Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa laptop, vad tror ni om denna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte helt sant. Nu vet jag iofs inte om det har blivit bättre sedan Win10, men problemet generellt med Windows är ju att det är svårare att hantera arbete med olika färgrymder gentemot en skärm med stor färgrymd. I Mac så hanteras alltihop centralt i systemet, så att man kan köra en kalibrerad skärm med t.ex P3 eller AdobeRGB konstant utan att behöva ändra inställningarna i varje enskilt program eller t.ex 'dra ner' skärmen till sRGB för att visa en bild korrekt. Med Mac så är det verkligen "plug & play" med allt vad gäller färgrymder och skärmar, med vissa nischade undantag.
Inte heller helt sant.
Jag kanske bara råkat på nischade undantag åt andra hållet men med Windows 10 och 11 och profilerad wide gamut skärm så har jag inga problem med olika program och färgrymder. Adobe RGB, sRGB eller P3, jag kör Davinci Resolve, Adobe Camera RAW och Photoshop, Irfanview med mera utan problem. Bilder printas korrekt och bilder ser vettiga ut när jag visar dem on-line någonstans.
Har du några exempel på de generella problemen?

Jag orkade inte svara på ditt inlägg direkt när jag såg det men eftersom diskussionen fortsätter så...

Nej... Ofattbart. Hur, varför, verkligen konstigt att det överhuvudaget finns något annat än Mac. Skitkonstigt. Lol.

Det är som t-forden den kunde man få i vilken färg man ville, så länge man ville ha den svart.

För dom som verkligen ville ha den svart så passade det bra. För resten var oflexibiliteten rätt kass.

Kan du utveckla detta? Det säger ingenting när du inte ger några exempel.

Nu var det iofs tre år sedan jag var tvungen att befatta mig med Mac:ar. Då fungerade dom skitbra med vissa skärmar som hade rätt pixeltäthet och rätt färgrymdsstöd, med allt annat blev det skitkass bild på Mac:arna kunde till och med bli förvrängda färger.

På Windows fungerade vissa skärmar out of the box och andra gick i princip alltid att få till ett så bra resultat som skärmen klarade av.

Vi hade en konsult som kom med Mac förra veckan med en splitter ny Mac. Han kunde bara få en skärm att fungera på arbetsplatsen. Allt arbetsplatser är utrustade med två skärmar. Den andra skärmen (bägge exakt lika) kunde han inte ens få att gå ur sömnläget. Testade med min där han satt och den tände direkt bägge. Efter viss googling muttrade han något om att Mac inte stödjer seriekopplade skärmar.

Så Mac verkar fortfarande vara för sladdhärveälskande personer.

Nej... Ofattbart. Hur, varför, verkligen konstigt att det överhuvudaget finns något annat än Mac. Skitkonstigt. Lol.
Det är faktiskt konstigt av anledningar som jag delar in i två:

1. Intel's fall. Intel satsade tidigt på att göra tätare densitet av transistorer med de misslyckades att tillverka chippen, medan Taiwaneserna körde på. Samtidigt så visade sig ARMs arkitektur vinna över Intel. Därmed missade Intel att bli leverantör till mobiltelefoner och senare till AI-datacenter.
PC var långsamma att byta processorer och Intel dominerar fortfarande. Apple gick över till att designa sina egna chip med ARM-teknologi. Det är därför Macbooks har signifikant bättre prestanda och längre batteritid.

2. Microshit. Alla som jobbar med PC är lika frustrerade. Varför är inte Officeprogram fullt kompatibla med varandra? Varför beter sig inte delade filer likadant som om man använder dom lokalt på sin egen dator? Varför existerar Outlook och Teams som två separata appar? Varför är det som att läsa Se&Hör när man öppnar Edge?

Nu var det iofs tre år sedan jag var tvungen att befatta mig med Mac:ar. Då fungerade dom skitbra med vissa skärmar som hade rätt pixeltäthet och rätt färgrymdsstöd, med allt annat blev det skitkass bild på Mac:arna kunde till och med bli förvrängda färger.

På Windows fungerade vissa skärmar out of the box och andra gick i princip alltid att få till ett så bra resultat som skärmen klarade av.

Vi hade en konsult som kom med Mac förra veckan med en splitter ny Mac. Han kunde bara få en skärm att fungera på arbetsplatsen. Allt arbetsplatser är utrustade med två skärmar. Den andra skärmen (bägge exakt lika) kunde han inte ens få att gå ur sömnläget. Testade med min där han satt och den tände direkt bägge. Efter viss googling muttrade han något om att Mac inte stödjer seriekopplade skärmar.

Jo fast nu pratade vi om färgrymder, inte om seriekoppling av skärmar eller fungerande sömnläge vilka är helt andra problem. Jag har ju inte påstått att Mac är problemfria allt som allt, men att just hanteringen av färgrymd är bättre. Så, fortfarande inte svar på frågan.

Senast ändrad:
Har du några exempel på de generella problemen?
I alla fall fram till Win10 så såg ju inte bilder korrekta ut i bland annat bildvisaren och flera webbläsare om man körde en skärm med stor färgrymd, om inte dessa program var enskilt inställda på korrekt färghantering vilket inte alltid var möjligt. Så om man körde en skärm med stor färgrymd så blev bl.a bilder online med sRGB övermättade.
Nu vet jag inte hur Win11 är.

I alla fall fram till Win10 så såg ju inte bilder korrekta ut i bland annat bildvisaren och flera webbläsare om man körde en skärm med stor färgrymd, om inte dessa program var enskilt inställda på korrekt färghantering vilket inte alltid var möjligt. Så om man körde en skärm med stor färgrymd så blev bl.a bilder online med sRGB övermättade.
Nu vet jag inte hur Win11 är.
Jag såg nyligen en tråd här om hur man inte fick till färgerna med en Mac. Så, tydligen behövde något ställas in där också (eller inte användas).
Ointressant. Jag ber om ursäkt för att jag postade. Ska försöka låta bli.

Det är faktiskt konstigt av anledningar som jag delar in i två:

1. Intel's fall. [...]
2. Microshit. [...]
Aj. Jag var nog otydlig. Poängen var egentligen att vi borde kunna höja oss över sandlådenivån, kanske se saker på längre sikt och för all del notera att dålig programvara kan finnas överallt.
Jag ska försöka hålla mig från dessa diskussioner.

Aj. Jag var nog otydlig. Poängen var egentligen att vi borde kunna höja oss över sandlådenivån, kanske se saker på längre sikt och för all del notera att dålig programvara kan finnas överallt.
Vad menar du med sandlådenivå?

Så här säger Gemini 3 när jag promtar: performance comparison pc vs MacBook at same price

At the same price,
a MacBook often offers superior efficiency, battery life, build quality, and optimized performance due to tight hardware/software integration (Apple Silicon), excelling in creative tasks like video/photo editing, while a PC provides better raw power for specific needs (like high-end gaming/3D rendering) with dedicated GPUs, more upgradeability, and broader hardware choice, though often at the cost of battery life and potentially higher heat/power draw. Macs leverage their M-series chips for incredible performance per watt, whereas high-end PCs rely on powerful discrete graphics cards (NVIDIA/AMD) for raw graphical might.

Vad menar du med sandlådenivå?

Så här säger Gemini 3 när jag promtar: performance comparison pc vs MacBook at same price

At the same price,
a MacBook often offers superior efficiency, battery life, build quality, and optimized performance due to tight hardware/software integration (Apple Silicon), excelling in creative tasks like video/photo editing, while a PC provides better raw power for specific needs (like high-end gaming/3D rendering) with dedicated GPUs, more upgradeability, and broader hardware choice, though often at the cost of battery life and potentially higher heat/power draw. Macs leverage their M-series chips for incredible performance per watt, whereas high-end PCs rely on powerful discrete graphics cards (NVIDIA/AMD) for raw graphical might.
Så svarade Gemini 3 och det har ingen likhet med vad du skrev i ditt inlägg.
Sandlådenivå är typ min pappa är starkare än din och Mac är bättre än PC. Kanske var frågan retorisk? Kanske tycker du dessa diskussioner är givande? Trist.

Jag håller helt med VargenW när han säger att det går lika bra med Windows.
Nej, pris/prestanda är inte bättre med Mac. Med en budget på 12 tkr behöver man andra tips. Har du (Tompa10) möjlighet så gå till en datoraffär och rådgör kring din situation samt skicka din fråga till Sweclockers. Efter det kanske kolla in begagnatutbudet.
Ja, så länge du inte har något hemligt på datorn. Windows 11 copilot tar skärmdumpar med några sekunders mellanrum som sedan skickas till microsoft. Många företag som vill skydda har köpt förlängt support för windows 10. Vet inte om det går att köpa windows 10 numera för att sedan förlänga support tiden.

För egen del hade jag aldrig köpt en dator med Windows 11, men alla är vi ju olika

Windows och MacOS är båda gruvliga. GNU+Linux är Vägen.
redigerar man video och har ett grafikkort som stödjer davinci resolve går det säkert bra men jobbar du med Illustrater har jag inte set något likvärdigt för Linux det bästa jag hittat är Inkscape. Vad det gäller Office program finns LibreOffice som är väl så funktionsrikt som Microsofts motsvarighet men gränssnittet är ganska annorlunda så räkna med lite tillvänjning. Kompatibiliteten mot Microsofts motsvarighet är dock god.

Jag såg nyligen en tråd här om hur man inte fick till färgerna med en Mac. Så, tydligen behövde något ställas in där också (eller inte användas).
Ointressant. Jag ber om ursäkt för att jag postade. Ska försöka låta bli.
Länk till tråden?

"inte fick till färgerna" säger ju ingenting om huruvida det berodde på hur systemet är programmerat eller om det berodde på handhavandefel som t.ex okalibrerad skärm eller liknande.

Men herre gud, den enda här som är på "sandlådenivå" är ju du själv som blir sur för att folk ber dig ge konkreta källor eller relevanta exempel för dina påståenden. Att framföra dessa är standarden i teknikdiskussioner, att folk ber dig göra det är inte likställt med personpåhopp.

De "exempel" du har framfört än så länge har varit 1) utan källor och 2) inte nödvändigtvis påvisad relevans. Det du har gett än så länge innehåller inte de detaljer som krävs för att med säkerhet kunna härledas till ett designfel i systemet. T.ex som att säga "Volvo är inte alls så bra som många tror, jag hade en kompis som råkade köra fel med sin" när det inte nödvändigtvis bevisar ett fel på själva bilen. Kolla upp innebörden av "korrelation innebär inte kausalitet".

Senast ändrad:

Fast det är ju inte Windows som avgör om du kan Daisy chain:a skärmar, det är datorns hårdvara. Typ alla macar fixar det men enbart med Thunderbolt.
Så har du en sopig pc funkar det ju inte heller med display port-skärmar som förmodligen var fallet.
I övrigt så är det ju ingen skillnad på vilken skärm som funkar till Mac eller Windows.

Fast är egentligen färghantering med flera skärmar ett viktigt argument när det gäller inköp av bärbar dator?

Fast det är ju inte Windows som avgör om du kan Daisy chain:a skärmar, det är datorns hårdvara. Typ alla macar fixar det men enbart med Thunderbolt.
Så har du en sopig pc funkar det ju inte heller med display port-skärmar som förmodligen var fallet.
I övrigt så är det ju ingen skillnad på vilken skärm som funkar till Mac eller Windows.

Detta var Thunderbolt-skärmar, men förmodligen drivs panelerna med hdmi över USB-C. Det är nog bara nätverk, och USB-hubben, webkamera etc som får Thunderbolt.

Apple Studio Display har bara en TB-port dessvärre (trots sitt höga pris). Det är dock en bra skärm tycker jag (eftersom jag köpt en) :)

Fast är egentligen färghantering med flera skärmar ett viktigt argument när det gäller inköp av bärbar dator?

För mig är det viktigt. Jag har bara en stationär på ett ställe och ett gäng skärmar till min bärbara på 3 andra ställen.

Det är ganska sällan jag jobbar enbart på min bärbara. Det är i möten och när jag måste göra något snabbt när jag inte har tillgång till externa skärmar.

ANNONS
Götaplatsens Foto