Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Katrine H

Medlem
Hej!
Jag är inte direkt nybörjare på att fota, men kör alltid med auto. Jag har en Eos 350D, med ett 18-55 Canonobjektiv (det som följr med kameran) Jag har även ett Tamron AF 70-300 med tele-macro.
Den högsta bländaren jag får är 4,0

Jag fotar mest hundar men även barn ibland. Jag skulle vilja ta foton som ser ut så här

http://www.behrenskennel.se/2010/Juli 2010/22.jpg

eller så här

http://blogg.passagen.se/ollebus/resource/100705emilsimmar.jpg


Hur gör jag med mina grejer för at få sådana bakgrunder. Jag har inte möjlighet att köpa nytt just nu

Tack på förhand
 

William Spiik

Aktiv medlem
Du är inte nybörjare men kör på autoläget? Inte för att ha förutfattade meningar men är man inte nybörjare då? Man gör väl inte mycket annat än att bara trycka på avtryckaren?

Fö så såg jag inget speciellt med bilderna du länkade alls. Med bländare 4 och sånt långt avstånd mellan motiv och bakgrund så blir det självklart bakgrundsoskärpa?
 

erro.se

Aktiv medlem
Båda bilderna ser ut att vara tagna med ganska lång brännvidd. Alltså borde du kunna använda ditt 70-300 inställt nånstans kring 100-300 mm brännvid. Använd så stor bländaröppning du kan (lågt bländartal) för att få så oskarp bakgrund som möjligt. Detta blir ibland på bekostnad av den absoluta skärpan där du fokuserar så prova även att blända ner ett steg eller två för att se hur det blir.
 

iSolen.se

Guest
Båda bilderna ser ut att vara tagna med ganska lång brännvidd. Alltså borde du kunna använda ditt 70-300 inställt nånstans kring 100-300 mm brännvid. Använd så stor bländaröppning du kan (lågt bländartal) för att få så oskarp bakgrund som möjligt. Detta blir ibland på bekostnad av den absoluta skärpan där du fokuserar så prova även att blända ner ett steg eller två för att se hur det blir.
Jag är ingen expert men blir inte den där zoomen rätt oskarp på stor bländare? Inte bara ibland utan hela tiden...

Men principen är rätt, stora bländare isolerar motivet snyggt.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej!
Jag är inte direkt nybörjare på att fota, men kör alltid med auto. Jag har en Eos 350D, med ett 18-55 Canonobjektiv (det som följr med kameran) Jag har även ett Tamron AF 70-300 med tele-macro.
Den högsta bländaren jag får är 4,0

Jag fotar mest hundar men även barn ibland. Jag skulle vilja ta foton som ser ut så här

http://www.behrenskennel.se/2010/Juli 2010/22.jpg

eller så här

http://blogg.passagen.se/ollebus/resource/100705emilsimmar.jpg


Hur gör jag med mina grejer för at få sådana bakgrunder. Jag har inte möjlighet att köpa nytt just nu

Tack på förhand
Just de här bilderna var inga supertydliga exempel på något särskilt för mig, men jag antar att du är ute efter att ha en oskarp bakgrund för att "isolera" motivet?

Se då till att det är avstånd mellan motivet och bakgrunden och använd en stor (litet tal) bländare. Prova dig gärna fram genom att ta samma bild på några olika bländartal för att se skillnaden.

Mvh,
Fredrik

Ps. William: även om man kör på autoläget så måste man göra en grej till utöver att bara trycka på knappen. Man måste rikta den där öppningen längst fram mot ett vackert, välbelyst, intressant och fint komponerat motiv också. Det tycker jag själv är det svåraste. Inte att välja bländare i Av-läge.
 

iSolen.se

Guest
Se då till att det är avstånd mellan motivet och bakgrunden och använd en stor (litet tal) bländare. Prova dig gärna fram genom att ta samma bild på några olika bländartal för att se skillnaden.
Det finns en anledning till att bländarvärden ofta skrivs som f/2, f/8 osv. Det är för att tydliggöra att f/8 är ett mindre hål än f/2, dvs är en mindre bländare. Dessutom blir det rätt matematiskt.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Det finns en anledning till att bländarvärden ofta skrivs som f/2, f/8 osv. Det är för att tydliggöra att f/8 är ett mindre hål än f/2, dvs är en mindre bländare. Dessutom blir det rätt matematiskt.
Jag är inte hundra på att jag förstår din poäng, men det är väl inte konstigare än att te.x uttrycket f/4 innebär att bländarens diameter är en fjärdedel av brännvidden, osv?
 

iSolen.se

Guest
Jag är inte hundra på att jag förstår din poäng, men det är väl inte konstigare än att te.x uttrycket f/4 innebär att bländarens diameter är en fjärdedel av brännvidden, osv?
Poängen är att talet hamnar under bråkstrecket så att små bländare även blir små matematiskt och i skrift.

f/22 är ju pytte...right? :)
 

Katrine H

Medlem
Du är inte nybörjare men kör på autoläget? Inte för att ha förutfattade meningar men är man inte nybörjare då? Man gör väl inte mycket annat än att bara trycka på avtryckaren?

Fö så såg jag inget speciellt med bilderna du länkade alls. Med bländare 4 och sånt långt avstånd mellan motiv och bakgrund så blir det självklart bakgrundsoskärpa?
Ja, du får väl tycka vad du vill, fina foton knäpper jag ibland iallafall och i många år.
 

Kåsebergasven

Aktiv medlem
Hej
Det är viktigt att du får bra tider på kameran när du använder telet. En grundregel är : inte längre tid än brännvidden. Ditt Tamron objektiv har ingen (tror jag) bildstabilisering . Använd därför gärna stativ eller nåt stöd när du plåtar med långa tider. Även skärpan blir lidande av bländaröppningar som är stora alltså typ f/4 så även här behövs nåt stöd. Vill du ha suddig ,slät bakgrund och skarpt objekt så rekommenderar jag stor f-öppning och stativ/stöd även för ditt normalobjektiv. Vet inte om det här hjälper dig. Sedan tycker jag att du skall experimentera med aperture d.v.s. läge A på kameran och ställa in bländaren istället för att köra på autoläge. Lycka till
mvh Sven

Hej!
Jag är inte direkt nybörjare på att fota, men kör alltid med auto. Jag har en Eos 350D, med ett 18-55 Canonobjektiv (det som följr med kameran) Jag har även ett Tamron AF 70-300 med tele-macro.
Den högsta bländaren jag får är 4,0

Jag fotar mest hundar men även barn ibland. Jag skulle vilja ta foton som ser ut så här

http://www.behrenskennel.se/2010/Juli 2010/22.jpg

eller så här

http://blogg.passagen.se/ollebus/resource/100705emilsimmar.jpg


Hur gör jag med mina grejer för at få sådana bakgrunder. Jag har inte möjlighet att köpa nytt just nu

Tack på förhand
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du är inte nybörjare men kör på autoläget? Inte för att ha förutfattade meningar men är man inte nybörjare då? Man gör väl inte mycket annat än att bara trycka på avtryckaren?
Jag har fotograferat med systemkamera sedan 1977 och använder ofta P-läget och AF, dvs fullständig automatik. Klassar du då mig som nybörjare?

Per.
 

Falumas

Aktiv medlem
En som är fullärd gällande fototeknik med en D3x i hand men som saknar "bildseende" tar för det mesta ointressantare bilder än en med bra "bildseende" och en kameramobil.

@Per: P-läget är mycket mer manuellt än Auto-läget, i P-läget styr du över ISO,blixt, fokuspunkter t.ex.

/Karl
 

perstromgren

Aktiv medlem
@Per: P-läget är mycket mer manuellt än Auto-läget, i P-läget styr du över ISO,blixt, fokuspunkter t.ex.

/Karl
Möjligt. Men min poäng var att jag ogillar inlägg som patroniserar över fotografer som använder automatiska funktioner. Jag snobbar inte med att använda M-läget, lös exponeringsmätare, manuell fokus och måttband som tycks vara mångas ideal.

Per.
 

atotowi

Aktiv medlem
Den upplevda oskärpan i bakgrunden styrs till stor del av brännvidd.
Längre brännvidd -> mer oskärpa.

Så har du ett 70-300 så använd det närmare 300 än 200 för att få så oskarp bakgrund som möjligt.
Detta gäller om avståndet från motivet till bakgrunden är någorlunda stort.

----------------

En andra sak som hjälper till är kort skärpedjup dvs använding av så lågt bländartal som möjligt.


--- Redigerat ---
Det finns en annan tråd som handlar om vad som har störst betydelse för skärpedjupet där det finns en del exempel och en länk till ett 45-sidigt dokument från Zeiss (på engelska) som handlar om skärpedjup, bakgrunds oskärpa och bokeh...

Den som söker skall finna....
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är inte bara viktigt att bakgrunden är långt bort, det är också viktigt att skillnaden i avstånd mellan motivet och bakgrunden är så stor som möjligt och att motivet är så nära som möjligt.
 
ANNONS