Annons

ska jag vänta på 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Simon ta och köp en analog canon system du kan få en begagnad fungerande för undre tusenlappen eller en ny för tvåtusen.
Och du kommer att få mycket kul för så lite.
Min 18 Är gamla Eos rt är en av dom kamerorna som har minst slutarfördröjning i hela världen och så slipper man att få blackouten.
länk

en till länk
men det är ju digotal jag vill ha.det blir dyrt när man ska få in bilderna på datorn sen.

WFS) (Graylingman skrev:
Om jag hade råd skulle jag gärna köpa en 30D nu, eftersom jag tycker det är en riktigt bra kamera. Den blir inte sämre, bara billigare, för att 40D finns, när den nu gör det.
så du kan lova att du kommer köpa den för typ sex fem tusen?

Jag lovar att seriöst överväga vilket bud du ska få när den dagen kommer :)
Skick osv är ju inte oväsentligt. Hör av dig bara när det är dags :)

30d - 350d

Är det nån som har haft möjlighet att jämföra autofokusen mellan å ena sidan 20d,30d och 350d, 400d å andra sidan. Vad gäller hastighet och träffsäkerhet.
Tycker att autofokusen på min 350d inte träffar jättebra på längre avstånd. Ca 20 - 30m och längre.
Vet inte om det beror på objektiv eller kamera.

Re: 30d - 350d

PierreS skrev:
Är det nån som har haft möjlighet att jämföra autofokusen mellan å ena sidan 20d,30d och 350d, 400d å andra sidan. Vad gäller hastighet och träffsäkerhet.
Tycker att autofokusen på min 350d inte träffar jättebra på längre avstånd. Ca 20 - 30m och längre.

Det beror troligen på både kamera och objektiv om det är ett kitt objektiv eller liknande du äger.

Du kan inte räkna med topp prestanda på en instegsmodell, 20D och 30D har lika och bättre autofokusprestanda, 1D serien om du vill det bästa, 400D har väl lika fokusmodul som 350D, dvs likvärdiga prestanda.

Ett ljustarkare objektiv hjälper en hel del, speciellt när det blir mörkare.

/kent

400D har samma AF-modul som 30D.

350D har ingen sensor med högre precision vid objektiv med bländare f/2,8 eller större så den fungerar inget vidare med t ex 17-55/2,8 IS.

Re: 30d - 350d

PierreS skrev:

Jag bytter från 350D till 400D och min känsla var att autofokusen var märkbart bättre. Några vetenskapliga test gjorde jag inte men helt klart fick jag mindre andel "att kastas" bilder.

Det är främst med mitt 300mm/4L is som problemet gäller. På nära håll får jag toppskärpa men på längre avstånd blir det sämre. I början trodde jag att det var objektivet men lutar nu mer åt att kameran är den svaga delen.

Var hamnar fokus? Varierar det mellan bilderna eller ligger fokus oftare framför eller bakom motivet?

Vet faktiskt inte. Har bara märkt det på bilder tagna i fält så att säga. Inte gjort nån egentlig test.

Tyvärr verkar era upptäckter stämma. Jag har precis samma problem med min 350D. Fokus sitter fel ibland trots att jag är noga med att ställa fokus i förväg (med hjälp av AF).

Gör så här skriv ut testarket och sätt det i 45 graders vinkel och placera kameran framför testarket så att hela arket syns välj fokuspunkten i mitten och fokusera i mitten på testarket och ta ett kort och öppna det i datorn och fokus ska vara lika många streck på över och undersidan.

Testark

Anders74 skrev:
350D har ingen sensor med högre precision vid objektiv med bländare f/2,8 eller större så den fungerar inget vidare med t ex 17-55/2,8 IS.

Har läst om detta fenomen förut. Konstigt förhållande. Man tycker att sensorn borde funka bättre med ljusstarka objektiv än med ljussvaga.

PierreS skrev:
Man tycker att sensorn borde funka bättre med ljusstarka objektiv än med ljussvaga.

Det krävs en annan sensor för bättre precision med f/2,8 än en mindre bländare. Det beror på att endast stålarna som kommer in med en viss vinkel (från bländaren) används. Om du har ett objektiv med större öppning än så kommer det ljus som släpps in utanför sensorns arbetsområde ändå inte användas för AF. Se skissen länkad nedan (klicka Replay). En kontrastkännande AF som den i en kompaktkamera hade däremot sannolikt haft nytta av en ljusstarkare optik.

http://www.nikon.co.jp/main/eng/portfolio/about/technology/nikon_technology/caf/

ANNONS