Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup vid porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowball

Medlem
Jag tog lite bilder i halvkroppsformat på en tjej hållande sitt barn lite framför sej, kanske skilde det 20 cm. i djupled på de bådas ögon.
Svagt eftermiddagsljus från fönster på ena sidan, glödlampsljus på andra sidan.

Canon 450D med fast 50mm 1,8.
Kamerans inbyggda blixt påslagen, men vitt A4 papper framför som vinklas och gör att blixten slår i taket och ger snyggt ljus, lite går genom pappret också. Med smörpapper framför blev det för hårt ljus och skuggor på väggen bakom. Inget stativ.

Ställde in skärpan på bebisens ögon hela tiden, vill ändå ha okej skärpa även på mammans ansikte.

Bländare 1,8, här blev det för kort skärpedjup.

Ökade till bländare 3,5, iso 200 och 1/40 sek. Det ser okej ut, men zoomar man in ser jag att jag vill ha mer skärpa på mammans ögon och ansikte.

- Vad kan jag göra för att förbättra skärpedjupet?
Gissar att ni säger bländare 8 eller så, men då blir slutartiden för lång, jag vill ju inte gå upp i iso heller, eller få rörelse- eller skakningsoskärpa.

-Vad brukar man ha för inställningar i ett sådant här läge?
-Ska jag ställa in skärpan på ett område mellan mamma och barn?

Delfråga utanför rubrikområdet:
Tycker att bilden blir underexponerad, även med automatiken påslagen, gissar att det beror på A4:t framför blixten, men bör inte kameran känna av att mindre ljus går genom gluggen och kompensera?

enkelt

Du verkar, med tanke på ditt trix med blixten, ganska erfaren. På fråga om blixten och underexponering: Ja, jag tycker att blixten skulle kompensera för papperet! Men du kan ju bara öka på blixten med lite extra kompensation. Ställ den på +2/3.

Beträffande ökat skärpedjup: Det är bara att blända ner! Där finns inga genvägar. Möjligen kan du komponera om bilden så barn och mamma kommer i samma plan. Eller så gasar du på med mer ljus! Men iso 400-800 borde ju funka.

mvh
Peter

Enda lösningen skulle möjligtvis vara ett tilt o shift objektiv. Tycker personligen att det skulle vara bökigt att jobba med vid porträtt på människor och andra levande motiv.

"Fusk"-lösning: Ta två bilder - en med skärpa på barnet, en med skärpa på mamman. Klipp ut de delar av mamman som ska vara skarpa från den bilden och lägg in i den med skärpa på barnet. Eller vice versa såklart.

Se till att mamman står hyfsat still medan du ändrar fokus så blir det mindre redigeringsjobb.

Har du tillgång till stativ är det såklart ingen nackdel.

(Jag är en sån som eg. inte kallar detta fusk utan kreativ frihet...)

Ett förslag är att mamman vrider sig 45 grader med bebisen i famnen så de bådas ögon blir lika långt från kameran.

Ett annat sätt är att tejpa en bit aluminumfolie framför blixten som du vinklar så att blixtljuset kan studsa via folien mot taket eller ännu hellre mot en vit vägg.
Problemet här och med ett A4-papper är nog att blixten är för klen. Den räcker troligtvis inte till om du bländare ner lite.

Prova med att höja ISO som föreslaget tidigare.

Jag ser följande lösningar, men de kanske inte är användbara ändå:

1. Se till att få mer ljus, så du kan ha höga skärpedjup.
2. Använd stativ och ta många bilder med det högre skärpedjupet (och då självklart längre slutartid).
3. Skärpedjupet har också med att göra med avståndet mellan objektivet och modellerna. Prova att backa lite och sen beskära bilden.

/ Marcus

Om man räknar och tänker lite!
(det går bara att räkna väldigt grovt, det finns
massor att ta hänsyn till).

En inbyggd blixt har ungefär ledtal 13
du har 2 meter till ditt motiv.

Om du skulle bränna den inbyggda blixten rakt på
skulle du kunna ha bländare 6,5 (13/2) för att få motivet helt exponerat med bara blixten.

Som du beskriver ditt studsande av blixtljuset
så försvinner 3/4 delar i studsen i pappret och
3/4 av det som tillsist sudsar i taket. Kvar blir 1/16 del
(ungefär)
du skulle behöva blända upp 4 (steg från 6,5), max bländare (1,8)
på ditt objektiv borde räcka för att exponera med bara blixten.

Nu vill du inte 4 bländarsteg upp utan kanske ett steg ner
från 6,5 till 9 då får du tillräckligt skärpedjup.

Du måste alltså hitta 5 bländarsteg ljus på nåt sätt!

Vrid upp iso till 400 2 steg
studsa i en spegel( alu-folie) 2 steg
använd befintligt ljus för ett steg

alltså ställ in bländare 9 (mellan 8 och 11)
ställ in iso400
mät befintligt ljus
välj en tid ett steg snabbare så du underexponerar ett steg
(befintligt ljus)
(blixljuset är ju också ett steg under så tillsammans
borde det bli ok)

det är det här som blir den trånga sektorn, vilken slutartid får du med befintligt ljus iso 400 f9 ?
säg att du får 1/10 sekund.
Då får du ta 1/20 del och hålla väldigt stadigt.

Förmodligen kan du klara dig med bländare 6,5 om du lägger skärpan mellan "modellerna"
så där kan du spara ett bländarsteg som du
då kan ta ut i lägre iso. (tar du ut det i snabbare tid
så förändrar du förhållandet befintlig/blixtljus)

Testa förslagsvis en hel massa med annat än levande modeller!

Det är verkligen super med tillgång till all den kunskap som finns här, tack. Jag ska prova mej fram.

Kanske köper jag ett par 100 watts spotlights som jag kan reflektera på modellen. Att vinkla så att bådas ögon är lika nära kameran är väl det enklaste. Stativ har jag så det använder jag nästa gång.

ANNONS
Götaplatsens Foto