Annons

Ska köpa laptop, vad tror ni om denna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där stämmer inte så bra. För 13900 fick jag Intel(R) Core(TM) i7-14700 (2.10 GHz), 32,0 GB RAM i en helt tyst låda. Går som ett spjut i Photoshop, i DPP, Steinberg Wavelab och andra lite tyngre program. Det är inte orimligt dyrt.

Nackdelen med att köpa en Windows-PC nu är att det har blivit orimligt dyrt att bygga ny stationär dator. I prisklassen instegs-Mac Mini erbjuder t.ex. Inet 0 alternativ.

Tack för alla svar jag får. Jag hinner inte svara men läser alla svar ni ger och tar till mig dem. Jag får massa bra idéer för hur jag ska tänka vidare.

Så bara så ni vet att även om jag inte svarar så är jag inne här flera ggr per dag och läser och kommer fortsätta med det så länge svar kommer in=)

Har en fundering till, jag har ju egentligen bara ramlat in på t ex resolve, men jag antar att det finns flera program som är väldigt bra men kanske inte är lika krävande för datorn.
Jag är ju helt ny och har inga stora krav än så finns det kanske lättare program som kräver mindre av datorerna?
Jag vill ju göra filmer av bra bildkvalite men kanske inte kommer trixa och mixa hur mycket som helst.

Det där stämmer inte så bra. För 13900 fick jag Intel(R) Core(TM) i7-14700 (2.10 GHz), 32,0 GB RAM i en helt tyst låda. Går som ett spjut i Photoshop, i DPP, Steinberg Wavelab och andra lite tyngre program. Det är inte orimligt dyrt.
Ribban rör på sig hela tiden. För bara några veckor sedan bokade Open AI upp stora delar av världsproduktionen av RAM-minnen och vips blev det 20% dyrare eller så att bygga PC för den överskådliga framtiden. Skulle det bli huggsexa om resterande produktion kan nog priserna dra iväg ytterligare.

Din i7-14700 är snabb men nya Apple M5 drar en femtedel så många watt från väggen och är samtidigt 60% snabbare per tråd. Den är just nu världens snabbaste CPU per tråd, trots ynka 30w TDP. Och sitter om några veckor i Mac Mini för drygt 8000kr.

Men jag misstänker att du fick ett dedikerat grafikkort också? Det är där man hittar fördelarna i pris/prestanda hos PC-maskinerna idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto