Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakig blixtexponering med EOS 1Ds MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

reisborg

Aktiv medlem
Jag fotar dagligen i mitt jobb med en EOS 1Ds MkII utrustad med en MR 14-EX ringblix och två 430 EX som slavblixtar och tycker uppriktigt sagt att canons blixtexponering är usel.

Det är ett ständigt dribblande med exponeringskompensationen mellan -1/2 till +2 trots att jag fotar rätt enahanda motiv.

Det största problemet är att blixtarna med jämna mellanrum överexponerar så mycket att bilden blir helt eller nästan helt utbränd. När jag sedan tar ett nytt foto utan att ändra exponeringskompensation får jag ett normalt resultat.

Jag fotograferar uteslutande närbilder med kameran i ett reprostativ.

Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av canon sen tidigare (använder en pentax privat) undrar jag om det här är normalt? Är Canons E-TTL så darrig, eller ska jag misstänka att den (nyinköpta) kameran - eller blixtarna - är defekt på något sätt?

Närbilder med blixt kräver ju en viss teknik. Ofta behöver man använda blixtkompensation, för att inte blixten skall bli för stark. Använder du FEL?

Med tanke på att du har tre blixtar så är det mycket möjligt att du faktiskt får för mycket ljus.

EOS 1D MkII med 580EX och Sigma 150/2.8 Macro FEL

Bilagor

• _i9y2901.jpg
    _i9y2901.jpg
    36.1 KB · Visningar: 286
Ja, för mycket ljus kan man nog få, men problemet är att blixtarna ger så ojämt, och oförutsägbart med ljus från bild till bild.

Samma motiv fotat två gånger i följd med samma inställning kan ge helt olika resultat, ena gången perfekt exponerat, andra gången helt kritvitt och utblåst.

Om det nu är som det ska vara med canons ttl-mätning, så får jag väl gå över till manuell blixtinställning.

ANNONS
Götaplatsens Foto