Annons

Skanna mönstrat fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
prickar.jpgEn del av min fars gamla färgkort är kopierade på "pärlmönstrat" plastpapper där mönstret tyvärr syns ganska tydligt när jag skannat. Finns det något sätt att reducera detta i efterbehandlingen? Mönsret är ju regelbundet så jag funderar på om rätt inställning av högpassfiltret skulle hjälpa? Eller att fotografera av bilderna i stället och försöka hitta en belysningsvinkel som minskar problemet?

Negativen finns förstås inte kvar så det är ingen lösning..

Någon som har erfarenhet av detta?
 

JanAlex

Medlem
Jag har provat med att fotografera med macro och långa slutartider i svagt ljus för att minska reflektioner i bildytan. 5-10 sek exponering och bl. 8 funkade ganska bra i mitt fall. Min hypotes är att ju svagare och diffusare ljus man har på objektet, desto bättre. Jag kunde reducera problemet en hel del men det blev inte perfekt. I mitt fall var det svart/vita kopior som hade en ojämn yta. Uppfattade det som små gropar präglade i pappersytan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag är gammal nog att minnas att man kunde få sådana papper från framkallande postorderföretag typ Apport Foto. Tanken var att fingeravtryck och liknande inte skulle synas på samma sätt. Kvalitén de fick in på negativen från alla glada semesterknäppare var ofta inte sådan att den diffusering av bilden som kom som bieffekt hade någon större betydelse.
 

Ventures

Aktiv medlem
Testa att lägga bilden i blöt och fota av. Vätskan jämnar ut ytan. Har inte testat vad man kan göra åt vattenreflexerna bara. Mina bilder från den tiden är brunmurriga i färgen. Jag tror dock att negativen finns kvar och då går det ju att ge dem nytt liv.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Testade gör samma sak för några år sedan, det jag tyckte fungerade bäst var att ha ett diffuserat ljus så rakt uppifrån som möjligt.
Kameran på stativ och ett polfilter för att få bort så mycket av reflexerna som möjligt.
två-tre bilder, med olika inst. av polfiltret, som jag sedan stackade på varandra hjälpte till för vissa av bilderna.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Sätt på ett polfilter på kameran samt även ett på belysningen, fast vridet 90 grader gentemot kamerans polfilter. Då släcks alla reflexer ut. Men du måste se till att den polariserade belysningen är den enda som belyser fotot. Funkar klockrent!
 
ANNONS