Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa bakgrundbild till dokument (CS3)!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Skall göra en bakgrundbild till en folder. Där texten skall "flyta" ovanpå den skuggade bilden i bakgrunden!

Jag måste på något sätt ändra opaciteten på bilden (har ännu inte valt bild men till att börja med måste jag testa så jag löser HUR) så den blir som en svag skugga bakom texten.

Bilden, när den är klar, kommer tillsammans med texten att monteras i InDesign för att sedan gå till tryckeri. MEN...

...hur skapar jag en halvt om halvt genomskinlig bild (som en skugga) i CS3?

Till att börja med kommer jag utgå från en svartvit bild för bakgrundbilden skall i detta fallet vara monokrom.

Tips/idéer mottages tacksamt!

Mvh!
// Niklas

Hej!

Skall göra en bakgrundbild till en folder. Där texten skall "flyta" ovanpå den skuggade bilden i bakgrunden!

Jag måste på något sätt ändra opaciteten på bilden (har ännu inte valt bild men till att börja med måste jag testa så jag löser HUR) så den blir som en svag skugga bakom texten.

Bilden, när den är klar, kommer tillsammans med texten att monteras i InDesign för att sedan gå till tryckeri. MEN...

...hur skapar jag en halvt om halvt genomskinlig bild (som en skugga) i CS3?

Till att börja med kommer jag utgå från en svartvit bild för bakgrundbilden skall i detta fallet vara monokrom.

Tips/idéer mottages tacksamt!

Mvh!
// Niklas

Jag är inte säker på om jag förstår dig rätt. Om du vill ha en svagt tonad bild i bakgrunden och en text med transparent skugga ovapå kan du göra alltsammans i InDesign. Bakgrunden kan då ställas i en svag opacitet och under texten kan du lägga en drop shadow.

Jag är inte säker på om jag förstår dig rätt. Om du vill ha en svagt tonad bild i bakgrunden och en text med transparent skugga ovapå kan du göra alltsammans i InDesign. Bakgrunden kan då ställas i en svag opacitet och under texten kan du lägga en drop shadow.

Hmm, jag kanske inte var tydlig nog (lättare om jag kunde visat en bild). Texten skall inte ha en skugga och min fråga gäller igentligen inte texten som sådan utan hur jag gör en bild halv-transparent så den SER UT som en skugga bakom texten!?

Men om jag förstår dig rätt menar du att det går att fixa i InDesign?

Mvh!
// Niklas

Hmm, jag kanske inte var tydlig nog (lättare om jag kunde visat en bild). Texten skall inte ha en skugga och min fråga gäller igentligen inte texten som sådan utan hur jag gör en bild halv-transparent så den SER UT som en skugga bakom texten!?

Men om jag förstår dig rätt menar du att det går att fixa i InDesign?

Mvh!
// Niklas

Menar du...

Bilagor

• DSC_0066 copy.jpg
    DSC_0066 copy.jpg
    79.3 KB · Visningar: 418
  • DSC_0066 copy2.jpg
    DSC_0066 copy2.jpg
    76.3 KB · Visningar: 424
Exakt så menar jag!

Mvh!
// Niklas

Det kan du göra i InDesign. Markera bilden och välj vilken opacitet du vill ha.
I bägge mina exempel ligger opaciteten kring 20%, men av erfarenhet vet jag att när bilden kommer ner på papper upplevs den softade bilden lite starkare än i skärmen. Så om du tycker att 20% ser bra ut i din skärm - sänk till 15%
Detta gå naturligtvis att göra i PS också, men om layouten ändå ska göras i inDesign är det bättre att göra det där.

Det kan du göra i InDesign. Markera bilden och välj vilken opacitet du vill ha.
I bägge mina exempel ligger opaciteten kring 20%, men av erfarenhet vet jag att när bilden kommer ner på papper upplevs den softade bilden lite starkare än i skärmen. Så om du tycker att 20% ser bra ut i din skärm - sänk till 15%
Detta gå naturligtvis att göra i PS också, men om layouten ändå ska göras i inDesign är det bättre att göra det där.

OK, tack för snabbt och informativt svar!

jag vet dock inte om jag gör så som du menar men jag skapade ett nytt objektformat (i InDesign) som jag satte opaciteten på! Om det är "rätt" eller ej vet jag inte men det funkar! Var det så du menade?

Mvh!
// Niklas

Senast ändrad:
OK, tack för snabbt och informativt svar!

jag vet dok inte om jag gör så som du menar men jag skapade ett nytt objektformat (i InDesign) som jag satte opaciteten på! Om det är "rätt" eller ej vet jag inte men det funkar! Var det så du menade?

Mvh!
// Niklas

<
Montera först en bild (ctrl/cmd + D). Sedan gör du som bilden visar.

Bilagor

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    81.4 KB · Visningar: 412
ANNONS
Götaplatsens Foto