanijia skrev:
Ja, detta är säkert en enkel sak att fixa, men..

Jag har fotat portätt i en studio med stativ och använt autofokusen i kameran och jag lyckas inte riktigt få skärpa där jag vill. Jag har en Nikon D80 med kitobj. 18-70, 3.5-4.5.

Under portättfotograferingen ville jag ha skärpa på pupillen, men fokusområdet som kameran har för autofokusen låg inte över själva ögat utan kanske vid näsan eller pannan, och där ville jag inte fokusera (har kanske 4-5 i bländare och i så fall blir det oskarpt). Och jag vill då inte flytta kameran så att ögat hamnar i ett fokusområde.

Jag vill inte heller fokusera manuellt för jag tycker det verkar svårt att se exakt skärpa. Men när objektivet fokuserar på en av fokusområdena (som kameran har) så blir det den skärpa som jag väntat mig.

- Ja, så min fråga är då hur jag ska få skärpa på en punkt, så som pupillen, om jag vill använda autofokusen, men att fokusområdet som kameran har då inte befinner sig på det område jag vill få skarpt...hur kan jag göra? Måste jag använda manuell fokus?

Det är lite knivigt när skärpedjupen är extremt korta.

Det brukar fungera bra vid porträtt att lägga fokuspunkten där man vill och fokusera och sedan låsa fokus (hålla avtrycket nertryckt halvvägs). Sen komponerar man om och tar bilden. Nu vet inte jag hur många af-punkter D 70 har men jag brukar ändå bara köra med den mittersta punkten eftersom den är den mest exakta.
 
jo men det vet jag, hur man väljer fokusområde.
Det är inte det jag undrar.

Såhär menar jag - Jag har kameran på stativ och vill ha det utsnitt på personen som jag valt, ingen av fokusområderna som finns att välja mellan ligger vid ögat utan vid pannan eller näsan- jag vill inte flytta kameran heller- hur gör jag då för att få exakt skärpa?

Jag har försökt med typ att flytta kameran lite genom att dra i stativspakarna så att ett fokusområde ligger på pupillen, låsa fokusen, flytta till manuell fokus, dra tillbaka kameran till rätt utsnitt och sedan ta kortet, men det funkar inte så bra, bli oftast lite oskarpt - och jag vill då ha exakt skärpa. Går det utan att använda manuell fokus?
 
Hänger inte riktigt med MEN om man har ett kort avstånd till objektet och linsens "skärpeplan" inte är helt plant så blir det sämre skärma mot kanterna. Det kan vara en förklaring till oskärpan. EN anan är väl att när du fokuserar där du vill ha fokus så mäter kameran avståndet dit. När du sedan komponerar om så förändras avståndet till din fokuspunkt något. Om skärpedjupet då är kort så försninner detta omrpde ur fokus, dvs ungefär som Magnus beskrev.
Prova att anvnda en mindre bländare om det går eller en annan lins. För övrigt så ser jag inga problem i att fokusera och komponera om. Ska fungera bra, det är ju en grundförutsättning för att man skall kunna ha fokus där man vill.
 
jag har inte så kort avstånd till objektet och det blir inte sämre skärpa vid kanterna.

När jag tar fotot så blir det inte helt skarpt vid ögat eftersom fokusområdet inte ligger därpå när jag tar kortet, eller för att jag flyttat kameran för att låta ett fokusområde ta skärpa på ögat o sedan vrida tillbaka kameran till mitt utsnitt. Om jag göra på det senare sättet så blir det oskarpt eftersom avståndet förändras något från där jag ställde in skärpan till mitt utsnitt, så som du skrev.

Måste jag då använda mindre bländare så som du föreslår, eller använda manuell fokus? Jag vill ha kort skärpedjup på bilderna...Jag tänker på de fotografer som tagit porträtt med större bländare, kortare skärpedjup - hur de gör, men de kanske ställer in skärpan manuellt eller har en mängd fokusområden att väja mellan (fast D80 har ju 11 st.).
 
Tanijia skrev:
jag har inte så kort avstånd till objektet och det blir inte sämre skärpa vid kanterna.

När jag tar fotot så blir det inte helt skarpt vid ögat eftersom fokusområdet inte ligger därpå när jag tar kortet, eller för att jag flyttat kameran för att låta ett fokusområde ta skärpa på ögat o sedan vrida tillbaka kameran till mitt utsnitt. Om jag göra på det senare sättet så blir det oskarpt eftersom avståndet förändras något från där jag ställde in skärpan till mitt utsnitt, så som du skrev.

Måste jag då använda mindre bländare så som du föreslår, eller använda manuell fokus? Jag vill ha kort skärpedjup på bilderna...Jag tänker på de fotografer som tagit porträtt med större bländare, kortare skärpedjup - hur de gör, men de kanske ställer in skärpan manuellt eller har en mängd fokusområden att väja mellan (fast D80 har ju 11 st.).

För det första, du skriver att du plåtar i studio. Måste du då använda stativ? Använder man stativ med krångliga reglage är man mycket begränsad och manuell fokus är bra mycket smidigare.

Vad har du för tider? I en studio kan du ju kontrollera ljuset om du använder blixtar, eller kör du med befintligt ljus? Porträtt kan ju ändå inte ha för långa tider pga att modellen måste stå extremt stilla vid längre tider.

Om du kan kringgå stativet så borde det fungera utmärkt att fokusera och sen komponera om.
 
jag använder studiolampor, reflexskärm och lite fler saker- går på konstfack o lånar fotostudion där så jag har inte koll på vad exakt lamporna heter osv. Tiderna är runt 1/80-1/100 till runt bländare 4-7 och det blir bra exponerat.

Jag tänker att jag fotar med stativ för att kunna styra utsnittet, om jag fotar utan kanske jag rör kameran en aning och inte får bilden som jag vill. Men det kanske skulle vara lättare om jag använder ett stativhuvud med kula istället för de reglage jag har.
 
Tanijia skrev:
jag använder studiolampor, reflexskärm och lite fler saker- går på konstfack o lånar fotostudion där så jag har inte koll på vad exakt lamporna heter osv. Tiderna är runt 1/80-1/100 till runt bländare 4-7 och det blir bra exponerat.

Jag tänker att jag fotar med stativ för att kunna styra utsnittet, om jag fotar utan kanske jag rör kameran en aning och inte får bilden som jag vill. Men det kanske skulle vara lättare om jag använder ett stativhuvud med kula istället för de reglage jag har.

Låter en aning för perfektionistiskt i mina ögon. Måste du ha ett helt perfekt utsnitt redan från början? Att beskära bilder lite grann i efterbehandlingen är ju ingen manipulering. Den kreativa friheten man får på fri hand väger i min välrd tyngre.

Men visst, en kulled borde underlätta och med dom tiderna du får behöver ju inte stativets reglage vara hårt åtskruvade, vilket gör att du ändå kan röra kameran relativt fritt.

Fokusera och komponera om är i alla fall din lösning på ditt problem.
 
Har du inte allt för stor brännvidd på linsen (vilken använder du?) så ska väl tider runt 1/125-160 tom vara OK för foto på fri hand nästanutan med liten risk för rörelse-/skakningsoskärpa. Men stativ kan ju alltid vara skönt om man vill komponera lite mer exakt (kanske fota med fjärr), då är ju stativhuvud med kula skönt tycker jag.

Vad gäller oskärpan på det du vill ha i fokus får du kanske jobba manuellt om du inte vill gå upp några bländarsteg. Tycker ändå att det är lite märkligt under de förutsättningar du nämner, att du inte får till det. Det är ju inte alkemi direkt ;-) Synd at du inte har en bildfil att illustrera med, dvs hur nära ligger ögat koanten, mur mycket komponerar du om, vilken brännvidd har du och vvilken lins använder du?
 
Ok, bildfiler.

kollade hur stora bilderna får vara som ska bifogas, av vad jag förstått får de inte vara så tunga och då kommer detaljerna ändå inte synas.
 
Tanijia skrev:
Ok, bildfiler.

kollade hur stora bilderna får vara som ska bifogas, av vad jag förstått får de inte vara så tunga och då kommer detaljerna ändå inte synas.

Du kan ju ta ett 100% utsnitt av den delen du vill visa och bifoga den.
 
Försök kom ner på ännu kortare tider, typ 1/125 och kör på fri hand istället. Det är mitt förslag. Alternativt stativ men då med så pass lösa reglage att du kan komponera om.

Lycka till fortsättningsvis!

Mvh Magnus
 
Tanijia skrev:
Jag har försökt med typ att flytta kameran lite genom att dra i stativspakarna så att ett fokusområde ligger på pupillen, låsa fokusen, flytta till manuell fokus, dra tillbaka kameran till rätt utsnitt och sedan ta kortet, men det funkar inte så bra, bli oftast lite oskarpt - och jag vill då ha exakt skärpa. Går det utan att använda manuell fokus?
Det där borde funka alldeles utmärkt, men du får tänka på att om du vrider kameran en liten aning så kanske det plötsligt är lite längre till det ställe där du fokuserade. Då ligger inte fokus rätt längre. Det smartaste är nog att välja ett större utsnitt och beskära en aning i efterhand.
Edit: Du kan alltså inte flytta hela stativet, men att vrida stativhuvudet går skapligt om det inte är så stor vinkel.

Möjligheten finns förstås att din kamera lider av en viss felfokus. Får du skärpan på rätt ställe om du inte vrider kameran efter fokusering?
 
Som du säkert vet så är fokuspunkterna rätt feta så det är svårt att få fokus på exakt rätt område.
Om man är så noga med skärpan tror jag inte att det är så bra att köra frihand utan blixt.
Tänk även på att du måste se till att modellen sitter riktigt stilla.
Om jag får spekulera vilt skulle jag nog säga att du får göra som man gjorde förr, mäta manuellt med måttband/snöre.
Sätt upp något som du fokuserar på och slå över till manuell fokus, sedan mäter du upp avståndet till kameran.
Nu vet du exakt vilket avstånd du har fokus på, sedan kan du flytta omkring kameran så att det blir rätt avstånd till modellens öga.
Observera att vi snackar inom centimetern här, kamerans rotation är minst lika viktig som placeringen.
 
En bild som belyser fokusera och komponera om problemet, fokuserar man på den röda lådan(1) och sedan komponerar om(2) så hamnar fokusplanet bakom lådorna.
 

Bilagor

  • fukosering_o_komponering3.gif
    fukosering_o_komponering3.gif
    2.7 KB · Visningar: 295
kameran kan ställa in bra skärpa om jag ställer in skärpan direkt efter fokusområdet. Och jag förstår att jag inte kan flytta hela stativet om jag vill låsa fokusen, jag brukar flytta stativhuvudet genom att skruva o dra i reglagen. Men de blir något oskarpt ändå, pga att det säkert skiljer någon cm avstånden emellan.

Och jag vill helst inte behöva beskära bilden.
 
bEPH skrev:
En bild som belyser fokusera och komponera om problemet, fokuserar man på den röda lådan(1) och sedan komponerar om(2) så hamnar fokusplanet bakom lådorna.

Jag håller inte riktigt med er här måste jag säga... Tycker förslagen låter lite väl bökiga rent praktiskt.

Det är ändå bländare 4-7 som används och avståndet är inte jättekort, vilket inte borde ge ett så extremt kort skärpedjup att det inte skulle funka med att köra på fri hand. Kör du på fri hand kan du dessutom gunga in skärpan samtidigt som du smattrar av flera bilder i en serie.

Stativ och hålla på och mäta in avståndet i centimenter låter riktigt stenålder i min öron. Ex. "Ok, det var 45,6 cm. Sitt kvar i exakt rätt position nu, ska bara mäta in kameran här, du får inte flytta dig det minsta". Lär ju knappast bli levande porträtt :)... Man kan ju bygga en sån där ställning för huvudet som man hade förr i tiden, då flyttas ju inte huvudet i djupled :)...

Äh, skämt åsido. Ja håller stenhårt på fri hand och fokusera och komponera om, gunga in skärpan lite i samband med serietagning. Snåla inte på bilder!
 
ja jo, det är precis detta problem jag förstår och som är anledningen till varför mina bilder kan bli oskarpa.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto