Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Katrine H

Medlem
Hej!
Jag är inte direkt nybörjare på att fota, men kör alltid med auto. Jag har en Eos 350D, med ett 18-55 Canonobjektiv (det som följr med kameran) Jag har även ett Tamron AF 70-300 med tele-macro.
Den högsta bländaren jag får är 4,0

Jag fotar mest hundar men även barn ibland. Jag skulle vilja ta foton som ser ut så här

http://www.behrenskennel.se/2010/Juli 2010/22.jpg

eller så här

http://blogg.passagen.se/ollebus/resource/100705emilsimmar.jpg


Hur gör jag med mina grejer för at få sådana bakgrunder. Jag har inte möjlighet att köpa nytt just nu

Tack på förhand
 

William Spiik

Aktiv medlem
Du är inte nybörjare men kör på autoläget? Inte för att ha förutfattade meningar men är man inte nybörjare då? Man gör väl inte mycket annat än att bara trycka på avtryckaren?

Fö så såg jag inget speciellt med bilderna du länkade alls. Med bländare 4 och sånt långt avstånd mellan motiv och bakgrund så blir det självklart bakgrundsoskärpa?
 

erro.se

Aktiv medlem
Båda bilderna ser ut att vara tagna med ganska lång brännvidd. Alltså borde du kunna använda ditt 70-300 inställt nånstans kring 100-300 mm brännvid. Använd så stor bländaröppning du kan (lågt bländartal) för att få så oskarp bakgrund som möjligt. Detta blir ibland på bekostnad av den absoluta skärpan där du fokuserar så prova även att blända ner ett steg eller två för att se hur det blir.
 

iSolen.se

Guest
Båda bilderna ser ut att vara tagna med ganska lång brännvidd. Alltså borde du kunna använda ditt 70-300 inställt nånstans kring 100-300 mm brännvid. Använd så stor bländaröppning du kan (lågt bländartal) för att få så oskarp bakgrund som möjligt. Detta blir ibland på bekostnad av den absoluta skärpan där du fokuserar så prova även att blända ner ett steg eller två för att se hur det blir.
Jag är ingen expert men blir inte den där zoomen rätt oskarp på stor bländare? Inte bara ibland utan hela tiden...