Annons

Ska köpa ny kompaktkamera. Vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Min 3 år gamla kompaktkamera börjar bli lite tråkig så jag tänkte köpa en ny!
Systemkamera är lite dyrt och för stort och bökigt.

Så kompaktkameran kan kosta runt 2000 till 3000 och kanske mer vid nödfall.

Här är krav jag kommit fram till:

- Bra autofokus som lätt hittar rätt fokus, är snabb, inte hittar fel fokus (ex: kameran tror att den hittat rätt fokus men resultatet blir jättesuddigt).

- Kan ta bilder där det är mörkt utan att bilderna blir mörka, suddiga och får mystiska färger.

- Kunna hantera vitbalansen bra utan att den hittar fel. Kanske även kunna ta bra bilder där det är olika färgtemperaturer (ex lite glödlampa och dagsljus eller blixt)

- Få knivskarpa bilder

- Bra skakreducerare

- Vidvinkel ca 25 mm eller mindre

- Snabb. Både uppstart och att bilden kan tas snabbt utan dåligt resultat.

- Gärna lite stöt och temperatur-skillnads-tålig.

- Blixten kan anpassa sig till om motivet är långt bort eller nära.

Filmningen:
- Inga ljudstörningar från kameran eller ljud från då den zoomar.

- Gärna bra ljudupptagning.

- Minst VGA-upplösning och möjligthet till 30fps eller mer.

Jag har funderat lite mellan Panasonic ZX1 och TZ7 en stund men enligt den här sidan var de inte så bra på mörkerbilder: http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=1&ma1=36&mo1=792&p1=5614&ma2=60&mo2=684&p2=4994&ph=6

Jag hörde att Leica och Olympus hade bra objektiv på kompaktkameror.

Däremot var nikon inte så bra på kompaktkameror. Richo var inte så bra heller hörde jag från en person också.


Vad kan passa mig egentligen? Tack för all hjälp man kan få!
 
Senast ändrad:

AndyK

Aktiv medlem
Med de kraven verkar en kompaktkamera inte som något alternativ, vissa av dina krav klarar inte ens en systemkamera. Men en systemkamera är nog det enda som kan uppfylla dina krav (till största del), men inte budgeten som kommer att sprängas rejält.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
jaha oj, det visste jag inte :D

Vilka krav är nästan omöjliga till exempel?

Om man gör om det och frågar sig vilken kompaktkamera som kan komma närmast kraven då?

Om man skulle sammanfatta det så smått så är det viktigast att: det blir någorlunda skarpa bilder i dåligt ljus, att den inte är speciellt långsam och att det är vidvinkel.
 

lumor_

Aktiv medlem
Kompaktkamera med knivskarpa bilder i dåligt ljus är det omöjliga kravet. Nu är det ju förstås svårt att veta vad för krav du ställer för att kalla en bild knivskarp men när du frågar på ett forum fullt av fotonördar kommer du inte få något svar där någon tycker att en kompaktkamera lever upp till kravet knivskarpt i mörker.

Canon 5D Mark II kommer väl närmast eftersom den även kan filma men den är alldeles för dyr. Om det fanns kameror för 3000 med de egenskaper du beskriver skulle marknaden för systemkameror för 15000k plus, vara oerhört marginaliserad.

Men, som sagt, dina krav skiljer sig kanske från fotoentusiasternas här på FS. Kolla vad du tycker om de två hög-ISO-bilderna här:
http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_zx1_review/sample_images/
Den med damerna i puben är tagen i dåligt ljus med blixt och hög ISO. Knappast knivskarpt eller vad tycker du? Jag tror inte man får så mycket bättre för den prislappen och oavsett prislapp är det svårt att få det bra med inbyggd blixt i sådana situationer
Den andra bilden , den med en detalj på en vägg, är tagen med ISO 1600 utan blixt. Skakreduceringen tycks ha gjort ett skapligt jobb och bruset är inte så störande. Ganska imponerande för att vara en kompakt tycker jag (det brukar bli fula färger i bruset). Kollar man dock på detaljerna ser man att brusreduceringen har gjort bilden ganska suddig och blotchig. Kedjan i bildens nedre del flyter delvis ihop med bakgrunden. Det ser kanske okej ut på ett sådant föremål men blir kinkigare om man tänkt visa ansikten eller annat där suddig detaljåtergivning blir störande.

Den testen som du länkade till verkar vara lite konstigt gjord eftersom de lät kamerorna ta väldigt mörka bilder ifall kamerans automatik inte fattade vad som gällde. Då visar man ju inte hur kameran kan prestera om man ställer in den rätt. Men det blir förstås rättvisande ifall man riktar sig till personer som enbart är ute efter peka och klicka med full automatik i alla lägen. Det finns säkerligen andra testbilder att kolla igenom från de kameror du funderat på. Sök fler tester...
 

Glawe

Aktiv medlem
Vi har en Canon Ixus 75 (idag är det en äldre modell) som kompakt kamera. En perfekt kamera som man alltid kan ha i väskan eller i jackfickan utan att den tar en massa plats. Den tar toppenbilder och är mycket prisvärd tycker jag. Bilderna från den kan dock aldrig jämföras med en system kameras. Men det är ju inte meningen heller :)

Men som sagt, mitt tips är en Ixus. Priset på dom ligger mellan 2000-3500kr beroende på modell.

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 

dudek53

Aktiv medlem
Vi har en Canon Ixus 75 (idag är det en äldre modell) som kompakt kamera. En perfekt kamera som man alltid kan ha i väskan eller i jackfickan utan att den tar en massa plats. Den tar toppenbilder och är mycket prisvärd tycker jag. Bilderna från den kan dock aldrig jämföras med en system kameras. Men det är ju inte meningen heller :)

Men som sagt, mitt tips är en Ixus. Priset på dom ligger mellan 2000-3500kr beroende på modell.

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
Om du vill ha 24mm vidvinel måste det nog vara en LX3 som kommer närmast.
Går du upp till 28mm finns numera canon s90 och g11 med väldigt bra brusegenskaper. t o m något bättre än fujifilm F30 som är en mästare att hålla bruset borta.

Jag kör själv med en s90 och tycker klameran är grym! Har även en fuji f30 tillverkningsår 2006 som är för jäkla bra men som nu har sett sin överman i s90

lycka till
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag tycker du ska kolla på modeller från Panasonic (Lumix) eller Fuji. Båda gör kameror som är bra på relativt höga ISO-tal. Canons IXUS modeller är inte särskilt bra på det. Däremot har Canon sin S90 som är riktigt bra på höga ISO. Men den ligger i samma prisklass som Panasonic LX3. Båda dessa är något av det bästa du kan få i kompaktväg idag.

mvh
cf
 

Khalad

Aktiv medlem
Jag tycker du ska kolla på modeller från Panasonic (Lumix) eller Fuji. Båda gör kameror som är bra på relativt höga ISO-tal. Canons IXUS modeller är inte särskilt bra på det. Däremot har Canon sin S90 som är riktigt bra på höga ISO. Men den ligger i samma prisklass som Panasonic LX3. Båda dessa är något av det bästa du kan få i kompaktväg idag.

mvh
cf
För ngn vecka se´n fanns en referens till en "verklighetstest" (vandring i Nepal tror jag) av en av de bättre kompaktkamerorna, tror det var en Lumix Gf1. Kan nå´n tala om om det var den och var jag hittar " testen"
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Tack för alla tips! fortsätt att tipsa!

Lumix kameror verkar rätt bra alltså?

Jag var på stan också och frågade.

På expert och teknikmagasinet sa dom att Casio Exilim EX-10H var bäst.
http://se.exilim.eu/se/exilimhizoom/exh10/

På expert hade dom ett testblad på olika kameror och från 4 olika källor hade just EX-10H kommit bäst.

Vad tycker ni här om denna? Är den kanske också ett alternativ? Eller är den alldeles för dålig? Vad tror ni?
 

Robert L.

Aktiv medlem
Tack för alla tips! fortsätt att tipsa!

Lumix kameror verkar rätt bra alltså?

Jag var på stan också och frågade.

På expert och teknikmagasinet sa dom att Casio Exilim EX-10H var bäst.
http://se.exilim.eu/se/exilimhizoom/exh10/

På expert hade dom ett testblad på olika kameror och från 4 olika källor hade just EX-10H kommit bäst.

Vad tycker ni här om denna? Är den kanske också ett alternativ? Eller är den alldeles för dålig? Vad tror ni?

Att påstå att en kamera är bäst är nog lite väl vågat..
Den har fått mycket beröm men ett långzooms objektiv brukar ofta vara en kompromiss i fråga om bildkvalite.
En annat alternativ som du kan titta på är: Fuji FinePix F200 EXR lite mindre zoom. Men med en ny innovativ sensor som förbättrar det dynamiska omfånget samt brus vid höga iso. Den ligger också i prisklassen du nämner.
Men med kraven du nämner kanske du istället ska titta på en begagnad micro 4/3. Men då blir kameran lite större..
 

Bengf

Aktiv medlem
Tack för alla tips! fortsätt att tipsa!

Lumix kameror verkar rätt bra alltså?

Jag var på stan också och frågade.

På expert och teknikmagasinet sa dom att Casio Exilim EX-10H var bäst.
http://se.exilim.eu/se/exilimhizoom/exh10/

På expert hade dom ett testblad på olika kameror och från 4 olika källor hade just EX-10H kommit bäst.

Vad tycker ni här om denna? Är den kanske också ett alternativ? Eller är den alldeles för dålig? Vad tror ni?
Jag tror att det är en utmärkt kamera, går väl in i klassen Resekamera, den har ett fint zoomomfång, kameran verkar dessutom vara välbyggd, är väl världens minsta kamera med 10ggr zoom
 

AndyK

Aktiv medlem
Ja, att ljuga folk rakt upp i ansiktet är verkligen Experts strategi.. Fattar inte att folk fortsätter handla där.. *suck*
Kanske var det den bästa de hade inne....

När jag jobbade på Expert var det många som hade åsikter om kedjan och butiken (att vi var dyra, att vi inte hade samma sortiment som konkureneter osv.), men aldrig hörde jag någon som kallade oss lögnare.

Nu håller jag med om att Casion inte är den bästa kameran direkt. Hade jag varit i kompaktköpartagen hade det nog anting blivit en Panasonic LX3, eller en Fuji F200 EXR. Antagligen hade det blivit Fujin...
 

Khalad

Aktiv medlem
Nu är väl GF1 inte en kompaktkamera i egentlig mening (kompakt systemkamera möjligen).

Här är Craigs "verklighetstest":

http://craigmod.com/journal/gf1-fieldtest/
Tack för svar. Jag har redan en systemkamera av bra kvalitet (Sony A700 med diverse bra optik). Den kan jag nat-vis inte ha med jämt. Därför har jag en "äkta" kompaktkamera av hyfsad kvalitet (Canon Ixus 900). Den har lite större sensor än de flesta, 1/1.7 , och det är huvudskälet till att det blev just den. Den har nu drygt ett år på nacken, och jag är intresserad av en ny "ha med jämt"-kamera, men med högre bildkvalitet, möjlighet att jobba i RAW. Det låter som Lumixen är vad jag skulle vilja ha. Det finns flera alternativ, Canons xx (kommer inte ihåg vad den heter men nyaste har numret 11) tex, men den är väl påtagligt tyngre och större? Vilka alternativ ser ni?
 

Khalad

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag har redan en systemkamera av bra kvalitet (Sony A700 med diverse bra optik). Den kan jag nat-vis inte ha med jämt. Därför har jag en "äkta" kompaktkamera av hyfsad kvalitet (Canon Ixus 900). Den har lite större sensor än de flesta, 1/1.7 , och det är huvudskälet till att det blev just den. Den har nu drygt ett år på nacken, och jag är intresserad av en ny "ha med jämt"-kamera, men med högre bildkvalitet, möjlighet att jobba i RAW. Det låter som Lumixen är vad jag skulle vilja ha. Det finns flera alternativ, Canons xx (kommer inte ihåg vad den heter men nyaste har numret 11) tex, men den är väl påtagligt tyngre och större? Vilka alternativ ser ni?
Fyller på lite själv. Den får alltså vara lite större än en "äkta" kompakt men skall alltså klara bilder som går att dra upp åtminstone i A4-storlek, klara åtminstone ISO 400 utan att brusigheten blir direkt störande och skall fota i RAW. Samtidigt får den inte vara större än den går att ha med "jämt". Gillar att Lumixen har en 4/3-sensor. Där vet jag ju att Ricoh har kommit med en ny kamera där man byter både sensor och optik samtidigt, men då sticker både pris och vikt och det blir mer en liten systemkamera. Hittar jag rätt kan jag tänka mig betala typ 5000-7000:-.
 

ma59

Aktiv medlem
Fyller på lite själv. Den får alltså vara lite större än en "äkta" kompakt men skall alltså klara bilder som går att dra upp åtminstone i A4-storlek, klara åtminstone ISO 400 utan att brusigheten blir direkt störande och skall fota i RAW. Samtidigt får den inte vara större än den går att ha med "jämt". Gillar att Lumixen har en 4/3-sensor. Där vet jag ju att Ricoh har kommit med en ny kamera där man byter både sensor och optik samtidigt, men då sticker både pris och vikt och det blir mer en liten systemkamera. Hittar jag rätt kan jag tänka mig betala typ 5000-7000:-.
Den Lumix som har 4/3-sensor kostar avsevärt mer, den är ju en systemkamera och också större än kompakterna.

Har själv Panasonics förra "kompakta storzoomare" TZ5, som idag närmast mostvaras av TZ7.

Nytt på TZ 7 är bla detta:
Större zoom "25-300" vs "28-280", effektivare komprimering av HD-filmfilerna samt stereoljud ist för mono.

TZ 7 har dock inte RAW, är annars ganska bra vid uppåt 400, högre än så tappar den märkbart och det gäller alla kompakta utom möjligen de nämnda Fuji-modellerna.

Subjektivt tycker jag efter att ha provat lite grann, att Casio H10 inte är lika bra som min TZ5:a, men allmänt är de nog ändå rätt likvärdiga...inte precis skitbra vid usel belysning är vad man får räkna med...men ofta mkt trevligt resultat vid bättre ljus.

Panasonics (optisk-mekaniska) stabilisering fungerar fö mkt bra, även uppåt långzoomning.Fokuserar långsamt i dåligt ljus, snabbt i bra ljus.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
tacktack! mer tips!

Just nu är dessa på tapeten, enligt tester och folk och affärer:

  • Casio Exiliom EX-H10
  • Samsung WB500
  • Samsung WB1000
  • Fujifilm Finepix F70 EXR
  • Fujifilm Finepix F200 EXR
  • Panasonic Lumix ZX1
  • Panasonic Lumix TZ7
  • Canon S90
  • (Panasonic Lumix GF1)
  • (Panasonic Lumix LX3)
Båda inom parentes kanske egentligen inte skulle vara så jättekul då det är en separat blixt. Men kanske ändå om det blir superbra bilder och sådär.

Finns det fler andra kompaktkameror som kan vara bra?

Eller vilken av dässa är bland de bästa som passar mig tro?

tack för all hjälp man får!
 
Senast ändrad:

nutte

Aktiv medlem
tacktack! mer tips!

Just nu är dessa på tapeten, enligt tester och folk och affärer:

  • Casio Exiliom EX-H10
  • Samsung WB500
  • Fujifilm Finepix F70 EXR
  • Fujifilm Finepix F200 EXR
  • Panasonic Lumix ZX1
  • Panasonic Lumix TZ7
  • Canon S90
  • (Panasonic Lumix GF1)
  • (Panasonic Lumix LX3)
Båda inom parentes kanske egentligen inte skulle vara så jättekul då det är en separat blixt. Men kankse ändå om det är superbra bild och sådär.

Finns det fler andra kompaktkameror som kan vara bra?

Eller vilken av dässa är bland de bästa som passar mig tro?

tack för all hjälp man får!
Vill bara påpeka att de sista 2 har inbyggd blixt och dessutom har enkel möjlighet att ansluta en extern blixt. GF1 har ju mycket större sensor än de andra så den brusar mindre och fokuserar (ställer in skärpan) snabbast; har själv bytt från LX3 till GF1 av den anledningen. Men GF1 ligger ju långt över din budget med sina 9' och för egen del använder jag nu den oftare än min systemkamera (Nikon D700).
 
ANNONS