Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarp eller skarpare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Canons 100-400 4.5-5.6L IS ska vara skarpare än Nikons dito, 80-400 VR. Framförallt snabbare.

Hur stor är egentligen skillnaden? Klart synlig eller bara synlig på MTF kurvor? Jag undrar därför jag ska skaffa en sådan zoom. Canons eller Nikons.

Sigma har en fin 80-400 OS zoom också.

Sigmas 120-300/2.8 är nog skarpare än alla de andra alternativen men saknar 100mm och saknar bildstabilisator.

Senast ändrad:
Asson skrev:
Canons 100-400 4.5-5.6L IS ska vara skarpare än Nikons dito, 80-400 VR. Framförallt snabbare.

Hur stor är egentligen skillnaden? Klart synlig eller bara synlig på MTF kurvor? Jag undrar därför jag ska skaffa en sådan zoom. Canons eller Nikons.

Själv så har jag hört att Nikons skall vara lika skarp, ngn menar tom att Nikons är skarpare...
Så här går det delade meningar minst sagt:)

Att det är synliga skillnader på original vid vanliga/normala situationer tvivlar jag starkt på.

Att Canons är snabbare tror jag stämmer men det är nog en liten skillnad där också.

Jag har fotat ett par rutor med Nikonzoomen och menar att den har mycket sämre kvalitetskännsla än Canons dito,, Detta skulle avgöra för mig om jag gjorde valet idag.

Mvh Niclas.

Ps, Jag menar att Nikons ligger lägre i beg,värde,,,

Asson skrev:
På vilket sätt har Nikon sämre kvalitetskänsla?

**

Det är ju sånt som är så svårt att precist sätta fingret på. Båda har som du vet mycket mekanik som skall sättas i rörelse ut och in och här menar jag att Nikons ligger sämre till. Den känns helt enkelt för billig (känns plastig) att hålla i..

Att den skulle hålla sämre vet jag inte men jag inbillar mig det, helt klart.

Dessutom så menar jag att Canons IS känndes mer jämn i sitt arbete men det kanske är ren inbillning,,
Ägaren till den zoom jag testade sade att den söög batterier och det vet jag att Canons INTE gör, MEN det beror ju också på hur man använder den såklart:)

Mvh Niclas.

Ps, Det bästa är ju om du fick testa dig fram själv, såklart:)

Jag hade ungefär samma funderingar för ett år sedan, skaffa en Nikon 80-400 eller byta till Canon och köpa en 100-400. Det som slutligen fick vågskålen att tippa över till Nikons fördel var att många användare rapporterade om variabel kvalitet på Canonzoomen, många exemplar är knivskarpa medan andra är klart mjuka vidöppna på 400mm. Antagligen beror det på att den optiska konstruktionen är känslig (inte så konstigt med tanke på antalet element), hamnar något element lite snett tex efter hårdhänt hantering (UPS...) så sjunker prestandan snabbt. EJ Peiker på http://www.naturescapes.net rapporterade att hans högst mediokra exemplar kom tillbaka som en helt ny lins efter att han låtit Canon gå igenom den och noggrannt justera allt. Kan man bara testa linsen innan man köper, alternativt få den på öppet köp, så är det här säkert inget problem, men det var inte möjligt för mig.

Nikonlinsens största svagheter är det värdelösa stativfästet (som jag nog ska byta ut mot ett från kirkphoto) och förstås AF-hastigheten. Byggkvaliteten tycker jag inte det är något större fel på, visserligen har den ett ytterhölje som till stor del består av komposit där Canon har metall, men den känns solid och jag är inte orolig för att den ska gå sönder.

Optiskt är jag helt nöjd, på normala avstånd är linsen mycket skarp, även vidöppen på 400mm. Vid 180mm var den skarpare vidöppen än min 180/2.8 (som räknas bland Nikons bästa) var, (visserligen en något orättvis jämförelse eftersom 180:an är 1 steg snabbare än 80-400:an vid 180). Något nedbländat var skillnaderna så gott som obefintliga skärpemässigt. Nära närgränsen eller med mellanring verkar 80-400:an enligt mina begränsade tester vara mindre skarp vidöppen. Tänker man använda den till närbildsfoto så lär den fungera mycket bra med en Canon 500D närbildslins som ger nära 1:1 med rejält arbetsavstånd.

Nikonlinsen ska vara extra långsam på hus med Cam900. P.g.a att alla fem autofokuspunkter används samtidigt. Just att den är långsam är ett minus tycker jag.

Asson skrev:
Nikonlinsen ska vara extra långsam på hus med Cam900. P.g.a att alla fem autofokuspunkter används samtidigt. Just att den är långsam är ett minus tycker jag.

Det här är en av de myter som Moose Petersen sprider. Visst är den långsammare på CAM900-hus (och inte särskilt snabb på andra hus heller), men det beror på att de har svagare AF-motor och har ingenting med antalet AF-punkter att göra. Bildstabiliseringen styrs av vanliga gyron. Ursprunget till myten är att stödet för VR kom samtidigt som husen fick fem AF-punkter, därför stöds också VR bara av hus med fem eller fler AF-punkter.

ANNONS
Götaplatsens Foto