Jonas gbg
Aktiv medlem
Inte heller helt sant.Inte helt sant. Nu vet jag iofs inte om det har blivit bättre sedan Win10, men problemet generellt med Windows är ju att det är svårare att hantera arbete med olika färgrymder gentemot en skärm med stor färgrymd. I Mac så hanteras alltihop centralt i systemet, så att man kan köra en kalibrerad skärm med t.ex P3 eller AdobeRGB konstant utan att behöva ändra inställningarna i varje enskilt program eller t.ex 'dra ner' skärmen till sRGB för att visa en bild korrekt. Med Mac så är det verkligen "plug & play" med allt vad gäller färgrymder och skärmar, med vissa nischade undantag.
Jag kanske bara råkat på nischade undantag åt andra hållet men med Windows 10 och 11 och profilerad wide gamut skärm så har jag inga problem med olika program och färgrymder. Adobe RGB, sRGB eller P3, jag kör Davinci Resolve, Adobe Camera RAW och Photoshop, Irfanview med mera utan problem. Bilder printas korrekt och bilder ser vettiga ut när jag visar dem on-line någonstans.
Har du några exempel på de generella problemen?
Jag orkade inte svara på ditt inlägg direkt när jag såg det men eftersom diskussionen fortsätter så...