Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup vid olika brännvidder, avstånd och bländarööpningar

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
En del av deras kameror (åtminstone Nikons) har en LCD-"overlay" för sökaren som kan visa information. Det kanske skulle gå att visa skärpedjupsinfo på en sådan.

Dessutom har väl alla spegelreflexkameror av någotsånär sent snitt (20 år eller så) visning av både slutartid och bländare nedaför sökarbilden? Där kan man nog klämma in lite mer.
Jo alla mina har LCD-overlay (för bla fokuspunkter), men rent optimalt så hade jag gärna sätt att man ordnade plats för den i OLED-delen längst ner i sökarna under OVF-bilden. Jag gillar inte info som stör sökarbilden (vill ha den så ren som möjligt).

Som kommenterat innan så borde de redan ha alla data om sina objektiv som de behöver för att visa detta. Optimalt sätt så skulle man även kunna ställa in grad av skärpa som man personligen kräver för att godkänna nivåerna som skarpa (det där med circle of... hmm vad det nu brukar kallas).

Lite tråkigt och konservativt av andra tillverkare att inte kunna erbjuda detta, men bra gjort av Fuji!
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, det kan vara lite förvirrande med termer ibland. :)


Mer publicerade API:er till kamerornas inbyggda datorer skulle nog göra susen.
Blev lite konfunderad där. :)

Jo, det hade varit grymt med ett API/SDK. Undrar inte om Samsung ligger lite före här som kör Tizen i sina systemkameror med SDK för att utveckla appar. Vet dock inte hur långt de kommit med att släppa ett SDK; och inte heller vilka API:er som de exponerar för tredjepartsutvecklare?

Apropå det; var tog funktionen A-DEP vägen som fanns förr i tiden på vissa DSLR:er? Synd att den inte tog fart och anammades på bredare front.
 
ANNONS