Annons

Skakningsoskärpa på Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Det talas mycket om att spegelen och slutaren (på F/FE) ger upphov till kraftiga vibrationer på Hasselbladare. De flesta verkar rekommendera att man, när man kör handhållet, håller sig till kortare tider än 1/125 med normaloptik.

Vad säger ni Hasselbladsanvändare (och användare av andra mellanformatare också) om exponeringstider när man kör mellanformatsspegelreflexkameror (otroligt långt ord!) handhållet?

Fredrik

Jag har kört med kortare tider än så med handhållet utan problem. Det stora formatet gör att det inte är lika känsligt för skakningar än med mindre format.

Prova och se, det är ju bara att testa några alternativ exponeringar på en bild och jämför sedan.

Nu vet jag inte vad du tar för bilder men om jag inte minns fel så finns det manuell spegeluppfällning på Hasselblad. Använd den så undviks vibrationsoskärpa pga spegeluppfällningen. Men tar man handhållet kanske det blir svårt att hålla kvar kameran i rätt position efter uppfällningen? Kanske det finns någon typ av sökare som inte är kopplad via optiken som kan användas i så fall?

Nja spegeluppfällning och handhållet fungerar nog inte så bra, även om det är enkelt att fälla upp den ( en knapp vid framdragningen) men iofs så finns det ju sportsökare osv som man kan sätta på...

Som jag sa innan, det är inget jätte stort problem.

Ja, det är ju som du säger Patrik. Det är bara att testa. Men när su säger "kortare tider än så". Vad betyder det? 1/60, 1/30?

F

1/30 del fungerar om man är stadig även 1/15 del men då blir bilden lite soft, men det kan ju fungera om man vill ha den effekten. Jag försöker inte gå ner under 1/60 del utan stativ. I så fall pushar jag filmen 1 eller 2 steg. Eftersom kornet inte är märkbart större på en T-max och 6x6. Nu har jag i och för sig pratat om svart/vit, färg är lite klurigare i alla fall när det gäller dia, så upplever jag att det är lite känsligare, kanske det beror på att man inte går igenom dom extra stegen med att fästa bilden på papper. Man tappar ju en hel del skärpa när man kopierar bilden på papper.

Om du är orolig så kan du ju bara titta på t ex Anders Petersen's eller många andra kända fotografers bilder t ex så ser du ju att en bra bild inte behöver knivskarp skärpa alltid :)

ner till 1/30 går ok, men då blir lätt motivet oskarp om det rör sig (människor och djur) det beror lite på vilken brännvidd man använder förståss, med 50mm (28) så har det nog blivit på 15/1 när det krisat, men med 150 så försöker jag att inte gå under 125/1

Hej.

Om man ska plåta handhållet med Hasselblad så tycker jag nog att man inte ska vara för optimistisk när det gäller långa slutartider. Jag har en 503 CW och (i alla fall på den modellen) så dunsar spegeln till rätt bra om man inte fäller upp den i förväg. Testade en Rollie (tror den heter 6008 integral eller nåt sånt) och den var mycket mjukare än Hasselbladaren.
Så, handhållet med mellanformat (spegelrefl.) så ska man nog luta åt de lite snabbare slutartiderna för att undvika rörelseoskärpa.

/Jacob vP

Patrik. Skall lägga upp testresultatet här, men det kan ta lite tid eftersom jag inte har någon skanner (alla pengar går åt till att köpa Hbl objektiv:)

I boken"Edge of Darkness" gör den brittiske fotografen Barry Thronton ett test av skakningsoskärpan på sin Rolleiflex SL 66. Ganska nedslående, faktiskt eftersom han konsterar att hans kamera tom ger skakningsoskärpa på långa tider fastän den står på stativ. Rekommenderar förresten boken till alla som jobbar med sv/v i eget mörkrum.

503 CX nämndes här. Jag har också haft en 503 CX tidigare och när jag jämför med den 2003 fcw jag har nu tycker jag att spegeln i 503 slår hårdare. Kan bero på att 2003 har "gliding mirror" som jag tror har en mjukare rörelse. Å andra sidan har 2003 en slutare som ger vibrationer i sidled.

Ytterligare en kommentar är att man naturligtvis måste ta hänsyn till hur stora kopior man brukar göra. Skakningsoskärpan är densamma oavsett förstoring men den syns naturligtvis mindre om man inte förstorar så mycket.

F

De svåra tiderna när det gäller vibrationer hos Hasselblad är ca 1/15 till 1/4. (Då gäller naturligtvis stativ och uppfälld spegel.) Vid kortare och längre tider kolliderar inte vibrationerna med slutarens "öppettider".

Jag hade tidigare 503CX och har nu 503CW (gliding mirror), men har inte märkt några skillnader i praktiken. Oskärpa vid 1/60 och 1/30 beror oftast på fotografen.

CJL: Om du tänker på tvåögda Rolleiflex (R-flex SL 66 som jag nämnde ovan är f.ö. enögd spegelreflex) häller jag helt med dig.

Jag har haft en gammal Rolleiflex och där kan du gå ned till mycket längre tider utan skakningsproblem.

Om man bara är intresserad av normaloptik och inte skall fotografera på nära håll är en tvåögd R-flex i mitt tycke bättre än en Hbl, Pentax 67 eller liknande. Dessutom är den mycket lättare och tystare.

F

Lars-Erik:
Menar du då att vid tider kortare än en 1/15 så hinner spegeln fällas upp och kameran "vibrera färdigt" innan exponeringen börjar?

F

ANNONS
Götaplatsens Foto