Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa en pentax imorgon...

Produkter
(logga in för att koppla)

sfr danne

Aktiv medlem
Är pentax *ist DL

Är en bra instegs kamera för en nybörjare på system???

Ska köpa den imorgon om ingen skriker rakt ut....

Blev tipsad av en försäljare.

Dem hade kampanj på en Nikon D50 tyvärr restade hos leverantör (6995)

Så han rekomenderade Pentax *ist DL (5995) ink 18-55 objektiv.

Han menade att det var en bra kamera och att objektiven var lite billigare än Nikon.
Ett 50-200 kostar ca 2400kr är det bra??

Tänkte köpa en Canon S3 IS kostade 5495kr.
Men vill ha en system iframtiden , varför inte nu till det priset..

Hade kollat på system men tyckte att det blev för dyrt med kamera + blixt.

Men Pentaxen har inbyggt, så då klarar man sig ett tag med den.
Lär ju knappast vara sämre än den, som sitter på canon S3IS.


Mvh
Daniel
 
Han inte ändra min 15 hade passerat.

Hoppas att någon skriver något positivt så man
känner sig säker på att det värkligen är en bra kamera.

måste köpa en ny vill inte göra något impulsköp bara för att en expedit rekomenderar den. men priset var rimligt tycker jag.

Den kändes bra att hålla i och såg ut att vara en bra kamera, men jag har inte prov fotat med den.

Den kameran jag har idag är en gammal
Fuji finepix 2800 2Mp 6 optisk zoom.
men den skärmen klarar inte av svag belysning
så är det evf också o den är lika svart den med.
 
CarlGW skrev:
"Glömde" försäljaren tala om för dig att Pentax kommer med en ny modell nu i augusti? Den gamla kan du dessutom handla lite billigare hos DustinHome:

Den gamla:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/ProdID=5010091053

Den nya:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/ProdID=5010095922

Mer data hittar du här:
http://www.cyberphoto.se/

Men om man säger att jag inte vill lägga ut mera pengar än vad denna kostar.

Är det en dålig kamera gemfört vad den nya kommer att vara och frågan är vilken pris skillnade det blir mellan dem.

och sen det sista när kommer den...
Man kan ju inte bara vänta för att det kommer en ny, det gör det ju hela tiden.
För jag har ju inget som styr mig till Pentax .

Frågan är om jag som nybörjare bli missnöjd med denna kamera, jag fotar mest min familj och bilar.

Kollade lite på information om den och det stora är väll bildstabillsation men frågan är om den är värd dem extra pengarna som man måste lägga ut??

Har man stor objektiv, så blir det att jag använder mitt stativ.
 
Senast ändrad:
I den här tråden kan du läsa lite mer om synpunkter och förväntningar angående Pentax K100D:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61504

Enligt CyberPhoto förväntas Pentax K100D komma i början av augusti. Titta gärna på en Olympus E-500 också innan du bestämmer dig.

En förändring väl värd att nämnas vad gäller nya Pentaxen är nog att den har bildstabilisering inbyggt i kamerahuset.
 
Daniel:

Det som Carl Rannug (CarlGW) menade var nog att i all vänlighet tipsa dig om var du kan köpa Pentaxkameran till ett bra pris.

Jag misstänker att du kommer att bli nöjd med Pentaxen. De har gjort bra kameror i många år och jag tvivlar på att det är annorlunda nu. Lycka till med ditt köp och plåta på.
 
Köp K100D istället. Den kommer att kosta ungefär lika mycket men har bildstabilisering som är otroligt värdefullt. Dessutom har K100D den mer avancerade autofokusen från *ist DS.
 
Jag har haft min DL i några månader nu och är mkt nöjd!!
Den har samma sensor som Nikon D50 och D70, så det är väldigt bra bildkvalité (Dock så är raw filerna ngt skarpare än jpg filerna).
Autofocusen är långsammare jämfört med Canon eller Nikon, men den är väldigt exakt. Dessutom är sökaren ljus och bra så man kan fokusera manuellt!
Positivt är att den använder vanliga AA batterier som finns att köpa överallt, väldigt bra om man gillar att resa och inte vill ta med sig ström-addapter.
Kit objektivet 18-55 är väldigt bra jämfört med andra kit-objektiv!! 50-200 ska vara i samma klass som 18-55.Dessutom finns det massor med Pentax objektiv att köpa begagnat.

En dum grej är att kameran underexponerar lite. Så jag har alltid exponeringskompensation inställd på +0,3.
 
froderberg skrev:
Köp K100D istället. Den kommer att kosta ungefär lika mycket men har bildstabilisering som är otroligt värdefullt. Dessutom har K100D den mer avancerade autofokusen från *ist DS.

Så då har jag förhandsbokat en Pentax K100 +18-55

6495kr

Får åka efter kameran till Stockholm,
det roliga är att kameran kommer till Uppsala där jag bor, deras genralagent är här sen skickar dem den till Scandinavian foto ,så får jag hämta den där.
 
sfr danne skrev:
Så då har jag förhandsbokat en Pentax K100 +18-55

6495kr
Blir nog förbaskat bra det där Daniel, Pentax kameror är mycket trevliga, kompakta som EOS 350D men med mycket bättre känsla, & detta med bildstabiliseringen i kamerahuset är guld värt. Dessutom så har dom klart bättre sökare än Nikon & Canons motsvarigheter. Självfallet så finns fördelar med N & C:s kameror också men man måste ju inse att ingen är bäst på allt utan man får välja efter vad man prioriterar. Av dessa tre uppräknade instegsmodeller så skulle jag valt Pentax då jag värdesätter Bildstabiliseringen & sökaren, men det är jag det...

Har själv en KM D7D sedan nåt år & bildstabiliseringen är sanslöst värdefull vid fler tillfällen än man tror, när man väl har det så kan man inte tänka sig att vara utan det!

Lycka till!

//Larsa
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Fick du något närmare leveransdatum?

Jag ska nämligen också köpa en...

Jag kan inte svara för "sfr danne", men jag har fått besked av Cyberphoto att de förväntas ha kamerorna i lager i början av augusti, enligt uppgift de fått ifrån Pentax Sverige.
 
K100D finns ute i Australien och Japan, förväntas finnas i Tyska affärer nästa vecka så lanseringen i Sverige är precis runt hörnet. (Europalagret ligger i Tyskland).

K100D har, jämfört med DL
* Inbyggt skakreduceringssystem
* Bättre JPEG kvalitet
* Snabbare och känsligare autofokus

Och några andra saker, men de ovan nämnda ser jag som viktigast.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:

K100D har, jämfört med DL
* Inbyggt skakreduceringssystem
* Bättre JPEG kvalitet
* Snabbare och känsligare autofokus

+ Mer tyngd. Kommer att bli fint med ett lite tyngre objektiv.

+ Fler AF-punkter (samma som DS)

+ Bättre grepp
 
Grattis i förskott till nya kameran.
Gläder mig att en säljare inte fick tillfälle att lasta över sin hyllvärmare på dig.
 
froderberg skrev:
+ Mer tyngd. Kommer att bli fint med ett lite tyngre objektiv.

+ Fler AF-punkter (samma som DS)

+ Bättre grepp
Magnus. Min bäste vän har kört IstD i många år nu & har periodvis i fyllan & villan snackat om att gå över till Canon då han tycker att det stått still i utvecklingen av en efterföljare. Han brukar dock sansa sig dagen efter:)

Jag har nämnt detta om den nya 10-megapixlaren som är på gång men funderar ändå på om denna K100D kanske kan vara ett alternativ för honom då jag inte tycker att han behöver fler pixlar samt att han utnyttjar sin IstD ganska så sparsamt...

Hur ställer du dig till den gamla IstD mot denna nya K100D?

Roland Mabo, samma fråga?

//Larsa
 
.Z. skrev:

Jag har nämnt detta om den nya 10-megapixlaren som är på gång men funderar ändå på om denna K100D kanske kan vara ett alternativ för honom då jag inte tycker att han behöver fler pixlar samt att han utnyttjar sin IstD ganska så sparsamt...

Hur ställer du dig till den gamla IstD mot denna nya K100D?

Det är svårt att uttala sig om. 10-megapixlaren kommer att ha in inmatningsratt på framsidan och vara byggd i metall och vädertätad. Möjligen kan den vara begränsad till iso 1600 som Nikon D200 och behäftad med samma brusproblem.

Men K100D verkar räcka väldigt långt. Den ligger bra i handen och känns rejäl. Menyer osv är som DL/DS. Autofokus som DS. Bildkvaliteten uppges vara något förbättrad.
 
Vänta nu: D200 är inte begränsad till 1600. Eller jo, i praktiken är den ju det, eftersom den brusar rätt duktigt, men det går att skrämma upp den i 3200, även om det heter Hi1 istället.
 
ANNONS