Snowball
Medlem
Jag tog lite bilder i halvkroppsformat på en tjej hållande sitt barn lite framför sej, kanske skilde det 20 cm. i djupled på de bådas ögon.
Svagt eftermiddagsljus från fönster på ena sidan, glödlampsljus på andra sidan.
Canon 450D med fast 50mm 1,8.
Kamerans inbyggda blixt påslagen, men vitt A4 papper framför som vinklas och gör att blixten slår i taket och ger snyggt ljus, lite går genom pappret också. Med smörpapper framför blev det för hårt ljus och skuggor på väggen bakom. Inget stativ.
Ställde in skärpan på bebisens ögon hela tiden, vill ändå ha okej skärpa även på mammans ansikte.
Bländare 1,8, här blev det för kort skärpedjup.
Ökade till bländare 3,5, iso 200 och 1/40 sek. Det ser okej ut, men zoomar man in ser jag att jag vill ha mer skärpa på mammans ögon och ansikte.
- Vad kan jag göra för att förbättra skärpedjupet?
Gissar att ni säger bländare 8 eller så, men då blir slutartiden för lång, jag vill ju inte gå upp i iso heller, eller få rörelse- eller skakningsoskärpa.
-Vad brukar man ha för inställningar i ett sådant här läge?
-Ska jag ställa in skärpan på ett område mellan mamma och barn?
Delfråga utanför rubrikområdet:
Tycker att bilden blir underexponerad, även med automatiken påslagen, gissar att det beror på A4:t framför blixten, men bör inte kameran känna av att mindre ljus går genom gluggen och kompensera?
Svagt eftermiddagsljus från fönster på ena sidan, glödlampsljus på andra sidan.
Canon 450D med fast 50mm 1,8.
Kamerans inbyggda blixt påslagen, men vitt A4 papper framför som vinklas och gör att blixten slår i taket och ger snyggt ljus, lite går genom pappret också. Med smörpapper framför blev det för hårt ljus och skuggor på väggen bakom. Inget stativ.
Ställde in skärpan på bebisens ögon hela tiden, vill ändå ha okej skärpa även på mammans ansikte.
Bländare 1,8, här blev det för kort skärpedjup.
Ökade till bländare 3,5, iso 200 och 1/40 sek. Det ser okej ut, men zoomar man in ser jag att jag vill ha mer skärpa på mammans ögon och ansikte.
- Vad kan jag göra för att förbättra skärpedjupet?
Gissar att ni säger bländare 8 eller så, men då blir slutartiden för lång, jag vill ju inte gå upp i iso heller, eller få rörelse- eller skakningsoskärpa.
-Vad brukar man ha för inställningar i ett sådant här läge?
-Ska jag ställa in skärpan på ett område mellan mamma och barn?
Delfråga utanför rubrikområdet:
Tycker att bilden blir underexponerad, även med automatiken påslagen, gissar att det beror på A4:t framför blixten, men bör inte kameran känna av att mindre ljus går genom gluggen och kompensera?