Annons

Skärpan på Nikon 50/1,4 G vs. 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Minnert

Aktiv medlem
Hej,
jag har en Nikon D7000 och en 50 f1,4 G. Köpte dem båda nya i julas.
Dock är jag inte helt nöjd med skärpan på objektivet. Tidigare hade jag en 50 f1,8 och var nöjdare.

Är det någon annan som har erfarenhet från detta? Är det för att det är ett FX-objektiv på en DXkamera? Vad jag förstår ska man kunna använda dem ihop och Kameradoktorn (där jag köpte kittet) sa att det gick utmärkt, men jag tycker att det blir för soft. Inte knivskarpt, om man inte bländar upp jättemycket.

Har du kollat att den fokuserar rätt?
Prova att fokusera manuellt med LiveView och full förstoring mot något kontrastrikt och vinkelrätt mot kameran. Typ en dagstidning på en vägg. Ta en bild. Jämför detta sedan med en bild av samam motiv tagen på vanligt vis (med vanliga sökaren) med autofokus. Se till att ha bra ljus när du gör experimentet.

använd stativ för att eliminera skakningsorskärpa

Petter ...

Jag gissar att D7000 har högre upplösning än din gamla kamera, och då kan såna hör problem helt enkelt bero på att imperfektioner avslöjas tydligare om man tittar på 100% förstoring. Har du testat att zooma ut så att bilderna från D700 blir lika stora på skärmen som från din gamla kamera och jämfört?

50/1.8 är (väl?) också ett FX-objektiv, så det beror inte på nåt FX/DX-problem.

/Dag

Har du kollat att den fokuserar rätt?
Prova att fokusera manuellt med LiveView och full förstoring mot något kontrastrikt och vinkelrätt mot kameran. Typ en dagstidning på en vägg. Ta en bild. Jämför detta sedan med en bild av samam motiv tagen på vanligt vis (med vanliga sökaren) med autofokus. Se till att ha bra ljus när du gör experimentet.

använd stativ för att eliminera skakningsorskärpa

Petter ...

Tack ska prova!!!

det är inget märkligt att du upplever 50/1,8 som skarpare, nerbländade är de mycket lika men flera 50/1,4 är behäftade med decentreringsfel från fabrik
rent optiskt så är det ingen stor skilnad men man skall få ett friskt exemplar.
50/1,8 har något högre upplösning och mindre brytningsfel

det är inget märkligt att du upplever 50/1,8 som skarpare, nerbländade är de mycket lika men flera 50/1,4 är behäftade med decentreringsfel från fabrik
rent optiskt så är det ingen stor skilnad men man skall få ett friskt exemplar

Om jag har ett sjukt... kan man lämna in det på tillfriskning då?
:D

Hur betraktar du bilderna när du tycker att de inte är lika skarpa?
Har du testat ditt 50/1.8 på din D7000? Det kan vara så enkelt att det bara är resultatet av den högre upplösningen du ser (nu gör jag ett antagande att din förra kamera hade lägre upplösning än D7000, vilket väl är ett ganska rimligt antagande). En kamera med högre upplösning ger bilder som ser lite softare ut om man tittar i full storlek på skärmen, tex.

I vanlig ordning är det bra att visa exempelbilder åxå... Det är lättare att hjälpa då.

Hur betraktar du bilderna när du tycker att de inte är lika skarpa?
Har du testat ditt 50/1.8 på din D7000? Det kan vara så enkelt att det bara är resultatet av den högre upplösningen du ser (nu gör jag ett antagande att din förra kamera hade lägre upplösning än D7000, vilket väl är ett ganska rimligt antagande). En kamera med högre upplösning ger bilder som ser lite softare ut om man tittar i full storlek på skärmen, tex.

I vanlig ordning är det bra att visa exempelbilder åxå... Det är lättare att hjälpa då.

Hej, du har helt rätt, bättre med exempelbilder men jag satt på jobbet och la upp frågan och hade inga bilder att tillgå. Men jag har fått en hel del bra svar ändå.

Jag sålde 1,8an samtidigt som min gamla D90 så jag kan tyvärr inte jämföra.

Men jag känner att jag som vanligt har blivit lite klokare av alla svaren härifrån.

/Minnna

Hej,
Dock är jag inte helt nöjd med skärpan på objektivet. Tidigare hade jag en 50 f1,8 och var nöjdare.

Är det någon annan som har erfarenhet från detta? Är det för att det är ett FX-objektiv på en DXkamera? Vad jag förstår ska man kunna använda dem ihop och Kameradoktorn (där jag köpte kittet) sa att det gick utmärkt, men jag tycker att det blir för soft. Inte knivskarpt, om man inte bländar upp jättemycket.

50/1,8 har jag aldrig ägt. Dock två exemplar av 50/1,4G mellan systembyten. Det är ett bra objektiv, men är absolut inte lysande på någonting.

Hej,

1.4-an ska vara lite mjukare, speciellt på stora bländare. Det är inte det du ser? Dvs skärpan sitter rätt men är inte lika skarp? Det än i så fall normalt.

Det kan som sagt variera mellan olika exemplar av samma objektiv.
Jag hade tidigare ett 1.8 som hade fin skärpa på f4.
Det 1.4G som jag har nu är skarpt redan på f2.

Håller med föregående kommentarer om att skillnaden kan upplevas
med den högre upplösningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto