Annons

Skapa ej fysisaka folders i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

x-per

Aktiv medlem
Skapa ej fysiska folders i Lightroom?

Tjenare!

I Lightroom Beta kunde man skapa nya icke fysiska folders, har försökt med Lightroom 1.1 men det är stört omöjligt, importerar man filer så skapas en mapp, försöker man då lägga till en mapp som den skall ligga i så kan man bara göra en fysisk mapp på disken, totalt värdelöst.

Jag VILL bara kunna högerklicka i Folders menyn i Lightroom och välja "New folder" som man sen importerar fysiska mappar till, hur svårt kan det vara? Gick ju så otroligt smidigt i betaversionen men nu har dom bara rört till det.

Är enda alternativet att skapa en fysisk mapp?

Senast ändrad:
De har ju gjort om foldersystemet i flera omgångar eftersom så många gnällde på hur det fungerade. Förmodar att hur de än gör så är det väl alltid någon som blir missnöjd med hur det fungerar.

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du vill åstadkomma, men kan du inte använda dig av Collections?

Nja, skall försöka förklara lite bättre.

Låt säga att jag är en motorjournalist som fotograferar diverse motorevent.

Jag vill då skapa folders, "flyg", "bil", "båt" osv, därefter skall mina importerade event ligga som undermappar i "flyg", "bil", "båt".
Eller varför inte "2007" "2006" osv och kanske ha "Januari", "Februari" "Mars" osv som undermappar i "2007". Varför skall det vara så tillkrånglat i Lightwave, interfacet kräver tillvänjning, något som Aperture inte gör, där är allt självklart.

Saken är att det inte går att skapa "flyg", "bil", "båt" utan att man måste välja en plats på hårddisken där dessa skall skapas.
Jag vill endast ha virtuella folders i Lightwave utan att behöva skapa dom på disken.

Collections har inte den funktionaliten jag eftersträvar, eller jo man skulle kunna använda collection med ett gott resultat men jag vill ändå ha mina folders sorterade.

Jag tycker det är superbra som det är nu. Men virtuella foldrar blir det lätt strul och problem att hålla isär vad som är vad. Gör indelningen så som du vill ha den på HDn mha folders (tex kronologiskt) och använd dig sen av collections om du vill sortera bilderna på annat sätt (tex tematiskt).
Funkar finfint tycker jag. Varför måste du promt sortera dina folders på ett sätt som du ändå inte vill ha bilderna fysiskt lagrade?

tror jag förstår.. som i Nikon PictureProject, virtuella foldrar, bilderna på en plats på HD, helt suveränt att ha samma bilder i olika foldrar virtuellt, tex en folder för beställningar.. en med dom bästa etc och attdom bara finns på en plats, vet tyvärr inte hur det är i Lightroom..

ANNONS
Götaplatsens Foto