Annons

skärpa & snabbhet ef 28 mm vs zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag har tittat lite på canons 28 mm f/1.8 usm, jag är ute efter ljusstarka objektiv som fokuserar snabbt vid dåligt ljus. Har funderat på en zoom och det enda alternativet verkar vara 24-70 mm f/2.8 men det kostar lite och jag är osäker på om f/2.8 räcker i alla situationer som jag utsätter mig för (mörkerfantast som fotar frihand). Det jag uppfattat när jag tittat runt är att 28 f/1.8 usm inte är lika skarpt som andra fasta objektiv som man kan jämföra det med, men hur pass mindre skärpa är det, ex vis om man jämför med zoomen 24-70 mm? Är det kass eller klart överkomligt? När jag fotar så är det viktigt att autofokusen hittar rätt fort, och det verkar som 28 mm f/1.8 usm gör det.

Jag hade tidigare en 28/1,8 USM och var mycket nöjd med det, men visst vinner det en del på nedbländning. Nog skulle jag tro att är bättre på 2,8 än alla zoomar.

Zoom är zoom.. för alltid mer eller mindre en kompromiss.

Jag är säker på att skillnaderna i AF,hastighet (i USM-zoom/fast) är försumbara.

Flexibilitet kontra bildkvalitet/ljusstyrka är aspekterna som styr valet.

Personligen gillar jag fasta objektiv men när det gäller tex komersiellt fotande (uppdrag++) så är zoomen väldans nyttig då den erbjuder större flelxibilitet.

MVH Niclas,

Haha, lätt val eftersom jag tar fler bilder i relation till mina egna intressen än jag tar under uppdrag (vilka inte är många över huvudtaget). Jag köper nog in mig på 28 och 135 mm fasta objektiv innan det blir en zoom som det känns nu.

Vilket hus?

Sett i fullformat så hade jag velat ha 35mm och 85mm. Snåldrömmer om ett 35 1,4L och 85 1,2L II..

MVH Niclas,

Jag har en 20D. Idag har jag 50 och 85 mm, de uppför sig väldigt bra och jag vill ha något som matchar dem, så 28 och 135 mm borde bli bra komplement. Dessa borde vara en bra serie även om man byter till fullformat. 28/f1.8 usm är inte så fasligt dyr, mot 135 mm finns inga alternativ, men jag börjar med 28 mm. Sedan får jag fortsätta sukta mot en zoom och ett bra tele, funderar på ett 300 mm f/4.

Jag har en EF 28/1.8 och har aldrig märkt att den skulle vara speciellt dålig, tvärt om. Tycker du att EF 50/1.4 funkar vid full öppning blir säkert nöjd med 28:an. 28:ans AF är mycket snabbare och säkrare, mer som 85:an, än 50:an som ju gärna segar runt i dåligt ljus.

Reportaget på denna länk gjorde jag med 28/1.8 och 50/1.4, jag måste kolla på exif informationen för att vara säker på vilket objektiv som användes för respektive bild.

http://daniel.nordling.nu/jvg/2004-01-22-Ursparning/

I dåligt ljus som detta var 1.8 ovärderligt.

/Daniel

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet, jag älskar min 85 mm mer än livet så det låter bra. Det är just dåligt ljus som jag känner att det kräver ljusstarkt objektiv, i det ljus jag menar så är f/2.8 inte ljusstarkt... jag tycker bilderna från de fasta ljusstarka objektiven klår alla andra. Fina bilder, de har just känslan som jag menar.

growingart.se skrev:
Någon som vet var 28/1.8 ligger i rimligt pris när det gäller begagnat?
Det är ju ganska populärt och relativt svårt att få tag på begagnat, så 2/3 av nypriset skulle jag tro, dvs 3000:- låter rimligt.

Kan tillägga att jag har själv 28/1.8, 50/1.8, 85/1.8 och 135/2L

Använder mest 28:an, men äääälskar verkligen 135:an

Har också gjort ett stort test med ett gäng 28:eek:r. Bla Canons 28/1.8, 28/2.8, 17-35/2.8L, 28-70/2.8L, Tamron 28-75/2.8 mfl i 28:a läget. Jämför man Canons 28/1.8 med 28/2.8 så fick vi fram att 28/2.8:
- Är något skarpare på oändlig fokusering
- Har mindre aberation än 28/1.8
28/1.8 däremot:
- Är något skarpare vid närbildsfotografering (1m avstånd och närmare)
- Har mindre mörka hörn än 28/2.8

Dessutom går det lättare att hitta fokus manuellt med 28/1.8 pga större bländare och naturligtvis bra att ha vid dåliga ljusförhållanden. Så personligen gillar jag 28/1.8 mer än 2.8:an

Vi kom också fram till att dom fasta generellt sätt var bättre/skarpare/renare färger, än zoom-objektiven, men vid utskrift i 20x30 formatet var det väldigt svårt att se vilka som var tagna med zoom, respektive fast optik. Så skillnaderna är inte så stora som man oftast får intryck av när man gör en 100% titt på datorskärmen.

Senast ändrad:
Oändligt mycket tack för informationen, hittade även testerna och vill ge en eloge, som flerbarnsförälder så vet jag hur lite tid man har. Nu tror jag definitivt att 28/1.8 passar mig, 135/2L var jag redan säker på att jag ville ha.

growingart.se skrev:
Oändligt mycket tack för informationen, hittade även testerna och vill ge en eloge, som flerbarnsförälder så vet jag hur lite tid man har. Nu tror jag definitivt att 28/1.8 passar mig, 135/2L var jag redan säker på att jag ville ha.
Det var så lite så..
Jo, du har rätt, att man inte har överdrivet med tid över när man är fler(små)barnsförälder. Photoshoppande och annat får bli när övriga huset sover :)

Jag brukar säga att fem minuter är mycket, vilket faktiskt är en del även om man inte skulle inkludera småfolksförälderlivet. Många tvekar vad de kan göra för nytta under fem minuter men om man sitter ner fem minuter och gör något så inser man faktiskt att man har kommit någonvart, inte slutför, men det är vägen dit som blir kortare. Trettio minuter vore rena rama drömmen...

ANNONS